بررسی رابطه بین دوستی های قبل از ازدواج با بهداشت روانی زندگی زناشویی

 دانلود متن کامل پایان نامه بررسی رابطه بین دوستی های قبل از ازدواج با بهداشت روانی زندگی زناشویی


برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
مقدمه[1]
زناشویی و تأسیس زندگی مشترك خانوادگی یك خواسته طبیعی است كه غرائزش در وجود انسانها نهاده شده است. و این خود یكی از نعمت های بزرگ الهی است . پیمان مقدس زناشویی رشته ای است آسمانی كه دل ها را به هم پیوند می زند، دل های پریشان را آرامش می دهد، افكار پراكنده را به یك هدف متوجه می سازد. خانه، جایگاه عشق و محبت، كانون انس و مودت و بهترین آسایشگاه است.
هر پسر و دختری كه به سن بلوغ می رسند بزرگترین آرزویشان این است كه ازدواج كنند و با تأسیس زندگی مشترك زناشویی ، استقلال و آزادی بیشتری بدست آورند . یار و مونس مهربان و محرم رازی داشته باشند . آغاز زندگی سعادتمندانه خویش را از زمان ازدواج حساب می كنند و برایشان جشن می گیرند . زن برای مرد آفریده شده و مرد برای زن ، و مانند مغناطیسی یكدیگر را جذب می كنند.
تربیت جنسی جوانان مسئله پر اهمیتی است . زیرا دنیای جوانان روز به روز همراه با رشد علمی و اقتصادی و موفقیتهای فرهنگی دنیای امروزی غنی تر می شود. بروز قابلیت تحریك جنسی فوق العاده با تكوین خط مشی نادرست آن كه در جوانان كمتر بر عدم سلامتی اوست لذا برای بروز آن مراعات و مراقبت های دقیق والدین لازم است.
 
1-1 موضوع تحقیق و بیان مسئله[2]
جوانی دوره بحران و زمان شورش است از مسائل دوره جوانی تمایلات شدید جوانان به برقراری ارتباط با جنس مخالف است و تمایلات به یكباره در این دوره بروز نمی كند بلكه در دوره جوانی افزایش می یابد و اگر تحریك وضع شود ، احتمالاً بصورت امیال مفرط جنسی در می آید و به تمایلات شدیدتر منتهی می گردد. كه گاه به انحرافات جنسی می انجامد و یا به صورت  رفتارهای غیر عادی كه برای جلب توجه انس مخالف است جلوه گر می شود.[3]
اگر مسائل جنسی برای جوانان حساب شده و كنترل شده باشد و او بتواند از راه صحیح كه مورد قبول اجتماع او نیز هست با جنس مخالف خود ، روابط درست و مشروع برقرار كند هرگز با مشكل روبرو نخواهد شد.[4]
در روابط دختر و پسری اندازه مهم است زیرا باعث تكلم با یكدیگر و توانایی نگاه مستقیم آنها و غیره می شود.
رابطه صحیح ، رابطه ای معقول و قوی است كه شرعاً قابل قبول است و امنیت و سلامت و حقوق طرفین ،كاملاً محفوظ می گردد. هر گونه اختلالی كه در رفتار فرد روی می دهد در چگونگی ایجاد رابطه با افراد تأثیر می گذارد.
از نقشه های شوم استعمار گران این است كه در آزادی روابط دختران و پسران بكوشد و به هر بهانه ای كه امكان دارد آنها را به هم نزدیك نمیاد . به جوانان بیاموزند كه ازدواج یعنی آغاز محدودیت و محرومیت از لذتهای جنسی و زندگی یعنی تنوع در سكس . عده ای از روانشناسان ، بویژه آنها كه غربی هستند قائل به ارضای آزادی بی بند و بار غریزه هستند و عقیده دارند در این رابطه هیچ گونه منعی و سخت گیری نباید باشد . آنها در طریق اهداف و مقاصد خود عقاید دینی را نفی می كنند و ارزشهای انسانی را نادیده می گیرند و معتقد هستند وجود هر گونه منع و سخت گیری سبب پیدایش عقده ها ، و نابسامانی های روانی است، آزادی بی بند و باری در اعمال غرایز سبب پیدایش نابسامانی ها و مشكلات فردی و اجتماعی بسیاری است كه جلوه ای محدود از آن در دنیای غرب و یا در جوامعی كه كمونیسم جنسی رواج یافته دیده می شود. نمونه این همه كه كودكان بی سرپرست ، زنان آلوده و مردان خود فروش.[5]
روابط جنسی با جنس مخالف ، قبل از زناشویی صرف نظر از موارد استثنایی برای هر دوجنس مخصوصاً برای دختران بی اندازه دشوار است . در جامعه ای كه آشنایی زن و مرد با یكدیگر مجاز نیست روابط جنسی زن و مرد عموماً توسط فحشا قابل حل است . این نوع رابطه جنسی نیز مشكلات جنسی – حیثیتی و مالی را به همراه دارد. نیروی جنسی محروم و متراكم ، خطر كامجوئیهای بدنی و انحرافی افزایش می یابد . بیماریهای مقاربتی ها،  زنای محضه ، خیانت به جریم زناشویی افزایش می یابد. آبستنی های آزاد و كودكان خارج از بستر زناشویی افزایش می یابد.
به علت روابط آزاد دختر و پر قبل از زناشویی و شكایت خانواده های دختران به دادگستری زناشویی های اضطراری رو به افزایش است.[6]
آشنایی و دوستی پسر و دختر در ایران بنا به سنت دیرین ، بسیار دشوار و بطور كلی هنوز غیر معمول است . در صورتی كه نیاز زن و مرد به آشنایی و معاشرت با یكدیگر ،نیاز طبیعی و جهانی است .
از دشواریهای محقق آمیزش با جنس مخالف از جمله :
1ـ مخالفت سنتهای خانوادگی و باور داشتنهای اجتماعی ، آمیزش و معاشرت دختر و پسر.
2ـ نبودن و كم بودن باشگاه ها و تفریح گاه ها ، مناسب برای ملاقات و آشنایی های سالم دختر و پسر.
3ـ ضعف بنیه مالی نسل جوان بویژه پسران برای دعوت از دختران در مكان های سالم و شركت در پیك نیك ها  و گردشهای خارج از شهر.
4ـ بی تجربگی در شناختن حدود آزادی مطلوب در روابط میان پسر و دختر یعنی روابط آشنایی پسر و دختر تا چه اندازه رواست و چه وقت به مرحله افراط نزدیك می شود و چگونه باید تعادل آنرا حفظ كرد.[7]
آمار معیارهای روانی ، خودكشی های ، جنایتها ، دلهره ها ، اضطرابها ، یأسها ، بدبینی ها و حسادتها و كینه ها بصورت وحشتناكی بالا می رود ؟ چرا ؟
برای آنكه سركوب نكردن غرایز و آزاد گذاشتن میلیها به معنی رفع قیود و حدود و مقررات تفسیر شد . در جامعه امروز جوانان بطور محسوس از ازدواج شانه خالی می كنند. حقیقت این است ، اشباع غریزه و سركوب نكردن آن یك مطلب است و آزادی جنسی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگر . اشباع غریزه با رعایت اصل عفت و تقوا منافی نیست ، بلكه تنها در سایه عفت و تفواست كه میزان غریزه را به حد كافی اشباع كرد و جلوی هیجانهای بیجا و ناراحتی ها و احساس محرومیت ها و سركوب شدن های ناشی از آن هیجانها را گرفت . اما آنچنانكه از مقررات و اخلاق محدود كننده در روابط اجتماعی و امور اقتصادی و از عفت و تقوای سیاسی و اجتماعی گریزی نیست از مقررات و اخلاق محدود كننده جنسی و از عفت و تقوای جنسی نیز گریزی نمی باشد.[8]
یكی از قدرتهای نیرومند در وجود بشر شهوتها هستند این قدرت همچون سایر نیروهای درونی بشر اگر درست هدایت شود و در كانال معقول قرار گیرد می تواند عامل بقاء نسل – كانون جذابیت و طراوت زندگی ومنشأ بسیاری از اختراعات و اكتشافات و پیشرفتهای مادی و معنوی انسان واقع شود و چنانچه این نیروها از مسیر طبیعی خودخارج شود برای انسان از گرگ درنده و از سرطان كشنده تر خواهد بود. چرا كه شهوات عقل را تباه می سازد و سرانجام هستی را به هلاكت و نیستی مبدل می سازد.
جوان تازه بالغ نیاز جدید و مبهم و تمایلات قوی و نامعلومی را احساس می كند كه او را از جلدش خارج می سازد و به سوی جنس مخالف می كشاند . اومی خواهد این همه انرژی و نیرویی را كه در او به وجود آمده است و موجب هیجان او شده است در جایی آزمایش نماید اما در عین حال نگران عواقب آن نیز می باشد، همچنین تمایلات جنسی خود را می بایست با فرهنگ ، آداب و رسوم و مذهب نیز تطبیق دهد زیرا جوامع و فرهنگ های مختلف و مذاهب برداشتهای گوناگون از مسائل جنسی دارند وممكن است او هنوز آمادگی این تطبیق را نداشته باشد . او بیداری و رشد تمایلات جنسی را دارد ولی هدف ندارد.

جوانان و نوجوانان بدون راهنمایی جدی  و مؤثر یا آموزش برای كنترل ، تسلط و موفقیت در توانایی های جنسی در مورد مسائل جنسی شان نگران و بیمناكند . علاقه به رفتارهای جنسی در میان نوجوانان و جوانان با شدت و ضعف بروز می كند و اختلاف میان كششها و تمایلات جنسی آنان به صورت مختلف از جمله : مقاربت جنسی – استثماء و همجنس و فشارهای ناشی از بحران ها هر یك به سهم خود به وجود آورده مشكلاتی برای ایفای نقش درست در روابط جنسی نوجوانان بوده است.[9]
مفاسد مختلف بی شماری كه از توسعه فحشاء و روابط نامشروع به وجود آمده راستی آنچنان ناراحت كننده است كه نسبت دادن آن به قرن بیستم بی شباهت به تناقص نیست و هر سال آمار بیماری های مقاربتی و فدائیان این بیماریها میلیونها نفر بالا می رود و در نتیجه صدها هزار نفر در هر كشور به گوشه های بیمارستانها پناه برده به صورت اعضاء معضل و فلجی بار دوش اجتماع می گردد. و به صورت مشكل بسیار بزرگی پیش پای تحولات اجتماع قرار می گیرند، میلیونها كودك بی سرپرست كه همگی نتیجه یك خوشگذرانی كوتاه یك ملاقات موقت اند در سراسر جهان چرخ اقتصادی كشورها را مواجه با مشكلات عظیم می كنند. یك عده افراد شرور و خطرناكی می شوند كه اجتماع را با انواع جرائم و جنایات مختلف تهدید می كنند. مبارزه با فحشاء و عوامل آن یكی از برنامه های اساسی و قطعی است.[10]
در بعضی از جوانان به جهت ضعف اراده و یا عدم تعلیم و تربیت و ارشاد و راهنمایی به موقع و یا انحطاط و آلودگی محیط زندگی خود ، با تسلیم شدن در برابر طوفان غرایز و شهوات آن پاكی ومعصومیت طبیعی و ذاتی خویش را از دست می دهند و راه تكامل و سعادت ابدی را به روی خود می بندند. لذا اگر مسائل جنسی برای جوانان حساب شده كنترل شده باشد و او بتواند از راه صحیح كه مورد قبول اجتماع او نیز است با جنس مخالف خود روابط درست ومشروع برقرار كند هرگز با مشكل روبرو نخواهد شد . و چه بسا این رابطه ممكن است بر بهداشت روانی زندگی زناشویی در آینده تأثیر بگذارد.
مسئله ازدواج یكی از مسائلی است كه از نظر بهداشت روانی نهایت اهمیت را دارد ، چون در ازدواج رابطه بسیار نزدیك و طلانی بین زن و مرد برقرار می گردد لذا قبل از ازدواج شرایطی را كه لازمه زناشویی موفقیت آمیز است باید در نظر گرفت.[11]مسائل جنسی، به ویژه در دوران بلوغ و آغاز جوانی ، یكی از مهمترین مسائل جوانان به شمار می رود . قسمت مربوط به صفحه حوادث روزنامه های یومیه و پروندههای دادسراهای ما را مسائل و تبهكاری جنسی تشكیل می دهد.[12]
گسترش زیاد تمایلات جنسی در دوره بلوغ سبب نیازمندی های بیولوژیك جدیدی می شود و به همین جهت تغییراتی در ارگانیسم ایجاد می كند . رابطه جوان را با دنیای هارج و نسبت به فعالیت شدید عصبی آماده می كند و تحمیل تحریكات جنسی شدید و عدمامكان ارضای این تمایلات فشار روحی بسیاری را به نوجوانان و جوانان وارد می سازد.[13]
امروزه ثابت شده است كه احساسات منحرف احیاناً به طرز مرموزی ،بر دستگاه ادراكی بشر فرمان می راند و مستبدانه حكومت می كند ودستگاه ادراكی ناآگاهانه فرمانهای آن را اجرا می كنند.[14]
روانشناسان ریشه بسیاری از عوارض ناراحت كننده عصبی و بیماریهای روانی و اجتماعی را احساس محرومیت خصوصاً در زمینه امور جنسی تشخیص دادند ثابت كردند كه محرومیت ها مبدأ تشكیل عقده ها و عقده ها احیاناً به صورت خطرناك مانند میل به جنایت حسادت انزوا بدبینی و … متجلی می شود.
یعنی برای اینكه موجبات سركوب شدن غرایز و پیدایش آثار خطرناك روانی و اجتماعی ناشی از آن خصوصاً در زمینه امور جنسی بیشتر فراهم گردد بر عقده ها وتیرگی های روانی افزوده گردد.[15]
ارتباط نوجوانان با جنس مخالف موجب بیداری تخیلات شهوانی ، تحریكات اتفاقی و در كل گرفتار كننده می شود.[16]
یكی از مواردی كه دنیای غرب بیش از اندازه تند روی نموده و باعث نگرانی شده موضوع ارضاء غریزه جنسی است . بسیاری از دختران و پسران آن كشورها در اثر آزادی بی حساب دچار بدبختی و فساد اخلاقی در راه غریزه جنسی گشته اند و راه سقوط را با كمال سرعت طی می كنند. اصولاً ضرر آزادی بی حد در موضوع اعمال شهوت جنسی نه تنها باعث از بین رفتن اساس خانواده و بر هم زدن نسل آینده و انحرافات جنسی و اخلاقی است ، بلكه منافات با شخصیت و مبانی بشری دارد مقام انسان بالاتر از آن است كه خود را اسیر منجلاب شهوت نماید . بدون شك و تردید این قوه هم مانند سایر قوای طبیعی كه در نهاد بشر عنوان ودیعت نهاده شده باید تعدیل شود ولی آنچه را كه از نظر پوشیده نیست آن است كه این قوه بایستی تسخیر انسان باشد نه انسان تسخیر آن.[17]
غریزه جنسی لجوج است كه نمی تواند طغیان آن را به این آسانی ها كنترل نمود لذا در روابط نامشروع جنسی این غریزه طغیان می كند. بی حجابی وپیروی از منطق نادرست تعلیم و تربیت مختلط بدبختانه در كشور ما هم یكی از مظاهر عالیه تمدن بشر به شمار رفته یكی از مسائلی است كه زمینه اساسی توسعه فحشاء و انحرافات را بوجود آورده است و این مسئله ازجمله مسائل مهم اخلاقی و اجتماعی می باشد كه تاكنون بر سر آن میان مردم واقع بین طرفداران بی حجابی و تربیت مختلط بحث های زیادی به عمل آمده ولی بدبختانه عملاً این نقشه نادرست در كشور ما جامه عمل پوشیده و تقلیدهای كوركورانه بی حجابی و معاشرت آزاد را به عنوان ارزنده ترین ارمغان اروپا تحویل ما داده است . اما جای خوشوقتی این است كه در میان یك چنین اشتباه عمومی هنوز جمعیت متدین این مملكت سنگر دینی خود را ترك نگفته و از اول اعلام نموده است كه بی حجابی و تعلیم و تربیت مختلط از عوامل قطعی توسعه فحشا و مفاسد اجتماعی است.[18]
غریزه شهوت مانند آتش سوزانی است كه هر دم شعله می زند و از اعماق وجود انسان زبانه می كشد و اگر از حد خود تجاوز و طغیان كند و چنانچه جلوگیری برای او نباشد قدرت دارد كه ریشه فضائل اخلاقی و صفات انسانی را سوزانده و برای ابد نابودی آدمی را اعلام كند . زمانی كه شهوت تبدیل نشود در مزاج جوانان بنای طغیان و سركشی را می گذارد و كشش های جنسی او را به جلو وا می دارد و تمایلات انسانی در نهادش سركوب می شود با نتیجه اقدام می كند كه به مقصود برسد در این زمینه ممكناست به دروغ و خیانت در امانت و عهد شكنی و جنایت و سایر اعمال خلاف انسانی از او سر بزند و جهت امتناع شهوت جنسی كه زودگذر است كاخ سعادت ابدی خود را واژگون سازد ، اصولاً باید پسران و دختران جوانی كه بنده شهوت و اسیر هوای نفس می باشند و در راه جلب لذت و ارضای تمایل جنسی به همه نوع ناپاكی ها دست می زنند و تمام جهات انسانیت را پشت پا زده و سرانجام در منجلاب بدبختی و فلاكت و در مرحله سقوط قرار می گیرند.[19]
جوانانی كه فعالیت جنسی دارند از احساس گناه و درگیری سخن می گویند ، خود را مورد استثمار یا طرد شدن می انگارند و یا وقتی می فهمند كه از حیث عاطفی به بازی گرفته شده اند كه دیر شده است!
در فرهنگ ما غریزه جنسی ،مترادف با ننگ و شرمساری قرار گرفته است و به عنوان موضوعی كه مردم ابزار این حالت عاطفی و میل درونی را به عنوان یك رسوایی می پندارند كه این طرز تلقی با فرهنگ كشور ها نیز مطابقت دارد.
ورمسر[20]، عقیده ای مخالف را ابزار می دارد ننگ شمردن میل جنسی بهعنوان یك پاسخ دفاعی است و آدمی را وادار به پنهان كردن آن می نماید در حالیكه یك حالت درونی طبیعی است و به اشتباه به عنوان شرمساری تلقی می گردد.
محیط های به اصطلاح آزاد ، مانع پیدایش عشقهای سوزان و عمیق است در اینگونه محیط ها كه زن به حالت ابتذال در آمده است یا فقط زمینه برای پیدایش هوسهای آنی و موقتی و هر جایی و هرزه شدن قلبها فراهم است این محیط ،محیط شهوت و هراس است نه محیط عشق به مفهومی كه فیلسوفان و جامعه شناسان آنرا محترم می شمارند.[21]
به محض پیدایش آثار بلوغ ، غریزه جنسی در سطح ظاهر می شود. این دیگر غریزه ابتدایی كودكانه نیست بلكه گرایش و علاقه ای از گونه دیگر است . غالباً جوانان ، از این تحول و گرایش دچار اضطراب می شوند.
غریزه جنسی زمانی خود را نشان می دهد كه معمولاً نوجوانان تحت تأثیر تعلیم و تربیتی كه دیده قرار دارد.[22]
سن بلوغ سن اضطراب است در این دوره از تربیت ناچار باید پسران از دختران جدا در نظر گرفت اما در این دوره در دختر و پسر رغبت ها افزایش می یابد و شخصیت استوار می شود.
محرومیتهای جنسی بیش از حد و نیز شهواترانی زیاد باعث بروی انواع انحرافات جنسی در جوامع مختلف می گردد.[23]
اشباع غریزه با رعایت اصل عفت و تقوا منافی نیست ، بلكه در سایه عفت و تقوی است كه می توان غریزه را به حد كافی اشباع كرد و جلوی هیجان های بیجا و ناراحتیها و احساس محرومیت ها وسركوبشدنهای ناشی از آن هیجانها را گرفت.[24]
تربیت صحیح جنسی ،مانند تربیت و خصلت های دیگر انسان مسلماً به شرطی در هر قدم با موفقیت روبرو خواهدشد كه زندگی خانوادگی به طور كلی به طرز صحیحی سازمان یافته باشد و فرد تحت تأثیر رهبری پدر ومادر در یك انسان واقعی بار آید.
اگر مسائل جنسی برای نوجوانان حساب شده و كنترل شده باشد و او بتواند از راه صحیح كه مورد قبول اجتماع او نیز هست با جنس مخالف خود ،روابط درست ومشروع برقرار كند ،هرگز با مشكل رو به رو نخواهد شد.[25]
معاشرتهای آزاد و بی بند و بار پسران و دختران ، ازدواج را به صورت یك وظیفه و محدودیت در آورده است كه باید آن را با توصیه های اخلاقی و یا احیاناً با اعمال زور بر جوانان تحمیل كرد . در سیستم روابط آزاد جنسی ، پیمان ازدواج به دوران آزادی پسر و  دختر خاتمه می دهد و آنها را ملزم می سازد كه به یكدیگر وفادار باشند.[26]
به عنوان نمونه ، جوانانی كه با دخترانی آشنا می شوند و در نتیجه اعتمادشان از همه چیز و همه كس سلب می گردد و در اثر تحریك احساساتشان تصمیم به خود كشی می گیرند . جوانانی كه احساس شدید و تازه ای پیدا كرده اند اغلب می توانند به موقع از شهوت روز افزون خود جلوگیری كنند.
گوی هوسخواهان معاشرت بیش از دو دوستی ساده است و آن احساس ، با عثل و اراده به جنگ بر می خیزد و اغلب نیز پیروز می شود . جوانان سست عنصر و ضعیف الاراده به زودی تحت سلطه هوسها و امیال جسمانی قرار می گیرند و درباره ارضای آن      می اندیشند.
آزادی بی بند و بار در زمینه جنسی موجب خطری برای جسم و روان و عاطفه و سببی برای بدبختی و فساد اجتماعی و عاملی برای به خطر افتادن سلامت نسل و خانواده است.[27]
نیاز شدید جوانان به روابط جنسی بخصوص در سالهای جوانی كه معمولاً به ادامه تحصیلات می گذرد و عدم امكان تشكیل خانواده مسئله مهمی است كه نباید آنرا از خاطر ببریم شاید بیش از نود درصد دختران، با امید ازدواح با پسر یا مردی طرح آشنائی و دوستی می ریزند و چه بسا به خاطر همین امید، خیلی زود فریب خورده، خود را تسلیم می سازند. این دختران از روی ساده لوحی و خوش باوری تحت تاثیر عواطف زود گذر قرار گرفته، پیشنهاد پسران را برای دوستی می پذیرند. ولی غافل از آنند كه عشق قبل از خواستگاری و تسلیم قبل از ازدواج رسمی، هرگز ثمره ای ندارد و آنها را به آرزویی كه دارند نمی رساند. اما از آن طرف، كمتر مردی به خاطر ازدواج با دختری طرح دوستی می ریزد و عاقبت دوستی ها كه بهانه ان ازدواج است،اغلب به فریب و كامجویی ازدختران منتهی می گردد و چون سرمایه یك دختر عفت است و بدون آن ارزش ندارد تسلیم او زمینه و آغازی است برای فحشا و رویی برای بازگشت به خانه پدر ندارد و این فرصت مناسبی است برای واسطه های جنسی كه خیلی آسان دختر فریب خورده را به فحشا بكشاند.[28]
آیا دوستی های قبل از ازدواج بر بهداشت روانی زندگی زناشویی تاثیر دارد؟
از آنجایی كه نیاز زن و مرد به آشنایی و آمیزش و معاشرت با یكدیگر نیازی طبیعی و جهانی است و اینكه قشر رو به توسعه از نسل جوان ما، نه تنها آشنایی و معاشرت دختر و پسر را بد نمی ارند، بلكه حتی ان را لازم و جلوگیری از آن را ناپسند می شمارد و حتی اكثر جوانان معتقدند كه این رابطه آشنایی می تواند در زمینه شناخت بهتر همسر آینده، موثر باشد. پسر این مسئله نیازمند بررسی های متعددی می باشد.
 
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
تعداد صفحه :99
قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

این نوشته در روانشناسی و علوم تربیتی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.