پایان نامه ارشد رشته مدیریت : تأثیر سرمایة فكری بر عملكرد شعب بانكهای استان گیلان

دانلود پایان نامه

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

گرایش مدیریت تحول

با عنوان : تأثیر سرمایة فكری بر عملكرد شعب بانكهای استان گیلان

دانشگــاه آزاد اسلامی

واحـد رشت

دانشکده مدیریت و حسابداری

گروه آموزشی مدیریت

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                        

رشته: مدیریت بازرگانی  

   گرایش: مدیریت تحول

  عنـــوان:

تأثیر سرمایة فكری بر عملكرد شعب بانكهای استان گیلان

 استاد راهـنما:

دکتر فرزین فرحبد

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

 عنوان                                                                                                                                      صفحه

چكیده فارسی

فصل اول: کلیات طرح

 فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینة تحقیق

  • مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….10
  • سرمایة فكــری………………………………………………………………………………………………………………………………………………13
  • سیر تاریخی توسعة مفهوم و کاربرد سرمایة فکری………………………………………………………………………………………………….15
  • تعاریف، مفاهیم و ابعاد كلیدی سرمایة فکری………………………………………………………………………………………………………..17
  • اندازه گیری سرمایة فكری: مدلها و روشهای آن……………………………………………………………………………………………………..20
  • کاربرد سرمایة فکری در سازمانها……………………………………………………………………………………………………………………….23
  • دلایل سنجش سرمایة فکری توسط شرکتها…………………………………………………………………………………………………………..27
  • عملكرد………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….30
  • عملكرد، تعاریف و مفاهیم آن…………………………………………………………………………………………………………………………….31
  • الگوها و مدلهای سنجش عملكرد و مدیریت عملكرد……………………………………………………………………………………………..34
  • دلایل بهبود عملكرد…………………………………………………………………………………………………………………………………………38
  • نقش هدفگذاری در ارتقاء و بهبود عملكرد…………………………………………………………………………………………………………..41
  • استقرار مدیریت عملكرد در بهبود و ارتقاء عملكرد……………………………………………………………………………………………….42
  • شاخصهای اندازه گیری عملكرد…………………………………………………………………………………………………………………………..45
  • چالشها و موانع بهبود عملكرد…………………………………………………………………………………………………………………………….49
  • اصول و چارچوب عملكرد در ابعاد سازمانها………………………………………………………………………………………………………..51
  • پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..53

 فصل سوم: روش اجرای تحقیق

  • مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..59
  • روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..59
  • جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………59
  • حجم نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………60
  • روش و ابزار جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………60
  • روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………..61

 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق  

  • مقدمه………………………………………………………………………………………………61
  • داده های اولیة مربوط به جامعة مورد مطالعه………………………………………………………………….62
  • تجـزیه و تحلیل استنباطی داده های آماری (آزمون فرضیه های تحقیق)………………………….71

  فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات  

  • مقدمه……………………………………………………………………………………………………………79
  • نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………79
  • پیشنهادات …………………………………………………………………………………80

-پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق………………………………………………………………….80

  • – محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………….82
  • پیشنهادات برای محققین بعدی………………………………………………………………………………83

 منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………….84

پیوست…………………………………………………………………………………………………………….

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………….

چـکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایة فكری بر عملكرد شعب بانكهای استان گیلان انجام پذیرفته است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده كه در این راستا فرضیه هایی به صورت زیر تدوین گردید؛

فرضیه اصلی:

بین سرمایة فكری و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطة معنی داری وجود دارد.

فرضیه های فرعی:

  1. بین سرمایة ساختاری و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطة معنی داری وجود دارد.
  2. بین سرمایة انسانی و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطة معنی داری وجود دارد.
  3. بین سرمایة مشتری (رابطه ای) و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطة معنی داری وجود دارد.

جامعة آماری این تحقیق شامل کلیة شعب بانكهای استان گیلان بوده كه نمونه ای به حجم 150 شعبه مطابق فرمول كوكران انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت كه نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و الگوی معادلات ساختاری بین متغیرهای تحقیق نشان داد كه بین سرمایة فكری (سرمایة ساختاری، سرمایة انسانی و سرمایة مشتری (رابطه ای)) و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطة معنی داری وجود دارد.

واژه های كلیدی: سرمایة انسانی، سرمایة مشتری (رابطه ای)، سرمایة ساختار، عملكرد

ـ 1) مقدمه

با مروری بر گذشته این نكته قابل اذعان است كه در قرن بیستم، اقتصاد مبتنی بر صنعت بود. در این قرن هر شرکتی و هر کشوری که دارایی های فیزیکی و سرمایه های مادی و مشهود بیشتری داشت ثروت بیشتری تولید می کرد. اما قرن 21 اقتصاد مبتنی بر دانش است. به عنوان نمونه ستارامن[1] و همکاران (2002) به نقل از کندریک یکی از اقتصاددانان آمریکایی بیان می کند که در سال 1925 نسبت دارایی های نامشهود به دارایی های مشهود 30 به 70 بود. اما در دهة 1990 به نسبت 63 به 37 افزایش یافت. استیوارت[2] (1997) سرمایة انسانی را مهمترین دارایی سازمان تلقی می كند. بنابراین انتظار می رود شرکت هایی که از سرمایه فکری و انسانی بالاتری برخوردارند عملکرد مالی آن ها نیز بالاتر باشد. آثار سرمایه انسانی بر عملکرد واحد تجاری در شرکتهای خدماتی بسیار مهم تلقی می شود زیرا این شرکتها بیشتر بر ظرفیتها و منابع نامشهود متکی هستند (منشن و بنتیس[3]، 2013). از طرفی در طی دو دهة اخیر، افزایش رقابت تجاری و ظهور فن آوری های جدید اطلاعاتی، منجر به پررنگتر شدن اهمیت دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین عامل در ارزش گذاری شرکتها شده است (لو[4]، 2001). اندازه گیری و گزارشگری دارایی های نامشهود یکی از موضوعات جذاب برای محققان حسابداری است و این جذابیت با افزایش تفاوت بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکتها بیشتر شده است (بیاتی[5]، 2005). نگرانی ها در مورد عدم شناسایی دارایی های نامشهود، در حال افزایش است. این نگرانی ناشی از ماهیت محافظه کارانه معیارهای شناسایی دارایی و نگرانی ها در مورد قابلیت اتکا استانداردهای اخیر حسابداری است (الیوییرا[6] و همکاران، 2010). بنابراین سطوح بالای عدم اطمینان، توانایی شناسایی برخی دارایی های نامشهود را در واحدهای تجاری که در دارایی های نامشهود سرمایه گذاری می کنند، محدود می کند و این موضوع باعث می شود که اطلاعات صحیح به اشخاص برون سازمانی انتقال نیابد. این مشکل برای شرکتهایی که متکی بر دانش هستند، بیشتر نمود پیدا می کند. با این وجود می توان گفت اطلاعات سرمایة انسانی دارای محتوای اطلاعاتی است. اطلاعاتی که راجع به شایستگی و صلاحیت کارکنان منتشر می شود با ارزش شرکت رابطة مثبت و معنی دار دارد. افشای این اطلاعات منجر به تغییرات کوتاه مدت در ارزش بازار نمی شود (گامرسچلاگ[7]، 2013). سرمایة فکری سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است. امروزه سهم سرمایة فکری به دلیل دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به همین دلیل در سطح بنگاه های اقتصادی نیز عملکرد شرکت ها می تواند تحت تأثیردارایی های فکری و سرمایة انسانی قرار گیرد. با این تفاسیر در این فصل به بیان مقدمه ای در خصوص موضوع تحقیق اشاره گردید. در ادامه فصل به مباحثی پیرامون بیان مسأله اصلی و اساسی تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق و اهداف پژوهشگر اشاره شده و فرضیه ها و چارچوب نظری تحقیق به تفصیل بیان شده و در نهایت تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق و قلمرو تحقیق تشریح می گردد.

1 ـ 2) بیان مساله

در دو دهة اخیر، عملكرد و مدیریت راهبردی آن به یكی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است كه در این راستا مدیریت عملكرد اقدامی است مستمر و همه جانبه نگر در زمینة تعامل آموزش، ارزشیابی و عملكرد كه سه فلسفه مدیریتی زیر در آن اعمال می شود: فلسفه مدیریت بر مبنای نتیجة كار؛ فلسفه مدیریت مشاركتی؛ فلسفه مدیریت كیفیت جامع. در راستای بكارگیری این سه فلسفه مدیریتی، توجه به توسعة فردی، توسعة گروهی و تیمی و توسعة سازمانی، هم در مفهوم بالندگی سازمان و هم عملكرد اقتصادی سازمان، همچنین به میزان اهمیت مشاغل گوناگون در سازمان نیز توجه دارد و چون این فرایند به طور مداوم در حال تكامل است، منجر به توسعة مستمر و پایدار منابع انسانی و سرمایة فكری در سازمانها و در نهایت توسعة منابع انسانی ملی می شود. بدون تردید اگر فلسفه مدیریت عملكرد به طور مؤثر در سازمان اعمال شود، باعث توسعة پایدار منابع انسانی می شود و پایداری توسعة منابع انسانی نیز به اجرای منظم و بهبود فرایند كمك خواهد كرد (مجتهدزاده و همكاران، 1389). كه در این بین عملكرد عبارت است از سمت دهی صحیح و مؤثر به عوامل مؤثر و اثرگذار بر عملكرد هر سازمان (منابع انسانی، فرایندهای سازمانی، مدیران، مشتریان) به منظور اثرگذاری بر خط مشی فعلی یا مسیر برنامه به منظور دستیابی به آن اهداف و تسهیم و در میان گذاری نتایج عملكرد در ترغیب آن اهداف (منشن و بنتیس[8]، 2013). از طرفی تمامی رویكردهای مدیریتی در اجرا اهدافی را به دنبال دارند كه معمولاً اساسی ترین هدف رسیدن به نتــایج دلخواه براسـاس برنامه ریزیهای قبلی برنامه ریزان در سازمان و عملكرد آنهاست. طبق گزارشات سازمان ملی بهره وری در پایان سال 1391 عواملی چون رضایتمندی مشتریان، رضایتمندی كاركنان، برنامه ریزی استراتژیك مؤثر، فرایندهای روان كاری و عملكرد كاری مدیران عواملی هستند كه بر عملكرد سازمانهای ایرانی به شدت تأثیر گذارده و موجب تأكید بیشتر آنها بر بهبود عملكرد شده است كه در این راستا تعریفی كه از عملكرد ارائه گردیده عبارت است از مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته ای از سیاستها و رویه ها و اقداماتی كه روی دستیابی اهداف از طریق تمركز روی عملكرد ابعاد سازمانی تأكید دارد. به بیان بهتر فرایندی است مبتنی بر یك سری فعالیتها و به نحوی بنا شده است كه باید از طریق تضمین بهبود مستمر عملكرد افراد و گروه های كاری در جهت اهداف راهبردی و اثربخشی سازمانی طراحی شود (حبیبی، 1392). مطابق گزارشات صندوق بین المللی پول و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در پایان شهریور ماه 1392 بانكهای ایران به دلیل پایین بودن رقابت میان کارکنان، عدم امکان اِعمال مدیریت به دلیل شرایط و متغیرهای از پیش تعیین شده، ثابت بودن نرخ تسهیلات اعطایی و وجود تورم بیش از آن، مشکلات موجود در اعطای تسهیلات و عدم فرایند ساده سازی ارائه تسهیلات در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا، پرداخت تسهیلات تکلیفی و عدم افزایش سرمایة بانکها به وسیله دولت کارا عمل نمی کنند. به عبارت دیگر بانکها با بهره گرفتن از نهاده های موجود نمی توانند حداکثر ستاده را داشته باشند (محبوبی، 1392) كه بانكهای استان گیلان (جامعة آماری این تحقیق) نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات دربارة نقش و اهمیت سرمایة فكری در رشد و توسعة سازمانها و بعضاً رشد جوامع بشری، بر این نكته تأكید دارد كه هیچ جامعه ای توسعه نیافته است، مگر آنكه به توسعة سرمایه های فكری خود پرداخته باشد. امروزه محققان پی برده اند كه سرمایة فكری جزء ضرورتهای انكارناپذیر هر سازمانی تلقی شده و سرمایه ای بی پایان در جهت رشد و توسعة سازمانها و كشورها هستند طوری كه طی نیم قرن گذشته بخش قابل توجهی از پیشرفت كشورهای توسعه یافته مرهون تحول در سرمایة فكری آنها بوده است. اگر در گذشته كار، سرمایه و زمین عوامل اصلی تولید به حساب می آمدند، امروز تغییرات فناوریها، فاكتورهای نیروی انسانی و ارتقاء سطح سرمایة فكری به عنوان عوامل رشد تلقی می شوند (نوروزی، 1384). در این اثنا سرمایة فكری عبارتست از تمام منابع دانش محوری که برای سازمان ارزش تولید می کنند ولی در صورتهای مالی وارد نمی شوند و شامل ابعادی همچون سرمایة ساختاری، انسانی و مشتری می باشد (صالحی نژاد، 1392). به علاوه تجارب ارزندة سازمانهای موفق و پیشرو دربارة ارزش سرمایة فكری، مبین اهمیت آن در سازمانهاست. آنها عظمت و بزرگی سازمان خود را به اندازة كسانی می دانند كه برایشان كار می كنند، محور اصلی رشد كسب و كار خود را بر مبنای كاركنان خود بنا نهاده اند، انسان را ســـرچشمة تمامی خلاقیتها، نوآوریها، تواناییها و زیباییها می دانند و معتقدند چنانچه فضا و شرایط برای انسان شاغل در سازمان فراهم شود، تواناییهای او شكوفاتر و متجلی می شود این گونه سازمانها كامیابی یا شكست سازمان یا مؤسسه خود را به میزان وفاداری و شایستگی نیروی انسانی، مشتریان و ساختار سازمانی خود نسبت می دهند و در نهایت بر این اعتقادند كه اگر سازمانی شایستگی حفظ سرمایه های فكری خود را نداشته باشد، به آرامی به افول كشیده خواهد شد (چانگ و یانگ، 2013). با توجه به الزامات اشاره شده در بالا، در این تحقیق محقق به دنبال یافتن پاسخ مناسبی به این سؤال است كه آیا بین سرمایة فكری و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطه وجود دارد؟

 1 ـ 3) اهمیت و ضرورت پژوهش

تحولات نوین در عرصة اقتصادی، جهانی شده و پیامدهای آن موجب شده تا عملکرد بانكها بیشتر از گذشته مورد توجه ذینفعان قرار گیرد. سهامداران، سرمایه گذاران، مشتریان، مدیران، کارکنان، عرضه کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان، نهادهای دولتی و به نوعی همة کسانی که با مؤسسات مختلف درگیر هستند همواره بانكها را ارزیابی می کنند. بهبود عملكرد تکنیکی نوین و مؤثر در جهت ارتقاء بهره وری بانك، افزایش توان رقابتی بانك، پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان، ارتقاء سطح انعطاف پذیری و انطباق پذیری بانك به وسیله بهره گیری از ابعاد بانك است (محبوبی، 1392). از سویی نزول عملكرد در بانكها منجر به بوجود آمدن مشكلاتی همچون ریزش مشتریان بعد از اخذ وام، بوجود آمدن محدودیتهای در باب حفظ و نگهداری مشتریان، عدم رسوب سپرده های مشتریان هدف و فرار سپرده گذاری و پس اندازهای مشتریان به سوی بانكهای رقیب و در نتیجه افزایش منابع سپرده گذاری بانكهای رقیب و در نهایت بوجود آمدن یك ساختار بوفالویی شكل در بانكها می گردد. به همین دلیل بررسی چنین مفهوم با ارزشی در نظام بانكی و مالی و علی الخصوص بانكهای جامعة مورد مطالعه بسیار ضروری و انجام چنین تحقیقی به شدت احساس می شود.

تعداد صفحه :113

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***

این نوشته در رشته مدیریت ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.