پایان نامه : مطالعه و بررسی تطبیقی روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگو سال‌های 1387 و 1388

دانلود پایان نامه

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ترافیك

عنوان : مطالعه و بررسی تطبیقی روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگو سال های 1387 و 1388

دانشگاه  علوم انتظامی

دانشكده علوم و فنون راهور

پایان نامه مقطع كارشناسی ارشد مدیریت ترافیك

 

عنوان پایان نامه :

مطالعه و بررسی تطبیقی روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگو سال های 1387 و 1388

استاد راهنما :

دكتر منصورحاج حسینلو

استاد مشاور :

مهندس غلامرضا مروجی

پاییز 1390

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چكیده

پیاده روی طبیعی ترین شكل جابجایی است و همچنین احتمال زیاد  باید ایمن ترین و راحت ترین آن نیز باشد. با وجود این در شهرهای امروز ما با افزایش تردد و تعداد وسایل نقلیه پیاده روی مورد كم توجهی و پیاده[1] مورد ستم مضاعف قرار گرفته است و دامنه این موضوع در حدی گسترش یافته كه هویت پیاده به عنوان یكی از مهمترین اركان سیستم حمل و نقل شهری مخدوش و پیاده فاقد جایگاهی درخور و شایسته در نظام ترافیك شده است.

بدیهی است وضعیت فعلی سیستم پیاده روی كه حاصل سالها بی برنامگی و بی توجهی نسبت به مسائل سیستم پیاده از طرف مسئولین، برنامه ریزان و طراحان می باشد را نمی توان جز از طریق یك برنامه ریزی جامع و هماهنگ بهبود بخشید. این برنامه باید لزوماً كلیه جنبه های مرتبط با برنامه ریزی، طراحی و مدیریت سیستم را دربرگیرد و یكی از مهمترین اقدامات زیربنایی در این راستا تدوین اصول و معیارهای فنی مربوطه و ارائه پیشنهادات كاربردی است.

در رابطه با موضوع پیاده روی و پیاده نیز با یك چنین وضعی مواجه هستیم. مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه در داخل كشور بسیار محدود بوده و شاید از تعداد انگشتان یكدست نیز تجاوز ننماید. از نظر قوانین و مقررات حقوقی و راهنمایی و رانندگی نیز وضعیت پیاده دارای وضوح كامل نمی باشد و حقوق و وظایف متقابل پیاده و راننده به روشنی مورد بحث قرار نگرفته است.

پایان نامه حاضر، گزارش مبانی این پروژه پژوهشی – مطالعاتی است كه در آن سعی شده عناوین اصلی، روش كار و سیاستها و راهبردهای برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی معرفی شده و هدف اصلی آن بیان اصول مدیریت و شناخت گزینه برتر برای استفاده در كشور عزیزمان ایران میباشد.

روش تحقیق برپایه مطالعات تطبیقی در كشورهای پیشرفته و نظرسنجی از مدیران و افراد خبره و در نهایت عابرین پیاده شهری میباشد و برای تحلیل این داده ها ابتدا نتایج پرسشنامه ها در جداول Excel واردشده و سپس به كمك نمودارهای آماری و نرم افزار SPSS  مورد تحلیل قرارگرفته اند

كلید واژه ها : عابر پیاده ، گذر عرضی ، پیاده رو ، سواره رو ، وسایل نقلیه ، محیط زیست  و حمل و نقل .

 


فهرست مطالب ،

 

چكیده 2

فهرست مطالب ، 3

فهرست جداول ، 6

فهرست اشكال ، 8

فصل اول 9

” كلیات پایان نامه” 9

1-1- مقدمه 10

1- 2- اهمیت و ضرورت تحقیق .11

1-3- بیان مسئله 11

1-4- هدف و قلمرو 12

1-5- فرضیات 13

1-6- روش تحقیق 14

1-7- سوالات تحقیق 14

1-8- تعاریف 15

1-9- سازمان دهی پایان نامه 19

فصل دوم 20

” ادبیات و پیشینه تحقیق” 20

2-1- مقدمه 21

2-2- آئین نامه راهنمایی و رانندگی در كشور 21

2-3- قوانین عام حقوقی عابر پیاده در كشور 22

2-4- سایر قوانین جزایی عابر پیاده در كشور 23

2-5- نقش تغییرات خصوصیات انسانی در حمل و نقل پیاده و الگوی استفاده تسهیلات پیاده روها و پیاده راه ها با معرفی روش تحقیقات در كشورهای مختلف 24

2-6- ارتباط انسانی با سیستم حمل و نقل (بر اساس آیین نامه مصوب كنوانسیون اروپا) 37

2-7- مسافرین پیاده در شهر 41

2-8- تعیین سطح خدمات با معرفی نتایج تحقیقات در كشورهای پیشرفته 41

2-9-  سرعت قدم زدن و رفتار در تقاطع با خیابان ها 44

2-10-  عبور عابرین پیاده در تهران 46

2-11-  ویژگی های عبور عابرین شهری 47

2-11- 1- گذرگاه به شیوه جزیره جان پناه 51

2-11-2- گذرگاه به شیوه طرحهای آرام سازی ترافیک 51

2-11-3- گذرگاه گورخری 52

2-11-4- گذرگاه پلیکان 52

2-11-5- گذرگاه پافن 53

2-11-6- گذرگاه توکان 53

2-11-7- گذرگاه منقسم 53

2-11-8- گذرگاه به شیوه سایر کنترل کننده های چراغ دار 54

2-12-  متغیرهای الگوی عبور عابرین شهری 62

2-12-1- سرعت پیاده روی 62

2-12-2- مسافت پیاده روی 65

2-12-3- تولید سفرهای پیاده 66

2-12-3- توزیع زمانی پیاده روی 70

2-12-4- توپولوژی و پیاده روی 71

2-12-5- روابط جریان ترافیك پیاده 73

فصل سوم 85

” روش تحقیق” 85

3-1- مقدمه 86

3-2- روش تحقیق 86

3-3 – مطالعه خصوصیات رفتاری و مسائل عابرین پیاده 93

3-4- تحلیل آماری رفتار عابرین پیاده شهر تهران 94

3-5- تحلیل رفتار عابر پیاده و تست فرضیات پایان نامه 109

3-6- بررسی مسائل پیاده روی از دیدگاه مسئولین شهری 116

فصل چهارم 120

” تحلیل آمار و معرفی برنامه ریزی عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر و ارائه مطمئن ترین الگوتسهیلات پیاده روی ” 120

4-1- مقدمه 121

4-2- معرفی فرآیند برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی و عوامل تاثیرگذار بر انتخاب الگو 121

4-3- روش اجرای برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی 130

4-4- طراحی معابر پیاده 138

4-5- خصوصیات كیفی محیط پیاده رو 140

4-6- آموزش و ایمنی ترافیك پیاده 142

4-7- مدیریت ترافیك پیاده 143

فصل پنجم 145

” نتایج و پیشنهادات ” 145

5-1- مقدمه 146

5-2-  نتایج 146

5-3-  پیشنهادات 148

فهرست منابع و مراجع ) 152

پیوست پایان نامه، 155

پرسشنامه “مسائل و مشکلات پیاده روی از دیدگاه مسئولین” 155

پرسشنامه “مسائل و مشکلات پیاده روی از دیدگاه مردم” 157

 

 

فهرست جداول ،

 

جدول شماره 2-1 الگوی نگهداری تسهیلات پیاده روها و پیاده راه ها در كشور سوئد……………………………………………. 28

جدول شماره 2-2 – نگهداری گذرگاههای عابر پیاده و شیبراهه ها    29

جدول شماره 2-3- نگهداری زیرگذر و روگذر و مناطق كارگاهی 30

جدول شماره 2-4- نگهداری وسایل كنترل ترافیك………. 30

جدول 2-5-  استانداردهای طراحی برای فضاهای پیاده روی.. 43

جدول 2-6-  نمایش كاركرد الگوهای تردد عابرین پیاده… 43

جدول 2-7- مسافرین پیاده كشته و مجروح شده با سن و فعالیت آنها،     46

جدول 2- 8- درصد و سرانه سفرهای پیاده در برخی از شهرهای ایران 68

جدول 2-9- – نرخ ساعتی تولید سفر پیاده…………… 74

جدول 2-10- – نرخ تولید سفر پیاده در دوره اوج 15 دقیقه ای 75

جدول 2-11-  عرض موانع ثابت در پیاده روها…………. 78

جدول 12-2- سطح سرویس عابرین در پیاده رو…………… 83

جدول 13-2- معیارهای پیشنهادی برای سطح سرویس معابر پیاده در شرایط كشور ایران……………………………………….. 84

جدول 3-1-  فهرست مشخصات نقاط تکمیل پرسشنامه (مسائل و مشکلات پیاده روی)……………………………………………. 97

جدول 3-2- توزیع جمعیت نمونه بر حسب گروه های جنسی ، شغلی، تحصیلی و جسمی……………………………………………. 99

راهنما کدهای جدول 3-2-توزیع جمعیت نمونه بر حسب گروه های مختلف 100

جدول 3-3- نتایج نظرخواهی راجع به مشکلات عبور عابر پیاده از نقاطعهای با چراغ……………………………………….. 102

جدول 3-4- نتایج نظرخواهی راجع به علل استفاده از وسایل نقلیه موتوری در سفرها………………………………………. 103

جدول 3-5-  نتایج نظرخواهی راجع به علل عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی…………………………………….. 104

جدول 3-6-  نتایج نظرخواهی میزان اهمیت عوامل مؤثر در جلوگیری از پیاده روی…………………………………………… 105

جدول 3-7- نظرخواهی از مسئولین در پاسخ سوال” آیا از نظر سازمانی به مدیریت سیستم پیاده روی به اندازه کافی بها داده می شود؟ 106

جدول 3-8- نتایج نظرخواهی از مسئولین راجع به”علل و عوامل کم توجهی مسئولین به برنامه ریزی و مدیریت سیستم پیاده روی” (بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)……………………….. 107

جدول 3-9- نتایج نظرخواهی از مسئولین در پاسخ به سوال “آیا در حال حاضر تخصیص بودجه و نیروی انسانی میان سیستم های سواره و پیاده به تناسب انجام می شود؟”(بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه) 107

جدول 3-10 – نتایج نظرخواهی از مسئولین راجع به “راه حلهای بهبود وضعیت معابر پیاده و تشویق مردم به پیاده روی”( بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)……………………………. 108

جدول 3-11-  نتایج نظرخواهی راجع به مشکلات عبور پیاده از تقاطعهای با چراغ راهنمایی (بر حسب درصد پاسخ دهندگان در نمونه)……. 113

جدول 3-12 –  نتایج نظرخواهی از مسئولین مدیریت شهری راجع به  “مهمترین مسائل و مشکلات معابر پیاده” (بر حسب تعداد و درصد پاسخ دهندگان در نمونه)…………………………………………… 117

[1] در این مجموعه واژه پیاده هم به عنوان یك صفت در مقابل سواره بكار رفته و هم به عنوان یك اسم دال بر شخصی كه بدون وسیله نقلیه جابجا می شود. باوجود این در مواردی كه دقیقاً مفهوم جابجایی پیاده مورد نظر بوده از واژه های عابر و عابر پیاده نیز استفاده شده است.

فهرست اشكال ،

 

 

شكل 2- 1 ، نمودار سرعت پیاده روی برحسب چگالی………. 80

شكل 2-2 ، رابطه تردد – فضای حركت پیاده…………… 80

شكل 2-3 ، سطوح سرویس پیاده روها…………………. 82

شكل 1-3  ، عدم توجه به خطوط حق تقدم عابرین پیاده….. 88

شكل 2-3 ، عدم توجه عابرین پیاده به چراغ………….. 88

شكل 3-3 ، عدم توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم  …. 89

شكل 4-3 ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم………. 89

شكل 5-3 ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم………. 90

شكل 6-3  ، توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم……… 90

شكل 7-3 ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین پیاده   91

شكل 8-3 ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین 91

شكل 9-3 ، عدم توجه خودور سواری به خطوط حق تقدم عابرین 92

شكل 10-3 ، عدم استفاده از  پل عابرین پیاده توسط مسافرین خطوط اتوبوسرانی……………………………………………. 92

شكل 11-3 ، توقف خودروها روی خط عابر پیاده  و عدم توجه به حق عبور عابرین در میدان انقلاب……………………………….. 93

شكل شماره 4-1- فرآیند برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی با پیروی از روش برنامه ریزی……………………………………….. 122

شكل 4-2 – چارچوب پیشنهادی برای فرآیند برنامه ریزی تسهیلات پیاده روی افراد معلول………………………………………. 124

شكل 4-3 – نمونه فرآیند برنامه ریزی سیستم پیاده…… 130

مقدمه

بخش عمده ای از سفرهای شهری بصورت پیاده انجام می شود و هر سفر شهری سواره نیز حداقل در دو انتهای خود با سفرهای پیاده تكمیل می گردد. طبق برآوردهای انجام شده در شهر تهران  حدود 25 درصد از كل سطح شبكه معابر شهری اختصاص به شبكه پیاده روی دارد. سایر تسهیلات پیاده روی هم نسبت قابل توجهی در كل سیستم حمل و نقل شهری به خود اختصاص می دهند. [1]

سیستم پیاده در مقایسه با سایر سیستم های حمل و نقل شهری دارای خصوصیات و مزایای منحصر به فردی است كه از جمله آنها می توان به انعطاف پذیری، ارزانی، مصرف انرژی كمتر، هماهنگی با ملاحظات زیست محیطی و … اشاره نمود. علاوه بر این سیستم پیاده روی نقش مكمل در ارائه خدمات سایر سیستم های جابجایی و بخصوص حمل ونقل عمومی را ایفا می كند. از سوی دیگر برخلاف سایر سیستم های ترابری كه تقاضای سفر آنها وابسته به سایر فعالیتها است در این سیستم سفر پیاده می تواند هم وسیله باشد و هم هدف. به عبارت دیگر پیاده روی ممكن است صرفاً به خاطر خود پیاده روی انجام شود. علاوه بر سفرهای پیاده كامل كه به منظور معین از مبدأ تا مقصد انجام می گیرد بخشی از سفرهای سواره نیز معمولاً به شكل پاره سفر نظیر فاصله دو ایستگاه اتوبوس، فاصله محل پاركینگ تا مقصد و … به صورت پیاده عمل می شود كه اینگونه سفرهای پیاده نیز حجم قابل ملاحظه ای در مجموع سفرهای شهری را به خود اختصاص می دهد.

باید توجه داشت در شكل گیری شهرهای اولیه، پیاده نقش اصلی را ایفا می نمود زیرا مسافت پیاده روی مطلوب، محل استقرار كاربری ها و نهایتاً ساختار كلی شهر را مشخص می ساخت. استقرار محل كسب و كار ، محل عبادت روزانه و مناطق مسكونی در طرح ریزی شهرهای قدیمی بخوبی نمایانگر نقش و هویت پیاده كمرنگ گرددی و اتومبیل نقش اصلی را در تعیین محل استقرار كاربریها و شكل گیری شبكه ارتباطی پیدا نمود. تضاد انسان و اتومبیل در شكل گیری شبكه ارتباطی شهرها عموماً به نفع اتومبیل و كمرنگ تر شدن هویت پیاده بوده است به طوریكه امروز در برنامه ریزی شهری و حتی برنامه ریزی حمل و نقل شهری پیاده جایگاه نسبی خود را نیز از دست داده است و سفرهای سواره انسان در كانون توجه مدیران و كارشناسان قرار گرفته و نهایتاً تخصیص امكانات و اعتبارات عمدتاً در جهت ایجاد تسهیلات برای عبور بیشتر وسایل نقلیه است. نتایج نظرخواهی از مدیران مناطق شهر تهران و برخی از شهرستانها كه توسط سازمان حمل و نقل و ترافیك شهر تهران صورت گرفته است و در مجلدی به همان نام چاپ و انتشار یافته است[9]، به وضوح نشان می دهد كه عابر پیاده در سازمان شهرداریها و تخصیص اعتبارات جاری آنها جایگاه متناسبی ندارد و عملاً در طرحهای توسعه شبكه ارتباطی شهری احداث سواره رو و تأمین تسهیلات برای عبور انسان سواره مورد توجه بوده است و عملاً احداث پیاده رو متناسب با حجم عبور پیاده و تأمین ایمنی آنها در عرض معابر بویژه در تقاطعها و پیش بینی محل ایمن برای محل انتظار مسافران درایستگاهها و … كمتر در طرحهای شهری مورد توجه قرار می گیرد.در كشورهای صنعتی پیشرفته كه خود سازنده اتومبیل هستند و مالكیت وسایل نقلیه به مراتب از شهرهای ما بالاتر است به مسائل پیاده توجه بیشتری مبذول شده است.

1-3- بیان مسئله

علیرغم مزایای غیرقابل انكار و مسلم سیستم پیاده هنوز موجودیت آن در كنار سایر سیستمها در كلان شهرهای كشورمان به درستی به رسمیت شناخته نشده است. شاید دلیل اصلی این كم توجهی محدودیت های پیاده روی از نظر سرعت و مسافت باشد و شاید گستردگی دامنه و فراگیری آن. در هر صورت به هیچ عنوان و دلیلی نادیده انگاشتن این سیستم قابل توجیه نبوده و یقیناً ادامه این روند نه به سود جامعه و نه در جهت بهبود سیستم حمل و نقل خواهد بود. بدیهی است وضعیت فعلی سیستم پیاده روی كه حاصل سالها بی برنامگی و بی توجهی نسبت به مسائل سیستم پیاده از طرف مسئولین، برنامه ریزان و طراحان می باشد را نمی توان جز از طریق یك برنامه ریزی جامع و هماهنگ بهبود بخشید. این برنامه باید لزوماً كلیه جنبه های مرتبط با برنامه ریزی، طراحی و مدیریت سیستم را دربرگیرد و یكی از مهمترین اقدامات زیربنایی در این راستا تدوین اصول و معیارهای فنی مربوطه و ارائه پیشنهادات كاربردی است.

كمبود امكانات و تسهیلات تخصیص یافته به سیستم پیاده روی كه به هیچ روی تناسبی با جایگاه و سهم آن در حمل و نقل شهری ندارد و پائین بودن سطح عمومی آموزش و آگاهی های ترافیكی باعث شده پیاده حقوق حقه خویش را پایمال یافته و گاهی خود نیز به عنوان متخلف در صحنه های مختلف ترافیكی ظاهر می شود لذا در برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی حمل و نقل شهری ضروری است امكانات پیاده روی در معابر شهری مورد توجه خاص قرار گیرد و اینچنین است كه مطالعه و بررسی تطبیق روشهای عبور عابرین پیاده شهر تهران از عرض معابر تعریف و نیاز به توصیف آن ضرورت میابد.

تعداد صفحه : 220

قیمت 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       merisa.jami@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

این نوشته در رشته مدیریت ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.