
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
بررسی نقش برخی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزشی، شخصیتی و اجتماعی بر اضطراب آمار دانشجویان رشتهی روانشناسی
به وسیلهی
ثریا پیرمردوند چگینی
یکی از اضطراب های موقعیتی در حیطه ی تعلیم و تربیت، مربوط به درس آمار است. اضطراب امتحان آمار از آن دسته اضطراب های موقعیتی است که دانشجویان روانشناسی با آن مواجه هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزشی، شخصیتی و اجتماعی بر اضطراب آمار دانشجویان رشته روانشناسی می باشد. این پژوهش به روش همبستگی و با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری انجام گردید. جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روانشناسی در حال تحصیل دانشگاههای دولتی استان قزوین بود. ۳۵۰ نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در این تحقیق شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی و تحلیل مسیر با بهره گرفتن از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد، در مدل اصلاح شده مسیرهای ویژگیهای شخصیت به اضطراب آمار، نیازهای روان شناختی به اضطراب آمار، فراشناخت به اضطراب آمار، انتظار از موفقیت به اضطراب آمار و اهداف پیشرفت به اضطراب آمار معنیدار بودند. همچنین مسیرهای اضطراب آمار به خودکارآمدی، اضطراب آمار به ارزش تکلیف و اضطراب آمار به سطح پردازش معنی دار بودند. در مجموع مدل تحقیق، برازنده دادهها بود. همچنین نتایج تحلیل همبستگی کانونی نشان داد از میان پیشایندهای اضطراب آمار، فراشناخت، شایستگی، انتظار موفقیت و اهداف تسلط، از قدرت پیشبینی بالایی برخوردارند. و اضطراب آمار بر سطح پردازش و پس از آن بر خودکارآمدی تاثیر معنی داری دارد. بنابراین، اساتید آمار میتوانند برای تسهیل در آموزش دروس مرتبط با آمار و کاهش اضطراب آمار دانشجویان در کلاس، بر لزوم آموزش راهبردهای یادگیری، ارزشگذاری برای دروس مرتبط به آمار و رفع نیازهای روانشناختی دانشجویان در کلاس تاکید کرده تا علاوه بر کاهش اضطراب آمار دانشجویان، بر انگیزه دانشجویان روانشناسی برای درس آمار نیز بیافزایند.
واژگان کلیدی: اضطراب آمار، نیازهای روانشناختی، حمایت اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی، فراشناخت
فهرست مطالب
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
۲-3-۲- الگوی شناختی بک و کلارک: 17
۲-6- تفاوتهای فردی در اضطراب آمار دانشجویان.. 19
۲-6-۱-تأثیر سن دانشجویان بر اضطراب آمار: 20
۲-6-۲- تفاوت جنسیتی و فرهنگی در اضطراب آمار دانشجویان: 20
۲-8- مقایسه اضطراب آمار و اضطراب ریاضی در ارتباط با اضطراب عمومی: 24
۲-9- برخی از تفاوت ها و شباهتهای اضطراب آمار و اضطراب ریاضی: 24
۲-9-۱- تفاوتهای میان اضطراب آمار و اضطراب ریاضی.. 25
۲-9-۲- شباهتهای بین اضطراب آمار و اضطراب ریاضی.. 26
۲-10- پیامدها و اثرات اضطراب آمار: 28
۲-11- حمایت اجتماعی ادراک شده: 29
۲-11-۱- مدل سنتی از حمایت اجتماعی: 29
۲-12- حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب آمار: 30
۲-13-۱- نظریه صفات و مدل پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (۱۹۹۲) 30
2-14- اضطراب آمار و پنج عامل بزرگ شخصیت.. 33
2-16- نظریه خبرپردازی و راهبردهای یادگیری: 39
۲-16-1- راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت: 40
۲-17- اضطراب امتحان و راهبردهای یادگیری.. 43
۲-21- اضطراب و اهداف پیشرفت: 47
۲-24-3- اثر خودکارآمدی بر سطح انگیزش…. 51
۲-24-5-کسب نتایج یا پیامدهای مورد انتظار: 51
۲-25- اضطراب و خودکارآمدی تحصیلی: 52
۲-26- اضطراب، ارزش تکلیف و خودکارآمدی: 53
۲-27-۱- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور: 53
۲-27-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور: 65
۳-۵- ابزار جمعآوری اطلاعات: 69
۳-۵-۱- اندازه گیری اضطراب آمار (SAM) مورگان (۲۰۰۷): 69
۳-۵-۲- پرسشنامه راهبردهای انگیزشی، شناختی و فراشناختی زوشو و بارنت (۲۰۱۱): 74
۳-۵-۳- فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI-۶۰): 74
۳-۵-۴- مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراك شده (MSPSS) 75
۳-۵-۵- مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی عمومی (BNSG-S) (جوهانسون و فینی، 2010) 75
۳-۵-۶- پرسشنامه تجربه یادگیری هانزه و برگر (2007) 79
3-5-7- مقیاس انگیزش و التزام تحصیلی مارتین (2007) 80
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل دادهها: 81
فصل چهارم: یافتههای پژوهش…. 83
4-3-2- یافته های مربوط به آزمایش مدل پیشنهادی… 128
4-3-4- ارزیابی مدل پیشنهادی و اصلاح شده. 130
4-4- یافتههای جانبی پژوهش: 152
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 164
۵-۲- تبیین یافته های مربوط به مدل کلی.. 165
۵-۳- تبیین یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش…. 165
۵-۳-۱- تبیین یافتههای مربوط به فرضیه های مستقیم.. 165
۵-3-2- تبیین یافته های فرضیه های غیرمستقیم.. 179
مقدمه:
در دنیای مدرن که هر روزه منبع جدیدی از استرس و اضطراب به شکل های گوناگون انسان را تحت تاثیر قرار میدهد، بی شک اضطراب، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که روانشناسان به دنبال شناسایی و درمان آن هستند. اضطراب در میان اختلال های دیگر روان شناختی جزء اختلال هایی با شیوع بالاست که بشر به آن مبتلا می شود. حالات اضطرابی علت اولیه ۶ الی ۲۷ درصد از تمام مشکلات روانی محسوب می شوند که به درمان نیاز دارد و این عارضه در زنان شایع است (خیاط، ۱۳۸۷؛ به نقل از سالاری، ۱۳۹۲). از این میان، اضطراب می تواند در محیط آموزشی خود را به شکل اضطراب امتحان نشان دهد. اضطراب یکی از مهم ترین متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد و نیز توجه و تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار می دهد (شانک،[1] پنیتریج[2] و میس[3]، ۲۰۰۸؛ بمبنوتی[4]، ۲۰۰۸).
ازجمله انواع شناخته شده ی اضطراب در حیطه ی تعلیم و تربیت که پژوهش هایی را به خود اختصاص داده اند، می توان به اضطراب ریاضی، اضطراب امتحان و اضطراب آمار[5] اشاره کرد. اکثر محققان این نوع اضطراب ذکر شده را به عنوان اضطراب موقعیتی[6] عنوان میکنند (وانگ و اسنروشینگ، ۲۰۰۹؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷؛ به نقل از ویسانی، لواسانی و اژه ای، 1391). اضطراب موقعیت اشاره به تجارب ناپایدار و موقعیت تنیدگی، هراس و برانگیختگی شدید دستگاه عصبی خودمختار در یک بافت و شرایط ویژه دارد (تاناکا[7]، تاکهرا[8] و یاماچی[9]، ۲۰۰۶). از میان اضطراب های موقعیتی مربوط به حیطه ی تعلیم و تربیت که برای تعداد زیادی از دانشجویان به منزله ی پدیده ای تنش زا و اضطراب آور تلقی می شود، موقعیت و مسائل مربوط به درس آمار است. در واقع اضطراب امتحان آمار نیز از آن دسته از اضطراب های موقعیتی است که دانشجویان روانشناسی با آن مواجه هستند (ویسانی و همکاران، 1391). برخی از شواهد حاکی از آن است که تقریباً ۶۶ تا ۸۰ درصد از دانشجویان سطح بالایی از اضطراب آمار را تجربه می کنند (اونوگبازی[10] و ویلسون[11]، ۲۰۰۳؛ زیدنر[12]، ۱۹۹۵؛ اونوگبازی، ۲۰۰۴؛ بالوگلو[13]، ۲۰۰۳؛ بیرنبام[14] و ایلس[15]، ۱۹۹۴؛ گال و گین اسبرگ[16]، ۱۹۹۴؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷الف، ۱۹۹۷ب؛ پرنی[17] و راوید[18]، ۱۹۹۰؛ شوو، استیونز[19]، دافین[20] و دل وکچیو[21]، ۱۹۹۵؛ به نقل از بالوگلو، ۲۰۰۴)؛ و برخی از محققان بر این باورند که بسیاری از دانشجویان درس آمار را به عنوان اضطراب آورترین درس در دوره ی تحصیلی شان تعریف می کنند (باندالوس[22]، فینی[23] و گسک[24]، ۲۰۰۳؛ ماچر[25] و همکاران، ۲۰۱۳؛ چوو[26] و دیلون[27]، ۲۰۱۴؛ چرنی[28] و کنی[29]، ۲۰۰۵)؛ و بسیاری از دانشجویان توسط احساسهایی از اضطراب حالت در آزمون احساس ضعف میکنند و درنتیجه احتمالاً پیشرفتهای پایینتری نشان می دهند (ماچر و همکاران، ۲۰۱۳).
درواقع دانشجویان، آمار را به عنوان بدترین واحد درسی در دانشگاه میدانند (ویبرگ[30]، ۲۰۰۹) و آن را یک جنبه لازم اما کاملاً ناخوشایند از پیشرفت میدانند (بریجز[31] و همکاران، ۱۹۹۸). دورههای آمار تنها یک تجربه منفی نیستند، بلکه دانشجویان اغلب توسط این اندیشه، به حد مرگ میترسند (براد استریت[32]، ۱۹۹۶؛ اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). اضطراب آمار حالتی است که فرد هنگام مواجهه با مفاهیم، مسائل، موقعیت آموزشی و یک بافت ارزشیابی آماری به صورت نگرانی شدید، تفکرات ناخوشایند، آشفتگی ذهنی، تنیدگی و برانگیختگی روانی تجربه می کند (زیدنر، ۱۹۹۱؛ به نقل از هانا[33]، شولین[34] و دمپستر[35]، ۲۰۰۸). در تحقیقات گوناگون ازجمله پژوهشی که توسط هانا و همکاران (۲۰۰۸) در مورد خرده مقیاس های اضطراب آمار، تحت عنوان ساختار مقیاس درجه بندی اضطراب آمار با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی در دانشجویان روانشناسی انگلیس انجام شد، برای اضطراب آمار ۶ خرده مقیاس را تعیین کرده اند، خرده مقیاس های اضطراب آمار عبارت اند از ارزش آمار، اضطراب امتحان کلاس، ترس از درخواست کمک، اضطراب تفسیر، خود پنداشت محاسباتی و ترس از استاد آمار.
درواقع به دلیل اهمیت فراوان اضطراب آمار در محیط های آموزشی به ویژه دانشگاه ها و نیز میزان شیوع آن در میان دانشجویان این امر ضروری به نظر می رسد که پیشایندهای مؤثر بر آن شناسایی نقش هرکدام از این عوامل ارزیابی شود. علاوه بر این اضطراب آمار نیز همانند اضطرابهای دیگر تحصیلی پیامدها و اثرات مخربی بر انگیزش و عملکرد دانشجویان در دورههای مرتبط به آمار دارد که لزوم پژوهش در این زمینه نیز شایان بررسی است. با توجه به گفتهی بالوگلو و دنیز[36] (۲۰۱۱)، مواجهه با مشکلات نگرشی دانشجویان مربوط به آمار از جنبههای مهم آموزش آمار است. پژوهش حاضر نیز بر آن است از یک سو به بررسی مشکلات انگیزشی چون انتظار موفقیت، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری خودتنظیم، انگیزه درونی دانشجویان رشته روانشناسی که از اضطراب آمار رنج میبرند، بپردازد؛ و از سوی دیگر به بررسی عوامل غیر موقعیتی اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی چون ویژگیهای شخصیتی، نیازهای روانشناختی، حمایت اجتماعی خواهد پرداخت. درواقع پژوهش حاضر در پی آن است که علاوه بر این که به عوامل مؤثر بر ایجاد اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی را پی ببرد، به بررسی پیامدهای مخرب این پدیده نیز بپردازد.
1-2- بیان مسئله:
برای بسیاری از یادگیرندگان درک و فهم آمار بسیار سخت است، به طوری که آن ها عملکرد ضعیفتری در آمار نسبت به سایر امتحانات آموزشی دارند (اونوگبازی و سیمن[37]، ۱۹۹۵؛ به نقل از زارع، رستگار و حسینی، ۲۰۱۱). درواقع متأسفانه، باوجودآنکه دانش آمار و کاربرد آن، یکی از درس های آموزشی مهم و اجتناب ناپذیر دانشجویان رشته های روانشناسی و علوم تربیتی است و نیز روشن است که مفاهیم آماری قدرت استدلال و تفکر انتقادی دانشجویان را تقویت می کند (بالوگلو، ۲۰۰۳)، بسیاری از دانشجویان در رشتههای علوم اجتماعی مانند روانشناسی در آمار اضطراب دارند؛ و بیش از ۸۰ درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سطح ناراحتکنندهای از اضطراب آمار را تجربه کردهاند (اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳)؛ و آموزش دورههای آمار، در برخورد با دانشجویان کم علاقه معمولاً با چالش های بزرگ مواجه میشود. این دانشجویان نشانههایی از نگرش منفی مانند، احساس خستگی نسبت به آمار، ناتوانی برای درک مزایای آمار، عدم تمرکز در کلاس، بیتوجهی (غیبت) و پیشرفت نکردن در این کلاس را، نشان میدهند (محمد جودی، سحاری اشعری و محمد و تنگوووک، ۲۰۱۱). نگرش دانشجویان نسبت به یک دوره مهم است، چراکه آن، بر کل فرایند یادگیری مؤثر است. نگرش مثبت، دانشجویان را برای توسعه مهارتهای ذهنی آماری، کاربرد دانش به دست آمده در زندگی روزمره و داشتن یک تجربه لذت بخش در طول این دوره، قادر می سازد (محمد جودی و همکاران، ۲۰۱۱). عوامل مؤثر بر اضطراب آمار به طور گستردهای به مدت بیش از بیست سال موردمطالعه قرارگرفته است. تحقیقات نشان دادهاند، اضطراب آمار در میان دانشجویانی که زمینه تحصیلی آموزشهای آماری معدودی دارند، شایع است (پان[38] و تانگ[39]، ۲۰۰۴).
به طورکلی نتایج مطالعات درزمینه ی علل اضطراب آمار نشان میدهد، سوابق اضطراب آمار می تواند به سه بخش موقعیتی[40]، محیطی[41] و غیر موقعیتی[42] (ذاتی، استعداد) طبقه بندی شود (اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). سوابق موقعیتی به عواملی که شی محرک یا رویداد را احاطه میکند، گفته میشود و متشکل از متغیرهایی مانند، اضطراب ریاضی (بالوگلو، ۲۰۰۴) و ویژگیهای دورههای آمار (دوانی[43]، ۲۰۱۰) میشود. سوابق محیطی به رویدادهایی که درگذشته رخ داده است و اشاره به متغیرهای مانند سن (بویی[44] و آلفارو[45]، ۲۰۱۱) و جنس (بالوگلو، دنیز و کسیسی[46]، ۲۰۱۱) سوابق غیر موقعیتی برای اشاره به ویژگیهای شخصیتی یک فرد و شامل متغیرهایی مانند کمال گرایی (اونوگبازی و دالی[47]، ۱۹۹۹) و تعلل تحصیلی (اونوگبازی، ۲۰۰۴) است.
به طورکلی تحقیقات نشان داده است، بسیاری از عوامل مرتبط با اضطراب آمار، تغییرناپذیرند. به عنوان مثال قومیت (اونوگبازی،b۱۹۹۹) و یا کمبود استعدادهای مورد نیاز، مانند استعداد ریاضی که در یک دوره خاصی از آمار نمی توان تغییر داد (ویلسون، ۱۹۹۷). از میان عوامل مرتبط با اضطراب آمار همچنین میتوان به جنس، نژاد، سن (کولینز و اونوگبازی، ۲۰۰۶) نیز اشاره داشت که نسبتاً تغییرناپذیرند. درنتیجه، اگرچه دانش این عوامل به افزایش درک ما از ماهیت و علل اضطراب آمار کمک کرده اند، اما آن ها دانشی در خصوص پیامدها که در درمان اضطراب آمار کمککننده باشد را ارائه نمیدهند (اونوگبازی، ۲۰۰۴).
با توجه به مطالعات انجام شده، برخی از مهمترین عواملی که میتوانند عملکرد پایین را در آمار توضیح دهد، عوامل شناختی و انگیزشی هستند (زارع و همکاران، ۲۰۱۱)؛ و آنچه بدیهی است، این است که اکثر دانشجویان درزمینه ی عوامل غیر شناختی مانند نگرش، ادراک، علاقه، انتظار و انگیزه دچار مشکل هستند. عوامل شناختی نیز نقش مهمی را در در این موضوع، بازی میکند. هر دو عامل میتواند موجب تداخل در فرایند یادگیری درگیر و مانع استفاده دانشجویان از آمار شود (محمد جودی، ۲۰۱۱).
با تمامی این تفاسیر میتوان اینگونه نتیجه گرفت، اضطراب آمار می تواند با بسیاری از متغیرها و پیشایندها بررسی شود. ازجمله می توان به راهبردهای یادگیری اشاره کرد که شامل مؤلفه های شناختی و فراشناختی شامل تمرین، جزئیات، پیچیدگی، سازمان دهی، تفکر انتقادی، فراشناخت، نظم بخشی، مدیریت محیط و زمان مطالعه و راهبردهایی برای تنظیم تلاش است (کسیکی، بالوگلو و دنیز، ۲۰۱۰). سؤال اینجاست؛ آیا این دانشجویان که از اضطراب آمار رنج میبرند، راهبردهای یادگیری شان با دیگر دانشجویان که اضطراب آمار ندارند، متفاوت است؟ از دیگر پیش بین کننده های اضطراب آمار می توان به اهداف پیشرفت دانشجویان اشاره کرد. به اعتقاد کاپلان[48] و فلوم[49] (۲۰۱۰)، نظریه ی اهداف پیشرفت یکی از برجسته ترین و کامل ترین دیدگاه ها درباره ی ادراک انگیزش پیشرفت و به ویژه انگیزش در حیطه های آموزشی و مهارتی است (ویسانی و همکاران، 1391). درواقع از میان اهداف پیشرفت، هدف تبحری رابطه ی مثبتی با خود کارآمدی بالا، استفاده از راهبردهای شناختی عمیق، یادگیری خودتنظیمی، مقابله کارآمد با مشکلات، عملکرد موفق، کمک طلبی و یادگیری مشارکتی و بهزیستی روانی افراد دارد (ایمز[50]، ۱۹۹۲؛ دوک[51] و لگت[52]، ۱۹۸۸؛ لی[53] و همکاران، ۲۰۱۰؛ کاپلان و فلوم، ۲۰۱۰؛ به نقل از ویسانی و همکاران، 1391). از این میان به نظر می رسد اهداف پیشرفت باواسطه ی انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار تأثیرگذار باشد (ویسانی و همکاران، 1391).
از دیگر مؤلفه هایی انگیزشی که میتواند با اضطراب آمار در ارتباط باشد میتوان به انگیزه درونی اشاره کرد، به طورکلی یافتههای مطالعات انجام شده در مورد انگیزه تحصیلی و اضطراب نشان می دهد که انگیزش درونی دارای یک رابطه مثبت با شاخص سلامت مانند اعتمادبه نفس، آرامش، مسئولیت، خلاقیت و خود شکوفایی درحالی که انگیزه بیرونی دانشگاهی یک رابطه مثبت با شاخص رفتارهای ناسازگار مانند ترک، اضطراب، سوءمصرف الکل و بی تفاوتی نسبت به مسئولیت دارد (دسی[54] و رایان[55]، ۲۰۰۰). در همین راستا پژوهش لواسانی، ویسانی و شریعتی (۲۰۱۴) نشان داد، تمامی ابعاد انگیزه تحصیلی اضطراب آمار را تحت تأثیر قرار میدهد و اهداف پیشرفت از طریق انگیزه تحصیلی است که به عنوان یک عامل انگیزشی اضطراب آمار را تحت تأثیر قرار میدهد.
باوجود پژوهشهای بسیاری که درزمینه ی سوابق غیر موقعیتی اضطراب آمار صورت گرفته است، اطلاع اندکی در مورد صفات شخصیتی دانشجویانی که سطوح بالایی از اضطراب آمار را تجربه میکنند، وجود دارد (چوو و دیلون، ۲۰۱۴). ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دارای نگرش مثبت نسبت به آمار در مقایسه با دانشجویان با نگرش منفی نسبت به آمار چگونه است؟ آیا دستهبندی که مشخصات مختلف جمعیتی (دموگرافیک) دانشجویان را ارائه میدهد؛ وجود دارد؟
درواقع پژوهش حاضر در پی آن است که به این سؤال پاسخ دهد، از میان عوامل غیر موقعیتی، موقعیتی و محیطی کدام عامل بیشتر در پیشبینی و تبیین اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی تأثیرگذار است؛ و نقش هرکدام از عوامل انگیزشی (انگیزه تحصیلی، اهداف پیشرفت، انتظار موفقیت) شناختی (سازمان دهی، مرور، فراشناخت) شخصیتی (ویژگیهای شخصیتی)، حمایت اجتماعی و نیازهای روانشناختی به عنوان عوامل غیر موقعیتی و محیطی در تبیین اضطراب آمار چگونه است. مثلا این که چگونه اهداف پیشرفت تحصیلی بر اضطراب آمار تأثیر می گذارد؟
کدام یک از اهداف عملکردی، اجتنابی و یا تبحری بر میزان اضطراب آمار نقش دارد؟ و یا نگرش نسبت به آمار و مفاهیم مرتبط به آن در دانشجویان روانشناسی چگونه است؟ آیا این نگرش بر میزان اضطراب آمار تأثیرگذار است؟ و این که این متغیرها می توانند پیش بینی کننده ی قوی برای اضطراب آمار دانشجویان باشند؟ و آیا رابطه ای بین ویژگی های شخصیتی دانشجویان رشته روانشناسی و اضطراب آمار وجود دارد؟ آیا تفاوتی بین اضطراب آمار دانشجویان دختر و پسر وجود دارد؟ آیا بین نیازهای روان شناختی (شایستگی، ارتباط، خودمختاری) و اضطراب آمار رابطه ای وجود دارد؟ آیا میزان حمایت عاطفی که دانشجویان از اطرافیان خود دریافت میکنند، می تواند پیشبینیکننده میزان اضطراب آمار دانشجویان باشد؟ درواقع هدف پژوهش حاضر، شناسایی پیشایندهای اضطراب آمار و یافتن راهبردهایی برای کاهش آن است. علاوه بر این پژوهش حاضر به دنبال بررسی پیامدهای اضطراب آمار بر انگیزش (خودکارآمدی تحصیلی، ارزش تکلیف) و شناخت (سطح پردازش) است، تا علاوه بر آنکه بر آگاهی دانش آموختگان از ماهیت و علل اضطراب آمار افزوده شود، با آگاهی بر پیامدهای اضطراب آمار، راهکارها و پیشنهاد هایی جهت کاهش اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی از سوی پژوهشگران علاقهمند ارائه شود.
شکل 1-1- مدل پیشنهادی پژوهش حاضر
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله:
اضطراب امتحان شرایطی را برای دانشجویان ایجاد می کند که کسانی که به آن دچار می شوند قادر به یادآوری مطالب یاد گرفته شده نیستند. ازجمله اضطراب های امتحان، اضطراب آمار است که به نظر می رسد دانشجویان در داخل کشور در رشته روانشناسی و علوم تربیتی از آن رنج برده و امتحان آمار توصیفی، استنباطی و روش تحقیق که اصطلاحات و مفاهیم آماری در آن فراوان یافت می شود منبع استرس و اضطراب فراوانی برای دانشجویان باشد. اثرات منفی اضطراب آمار به خوبی مستند شده است و مجموعهای از تحقیقات درزمینه ی رابطه منفی بین اضطراب آمار و پیشرفت آمار صورت گرفته است (بل[56]، ۲۰۰۱؛ اونوگبازی و سیمن، ۱۹۹۵؛ اونوگبازی، ۱۹۹۵، ۲۰۰۳؛ ترمبلی[57]، گاردنر[58] و هیپل، ۲۰۰۰؛ زاناکیس[59]، والنزی[60]، ۱۹۹۷)؛ به عبارت دیگر، دانشجویانی که سطوح بالاتری از اضطراب آمار را تجربه میکنند، گرایش به عملکرد پایین تری در امتحانات آمار دارند. اثرات منفی اضطراب آمار، محققان را وادار میکند که به انجام پژوهش در حوزهی اضطراب آمار، به منظور روشن شدن ماهیت آن و اطلاع رسانی برای مداخلات بپردازند (چوو و دیلون، ۲۰۱۴).
درواقع دروس مرتبط با مفاهیم آماری نقش تعیین کننده ای در موفقیت در مقاطع بالاتر تحصیلی دانشجویان دارد و مهارت های مرتبط با آن علاوه بر اعتمادبه نفس بالا آن ها را قادر می سازد یافته های خود را به طور تجربی و آماری مورد آزمون قرار دهند؛ و از دانشجویان در این رشته تحصیلی انتظار می رود که بر مفاهیم آماری و کاربردهای آن تسلط داشته باشند؛ اما وجود اضطراب آمار، مانعی برای این هدف است. به بیانی دیگر مهارت های کمی در رابطه بامطالعه و درک واقعیت اجتماعی برای دانشجویان علوم اجتماعی مهم است، بااین حال دانشجویان، تمایل به اجتناب از روش های کمی و حتی ترس از روشهای آماری دارند (اسلوتماکرز[61]، ۲۰۱۴). مهم تر از آن این که به دلیل وجود اضطراب آمار کمتر دانشجویان روانشناسی به دنبال یادگیری و تسلط بر این واحد درسی برمی آیند و در پی آن به هنگام فارغ التحصیلی توان تجزیه وتحلیل مسائل را ندارند و لذا تسلط کمتری بر نرم افزارهای مرتبط به آمار ازجمله SPSS و PLAS و AMOS دارند؛ و ازآنجاکه اضطراب میتواند عملکرد را در یک کلاس و درنهایت تسلط بر موضوع را مختل کند (چرنی و کنی، ۲۰۰۵)؛ لزوم پژوهش درزمینه ی عوامل مؤثر بر ایجاد اضطراب آمار ضروری به نظر میرسد. اهمیت این موضوع در آنجا است که دانشجویانی که از اضطراب آمار رنج می برند، در مقاطع بالاتر با مشکل جدی درزمینه ی درک و کاربرد آمار مواجه می شوند. در کشور ما تحقیقات اندکی در این زمینه انجام شده است. درنهایت در مورد دانشجویانی که در معرض خطر اضطراب آمار هستند، شناسایی عوامل و پیشایندهای اضطراب آمار امری ضروری به نظر میرسد؛ و نتایج تحقیق باعث خواهد شد که محققان راهکارهای لازم برای کاهش اثرات مخرب اضطراب آمار را ارائه نمایند.
1-4- هدف های پژوهش
۱-۴-۱- هدف اصلی:
آزمون مدل مفروض رابطه بین حمایت اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی، نیازهای روان شناختی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم، انتظار موفقیت، معدل ترم گذشته، انگیزه درونی، اهداف پیشرفت با سطح پردازش، خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق میانجیگری اضطراب آمار و ابعاد آن.
۱-۴-۲- اهداف فرعی:
۱. تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی با سطح پردازش
۲. تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی با خودکارآمدی
۳. تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی با ارزش تکلیف
۴. تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با سطح پردازش
۵. تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی
۶. تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با ارزش تکلیف
۷. تعیین رابطه بین نیازهای روان شناختی با سطح پردازش
۸. تعیین رابطه بین نیازهای روان شناختی با خودکارآمدی
۹. تعیین رابطه بین نیازهای روان شناختی با ارزش تکلیف
۱۰. تعیین رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم با سطح پردازش
۱۱. تعیین رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم با خودکارآمدی
۱۲. تعیین رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم با ارزش تکلیف
۱۳. تعیین رابطه بین اهداف پیشرفت با سطح پردازش
۱۴. تعیین رابطه بین اهداف پیشرفت با خودکارآمدی
۱۵. تعیین رابطه بین اهداف پیشرفت با ارزش تکلیف
1-5- فرضیه های پژوهش
در پژوهش حاضر فرضیه های مستقیم و غیرمستقیم زیر مورد آزمون قرار گرفتند:
۱-۵-۱- فرضیه کلی
مدل مفروض، رابطه علی بین حمایت اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی، نیازهای روان شناختی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم، انتظار موفقیت، معدل ترم گذشته، انگیزه درونی، اهداف پیشرفت با سطح پردازش، خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق میانجیگری اضطراب آمار در دانشجویان شهر قزوین برازنده دادهها است.
۱-۵-۲- فرضیه های مستقیم
- حمایت اجتماعی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- درونگرایی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- برونگرایی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- گشودگی نسبت به تجربه با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- توافق با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- وجدان با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- نیازهای روانشناختی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- راهبردهای یادگیری خودتنظیم با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- انتظار موفقیت با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- انگیزه درونی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- معدل ترم گذشته با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- اهداف تسلط با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- اهداف عملکردی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- اهداف اجتنابی با اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) رابطه معنیداری دارد.
- اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) با خودکارآمدی رابطه معنیداری دارد.
- اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) با سطح پردازش رابطه معنیداری دارد.
17- اضطراب آمار و ابعاد آن (نگرش منفی به آمار، نگرش منفی به ریاضی و عملکرد آمار) با ارزش تکلیف رابطه معنیداری دارد.
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت merisa.jami@gmail.com
