شکل های جور واجور و ویژگیها و شروط بررسی محتوا از نظر روانشناختی

6  بررسی محتوا

بررسی محتوا از فوت وفن‌های مربوط به روش اسنادی در تحقیق علوم اجتماعی می‌باشه
روش اسنادی به کلیه متدهایی می گن که در اونا هدف تحقیق با مطالعه،‌ بررسی و بررسی اسناد و متون برآورده می‌شه

اگر از نام بررسی محتوا پیداست، این فوت وفن به بررسی و بررسی محتوا می پردازه و تلاش می کنه با به کار گیری بررسی داده‌هایی رو در مورد متن استخراج کنه
با این حال چیزی که تحت نام بررسی محتوا نامیده شده، گونه خاصی از تحلیله که با روش های دیگری که تلاش می کنن یافته‌هایی رو از متن استخراج کنن، فرق داره
هیژمن 8 نوع بررسی محتوا رو شناسایی کرده و توضیح داده، : بررسی معانی بیان، بررسی اسطوره و داستان، بررسی گفتگو، بررسی ساختاری یا نشونه شناختی، بررسی تفسیری، بررسی گفتگو، بررسی انتقادی و بررسی نرماتیو

بعضی وقتا این گونه های بررسی محتوا با عنوان بررسی محتوای کیفی به کار می‌روند، یعنی می خوایم اون چیزی که در محتوای موضوعاتی در متن قرار گرفته با دیدگاه و بررسیای علمی و سابقه دیرینه و بررسی و تفسیر ما به عنوان پژوهشگر چیجوریه

2-7 تعریف بررسی محتوا

از بررسی محتوا تعاریف مختلفی به عمل اومده که بخشی از اختلاف به تاریخچه این فوت وفن و روند تکاملی اون بر      می شه و بخشی دیگه از آن مربوط به فرق در بخش گسترده این تکنیکه

کریپندورف بررسی محتوا رو تکنیکی پژوهشی معرفی می کنه که به خاطر برداشت تکرارپذیر و معتبر از داده ها در مورد متن اونا بکار میره (کریپندروف، 1378: 25)
اون هدف این بررسی رو مثل بقیه تکنیکای پژوهشی جفت و جور آوردن شناخت، بینشی نو، تصویر واقعیت و راهنمای عمل   می دونه

برلسون- از پیشگامان بررسی محتوا- این فوت وفن رو «پژوهشی واسه توضیح عینی، سیستماتیک و کمی محتوای رو پیام» معرفی می کنه (1959، 18، به نقل از کریپندورف، 1378، 26)‌

در تعریفی دیگه بررسی محتوا تکنیکی پژوهشی دونسته شده که واسه برداشت‌هایی برحسب شناسایی نظام روز و عینی ویژگیهای خاصی تو یه متن بکار میره

لورنس باردن هم به نقل از لانذری می نویسه:

«بررسی محتوا فنیه که توصیفای ذهنی و تخمینی رو تلطیف و تصفیه می کنه و وجود و قدرت نسبی محرکایی رو که به شخص داده می شه، به شکل عینی روشن میکنه (باردن، 1374، 35)‌

دانیل رایف بررسی محتوا رو بطور خلاصه اینجور تعریف      می کنه:

 «گذاشتن قانون و محتوای ارتباطات در طبقات (بحث های)‌ خاص طبق قوانین، و بررسی روابط بین اون بحث ها با استفاه از آزمونای آماری» (رایف، 1381، 4)‌

کاپلان در این مورد اعلام داشته که «روش بررسی محتوا، معناشناسی آماری مباحث سیاسیه» (کاپلان، 1943، 230، به نقل از: هولستی، 1373، 13)

بارکوس عقیده داره که بررسی محتوا به معنی بررسی علمی پیامای ارتباطیه
از نظر ایشون این روش به طور کاملً‌ علمیه و با وجود کامل بودن، از نظر وجود نیازمند تحلیلی دقیق و منتظمه
(بارکوس، 1959، 8)
پسیلی بر اینه که بررسی محتوا مرحله ای از جمع بیاری اطلاعاته که در اون محتوای ارتباطات از راه به کار گیری عینی و منتظم قوانین بحث بندی به اطلاعاتی که می تونن خلاصه و با هم مقایسه شن، تغییرشکل پیدا میکنه

استمپل (1981)، بررسی محتوا رو سیستمی رسمی واسه انجام کاری می دونه که هممون بطور غیر رسمی اون رو انجام    می دیم، یعنی استخراج نتیجه به وجود اومده توسط مشاهده محتوا

وبر (1991) هم در مورد بررسی محتوا میگه «روش تحقیقیه واسه گرفتن یافته های معتبر و تکرار شدنی از داده های استخراج شده از متن

کرینجر (1973) هم اون رو روش مطالعه و بررسی ارتباطات به شکل ای منظم، عینی و کمی به خاطر بخش متغیرها می دونه
با این حال، از بیشتر تحلیلای محتوا واسه مشخص کردن تاکید یا زیادی نوعای جورواجور پدیده های ارتباطی به کار گیری می شه، نه واسه فهمیدن به مفاهیم مهم نظری

نئوندورف هم در اثری جدید بررسی محتوا رو اینجور تعریف می کنه:

بررسی سیستماتیک، عینی و کمی ویژگیای پیام که شامل بررسی دقیق تعاملات انسانی، بررسی ویژگی تصاویر در آگهیای تجاری تلویزیون، فیلما و رمانا، بررسی کامیپوتری کاربرد کلمات در اخبار منتشره و سخنرانیای سیاسی و بسیاری چیزای دیگه می شه( نرودف،2002،1)

هولستی هم بررسی محتوا رو فنی واسه پیدا کردن یافته های (تحقیق) از راه تعیین عینی و منتظم ویژگیای شخصی پیاما می دونه
اون عقیده داره که این تعریف سه ملاک رو به هم پیوند میده: اینکه روش بررسی محتوا باید عینی و منتظم باشه و اگه قراره از بازیافت اطلاعات، فهرست بندی یا اقدامات مشابه جدا شه، باید ساپورت نظری داشته باشه
هولستی در تعریف خود به کمی کردن اشاره نمی‌کنه، چون که عقیده داره قائل شدن تفاوت شدید میان کیفی و کمی واسه مستثنی کرد، نه بررسیای مشخص، مثل نمونه های بررسی منتظم اسنادی، یا فقط واسه افزایش یا کاهش اعتبار روش بررسی محتوا، چیزی غیر مجازه
هم اینکه این تعریف شرط محدود کردن روش بررسی محتوا رو به توضیح ویژگیای رو پیاما قبول می کنه
هر چند تنها ویژگیای رو متن رو میشه رمزگذاری کرد، ولی استخراج دوباره معانی مخفی پیاما مجازه، با اینکه باید این استنباطا با مدارک جداگونه تایید شه (هولستی، 1373، 38)

اون طور که توجه می شه تعاریف همه بر غیر بودن این فوت وفن و هم سیستماتیک بودن اون تاکید دارن
بررسی محتوا، تکنیکی واسه استخراج داده ها از متنه که دارای ویژگیای خاص خوده

2-8 ویژگیها و شروط بررسی محتوا

اون طور که گفته شد، بررسی محتوا تکنیکی واسه استخراج داده ها از متنه که دارای ویژگیهای مشخص کننده اون از دیگر متون روش اسنادیه

هولستی سه شرط عینیت، انتظام (سیستماتیک بودن) و عمومیت رو واسه بررسی محتوا اساسی دونسته
ایشون دو شرط «کمی بودن» و بررسی «محتوای رو» رو قدری جنگ آمیز تر از سه شرط ابتدایی دونسته

شرط عینیت میگفت که سیر مرحله از پروسه تحقیق باید طبق قوانین، احکام و روشای مشخص انجام گیرد
این که چه بحث هایی باید بکار گرفته شه به بحث الف چیجوری باید از بحث ب تغییر داده شه ؟ و این که واسه تصمیم گیری در مورد این که یه واحد بررسی محتوا (کل، موضوع، داستان و نظایر اون) بیشتر در کدوم بحث قرار گیرد، چه معیارهایی رو باید بکار گرفت؟ این شرط اشاره به اون داره که این تصمیما یا تصمیمای دیگه به وسیله مجموعه صریحی از قوانین هدایت می شن، بطوری که این احتمال رو به کمترین حد ممکن می رسونن که یافته های تحقیق بیشتر از آن که محتوای اسناد بررسی شده رو مشخص کنن، تمایلات ذهنی بررسی گرد رو مشخص میسازن- هر چند شایدً تمایلات نامبرده هیچوقت از بین نمی‌روند
پژوهشگری که نتونه روش ها و معیارهای انتخاب اطلاعاتش رو واسه تعیین مناسب و ناجور بودن اطلاعات و تفسیر یافته ها به دیگر محققان انتقال بده، در برآوردن شرط عینیت شکست خورده می مونه

شرط انتظام، وقتی تحقق پیدا میکنه که دایره عمومیت و طرح محتوا یا بحث ها طبق قوانین کاربردی ثابتی مشخص شه
پس شرط آشکارا بررسی‌هایی رو که فقط به دنبال جمع بیاری مؤیدات فرضیه های پژوهشگره دوری می کنه
هم اینکه به طور ضمنی بیان می‌داره که بحث ها رو باید به شکلی تعریف کرد که طبق قوانین کاربردی ثابت قابل به کار گیری باشن، یعنی، بحث ها باید با قوانین عمومی و مشخص ساخت بحث مطابقت داشته باشن

شرط عمومیت داشتن، زمانی معنا پیدا میکنه که یافته ها با هم رابطه نظری داشته باشن
اطلاعات توصیفی صرف درباره محتوا، بدون رابطه با دیگه ویژگیای اسناد یا خصوصیات فرستنده و گیرنده پیام ارزش چندانی نداره
اینجور نتایجی وقتی معناداره که با موارد زیر مقایسه شه:

الف) ویژگیای دیگه همون اسناد،

ب) اسناد حاصل از منابع دیگه،‌

ج) خصوصیات اشخاصی که این اسناد رو به وجود آورده‌ان،

د) شرایط اجتماعی جامعه ای که صاحب سند در اون زندگی   می کرد،

ه) مخاطبانی که این اسناد به خاطر به کار گیری اونا تهیه شده؛

یعنی ماخذ مربوط به محتوای ارتباطاتی زمانی معنی داره که دست کم با مأخذی دیگه در رابطه شه

رابطه بین مأخذ بوسیله بعضی از تئوریها نشون داده    می شه
پس بررسی محتوا وابسته به مقایسه س و نوع مقایسه رو چارچوب نظری پژوهشگر به کار گیری می کنه

شرط کمیت بیشتر هم به وسیله کسائی که این فن رو علمی تر از دیگر روشای بررسی اسنادی می دونن و هم به وسیله کسائی که انتقادی ترین موضع رو نسبت به اون دارن، به یه اندازه لازم محسوب شده

دیدگاه گذشته بر اینه که: «دلیل روشن و مشخصی واسه به کار گیری روش بررسی محتوا وجود نداره
مگه این که سئوالی که شخصی داخلی پاسخگویی به انه کمی باشه (لاسول، لرنز و پول، 1952، 45)‌

پول-نام-تصویر

بهرحال درباره معنی «کمی» طوری که در روش بررسی محتوا بکار گرفته می‌شه: اختلاف نظر قابل توجه ای هست
محدودترین تعریفا اونایی هستن که روش بررسی محتوا رو به شکل بخش زیادی نمادها یا دیگه واحدهای بحث های جورواجور میگن
بعضی هم بررسی محتوا رو با بیان عددی بحث ها برابر دونسته‌ان
از نظر اونا «هدف بررسی محتوا، طبقه بندی محتوای پیامای ارتباطی در عبارتای عددیه که از عبارتایی با تفاوتای کم و بیش احساسی دقیق تره» (کامپلانو گولدن، 1949، 83)

محدودیت تعریفای دیگه حتی از اینم کمتره و بررسیایی رو شامل می‌شن که در اون یافته ها با کلماتی مثل «بیشتر»، «کمتر» یا «بطور در حال افزایش» توضیح داده می‌شه (برلسون، 1952، 17)
آخرسر گروه دیگری هم وجود دارن که تفاوت بین «بررسی کمی» و «بررسی کیفی» رو قبول می کنن، اما اصرار دارن که بررسیای منتظم اسنادی از نوع گذشته، شکل مهم و شاید معنادارتری از راه بررسی محتواست(هولستی، 1373)‌

رایف هم در تحلیلی مشابه، دو ویژگی نظام‌مندی و تکرار پذیری رو خاص بررسی محتوا می دونه و بخش و میدون مطالعه در این فوت وفن رو «نمای رابطه» معرفی می کنه

2-9 شکل های جور واجور بررسی محتوا

در یکی از جدی ترین تقسیمای بررسی محتوا، دوگونه کمی و کیفی ذکر می شه
روش کیفی بررسی محتوا که بعضی وقتا برداشت یافته های طبق بودن یا نبودن ویژگی‌هایی که در پیام تعریف شده، بیشترً واسه اجرای بهتر مسایل در علوم اجتماعی- کاربردی روش زوم شده
حامیان فنون کیفی این فرض رو مورد دودلی قرار داده‌ان که واسه نتیجه گیری زیادی شاخصا حتماً‌ نشونه اهمیت اوناس
از نظر این گروه، ممکنه وجود یا حذف صنعتی واحد در اسناد، از زیادی نسبی خصوصیات دیگه اهمیت بیشتری داشته باشه
(هولستی، 1373، 22)
موضوع بررسی محتوای کیفی می تونه همه شکل های جور واجور رابطه ثبت شده در دست نوشته های مصاحبها، گفتمانا، قوانین مشاهدات،‌ نوارهای ویدیو، مستندات و

) باشه

در بررسی کمی،‌ از شمارش واحدهای محتوایی به کار گیری می شه و تلاش می شه تا ویژگیای خاصی در متن اندازه گیری شه

2-10 محتوای رو و محتوای مخفی

یکی از مسایل بحث انگیز در بخش بررسی محتوا مربوط به این امره که بررسی محتوا فقط به قوانین رو و مشخص داخل متن می پردازه و یا این که به محتوای مخفی و ضمنی در متن هم توجه داره
مدافعان بررسی محتوای رو استدلال می کنن که پرداختن به محتوای مخفی عینیت تحقیق رو دچار خدشه و خلل می کنه و تصور محقق رو در برداشت محتوای مخفی باز میذاره
از طرف حامیان پرداختن به محتوای مخفی در بررسی محتوا فکر می کنند محدود کردن بررسی محتوا به محتوای رو، این فوت وفن رو سطحی و بدون یافته های علمی قابل توجه می سازه

فیلیپ میرینگ بر این نظره که بررسی محتوا فقطً محتوای رو داده ها رو اگر نام اون ممکنه بدین داخل مایه دلالت داشته باشه بررسی نمی کنه
بکر و لیس‌من(1977) سطوح محتوا رو بدین سان جدا کرده‌ان
مضامین[1]  و ایده های اصلی متن به عنوان محتوای ابتدایی و اطلاعات زمینه ای مثل محتوای مخفی

معمولاً تمایل به بررسی محتوای مخفی با کیفی بودن بررسی محتوا رابطه پیدا می‌کنه
کیفی گرایان دو نکته اساسی رو بر کمی گرایان در بررسی محتوا وارد می دونن:

1- کمی بودن بررسی محتوا باعث سطحی شدن بررسی و غفلت از داده های معدود ولی با ارزش زیاد  می شه
بعضی وقتا حضور حتی یه نماد می تونه ارزش لازم داشته باشه
این افراد فکر می کنند چیزی که باعث مفید بودن بررسی محتوا در جریان جنگ جهانی دوم گردید، به کار گیری بررسی محتوای کیفی و دقت در نمادهای کم ولی معنی دار بوده

2- پرداختن به محتوای رو و غفلت از محتوای مخفی متون، که باعث می شه بخش مهمی از متن مغفول بمونه(رایف، 1381، 5-34)

رایف در جواب به این مدعا و در مقام ساپورت از بررسی محتوای کمی و محتوای رو، امتیازات زیر رو واسه این نوع بررسی بر می‌شمارد:

بررسی محتوای کمی،‌ ناخودآگاه و غیر عمل پذیره
از مجموعه این تحقیقات میشه تحقیقات طولی انجام داد
کاهش محتوای زیاد به داده های قابل کنترل، به به وسیله بررسی محتوای کمی و رو تحقق پیدا میکنه
این نوع بررسی محتوا، در رشته های جور واجور کاربرد زیادی داره(همون: 6-35)
هولستی در مقام جمع بین بررسی محتوای رو و مخفی عقیده داره که در سطح ثبت و جمع بیاری  داده ها باید حتماً به محتوای رو توجه کنیم تا عینیت تحقیق حفظ شه
ایشون میگه، اگه توجه خود رو به عملیات رمزگذاری محدود کنیم، روش بررسی محتوا به ویژگیای رو متن محدود می شه(هولستی، 1373، 26)

2-11 تاریخچه بررسی محتوا

اولین اثر مهم که در مورد تحلیلای جدید با کامپیوتر نوشته شده و تلاش شده در مورد مشکلات حتی که دراین امر هست راه  حلایی ارائه بده ، درسال 1966 منتشر شد
وقتی که نتیجه مجموعه برنامه کامپیوتری که به وسیله استون و همکارانش تهیه شده بود ، چاپ شد در مورد نشونه شناسی بررسیا هرچند بی نظم بود ولی به دلیل گستردگی در چیزای که تا حالا روی اون کار نشده بود ، تونست یه مجموعه علایم غیر زبون شناسی رو که تا اون وقت نامعلوم مونده بود کشف کنه

قلمرو گسترده نشونه شناسی که محدوده اون خوب شناخته نشده بود ، از راه موضوعای جدید و تصویر ، باسمه و موسیقی ، یا از راه زمینه های زیرساز نظری جون تازه ای در بررسی محتوا دمید

با رشد نرم افزارهای کامپیوتری ، برنامه های کامپیوتری شمارش کلمات ظاهر گشت
این برنامه ها مثل پایه رشته جدیدی شدن که بعدا ” سبک شناسی کامپیوتری ” نام گرفت و انقلابی درکار سخت پردازش متون مثل نهیه فهرست الفبایی بوجود آوردن
شایدً اولین بررسی  محتوای کامپیوتری ، کار اسبوک و زیپس ،1985) دراستفاده از راه بازیابی اطلاعات واسه بررسی حدود 4000 قصه علامیانه سرامیس ( قومی در شرق روسیه ) است

اصول و معیارهای انتخاب محتوا

اصول و معیارهایی که (الف-لوی) در مورد انتخاب محتوا، پیشنهاد می کنه، شامل موارد زیره:

-1 پایه ای واسه آموزش همیشگی

-2 رابطه محتوا با مسائل روز

-3 توجه برنامه درسی و محتوا به میراث فرهنگی جامعه از راه آموزش اون

( -4 امکان فرصت مناسب واسه فعالیتای یادگیری چندگانه(لوی، 1383 ،ص 32)

سایراصول ومعیارهای انتخاب محتوا که محقق بیشتر در جهت تطبیق محتوا با این موارده، شامل موارد زیر هستن:

2-11-1  اصل اهمیت

منظورازملاک اهمیت،اون نوع از محتواه که نسبت به بقیه موضوعات و مباحث در رابطه با موضوع واحد،رجحان و برتری داره
محتوایی که انتخاب می شه، باید دارای درجه بالایی از اهمیت باشه
ازآنجایی که مفاهیم، اصول وتعمیمای اساسی به خاطر تحقق اهداف برنامه درسی در محتوا طرح می شن، بنابر این باید در انتخاب و ارائه اون آخر دقت به عمل آید(ملکی، 1384 ، ص 83)

البته در مورد اهمیت داشتن و یا نداشتن محتوایی خاص، توافق واحدی وجود نداره؛ مثلا، درنظرطرفداران راه و روش موضوع محور، اندازه دانشی که به یادگیرندگان منتقل می شه، ملاک اصلی اهمیت محتوامی باشه
در مقابل هم طرفداران راه و روش دانش آموز محور، معتقدندکه هر قدر محتوا، تجربیات معناداری واسه علم آموزان جفت و جور کنه به همون اندازه مهمتر و اساسی تراست

2-11-2 اصل اعتبار

این روزا پیشرفت در میدون های علمی به حدی سریع وچشمگیراست که علم به دست اومده تا بخواد به مرحله اجرا برسه و به شکل محتوای درسی دربیاد، ارزش و اعتبار واقعی خود رو از دست میده
پس واسه معتبرساختن محتوا، نباید مطالبی که صحت اونا اثبات نشده و یا از اعتبار افتاده، در محتوا گذاشته شن
یعنی دیگه، محتوای کتب درسی باید در بین جدیدترین و معتبرترین منابع انتخاب شه و طبق شرایط، تغییرات و نیازای روز انتخاب شه(فلاح، 1373 ،ص 19)

نکته دیگه دراین باره این که،توجه به رعایت اصل اعتبار در محتوای برنامه های درسی،به ویژه در این عصرانفجار اطلاعات،که علم و اطلاعات به سرعت رو به زیاد شدنه و به دنبال اون موضوعات درسی مورد به کار گیری در مدارس هم به سرعت بی اعتبار می گردن، بسیار نیاز به نظر می رسه

2-11-3 اصل علاقه

اصل علاقه به معنی توجه به نیازها و علائق علم آموزان در انتخاب محتوای درسیه
این ملاک بیشتر مورد توجه کسائی قرار داره که از راه و روش دانش آموز محور در برنامه ریزی به کار گیری نشون میده
مورد علاقه بودن محتوای آموزشی دلیل می شه که دانش آموز با دست زدن به فعالیتهای مورد علاقه خود یاد بگیره و تغییر کنن

برنامه-ریزی

توجه به انگیزه های علم آموزان، کنجکاوی، عشق به کسب اطلاعات جدید، توانایی و تواناییای اونا رو تحریک می کنه
تحریک این

عوامل دلیل افزایش علاقه به یادگیری مفاهیم درسی می شه
بنابر این رعایت اصل علاقه در محتوای درسی دلیل تحریک کنجکاوی و نقطه شروع تفکر، درک مفاهیم و اصالت رأی در یادگیری می شه(فرنودیان، 1369 ،ص 16)

هم اینکه در مورد اهمیت تناسب محتوا با علایق علم آموزان باید افزودکه به باور کلاپارد، فعالیت همیشه بر اثر وجود نیاز ظاهر می شه و چیزی می تونه محرک فعالیت و موجب انگیزه باشه که در شرایط خاصی قرار گیرد که به اون شرایط و حالت خاص ، تمایل یا علاقه مندی می گن(شکوهی، 1370 ،ص 9)

2-11-4  اصل سودمندی

پذیرش سودمندی در مورد یه محتوا، به دیدگاه فلسفی و راه و روش برنامه ریزی درسی که برنامه ریزان به اون تعلق دارن، بستگی داره
ملاک سودمندی در برنامه درسی موضوع محور،به اندازه موفقیت برنامه درسی در انتقال علم واطلاعاتیه که در شغل آینده و فعالیتای دیگه بزرگسال به کار گیری میشن
یعنی، منظور از سودمندی اندازه علم و اطلاعاتیه که به یادگیرندگان ارائه می شه تا اون رو در زندگی آینده، به نحواحسن مورد به کار گیری قرار بدن

برنامه-ریزی

اما از نظر طرفداران راه و روش دانش آموز محور محتوایی که بتونه فرد رو واسه دشت کردن یه درک درست و درست از هویت خود و کسب معنا در زندگی کمک کنه، سودمندتر و مفیدتره(ملکی، 1384، ص 8)

2-11-5  اصل توانایی یادگیری

طبق این اصل، باید محتوایی انتخاب شه که از هر جهت با ویژگیا و خصوصیات یادگیرندگان متناسب باشه
مثلا، اگه محتوای انتخاب شده واسه یادگیرندگان در سن خاص و در مقطع تحصیلی خاصی متناسب نباشه، اون دسته از علم آموزان        نمی تونن اون موضوع رو یاد بگیرن و به مجبور به حفظ طوطی وار روی میارن پس واسه برطرف کردن این مشکل، باید به اصول روان شناسی یادگیری توجه شه
هم اینکه طبق این اصل، نباید محتوای مشکل و سنگین و محتوایی که با ساخت شناختی علم آموزان سنخیتی نداره، انتخاب شه و هم اینکه باید به تایم یادگیری محتوای درسی توجه شه

بنابر این طبق ضرورت به کار گیری از اصول روان شناسی یادگیری در قابل یادگیری ساختن محتوا، باید اضافه کرد که عامـــــل دیگری که        می تونه محتوا رو قابل یادگیری سازه، معنا دار بودن اینه
منظور از یادگیری با معنی، اتحاد مطالب یاد گرفته شده در شبکه شناختی یادگیرندهه
یعنی این که ذهن در صورتی قادر به به کار گیری مطالب در موقعیتای جدیده که اون مطالب با اطلاعاتی که از قبل در ساخت شناختی فرد وجود داشته، در رابطه شده باشه(شعبانی، 1380 ،ص 18)

نکته دیگه این که رعایت اصل توانایی یادگیری نه فقط در مورد انتخاب محتوا، بلکه در سازماندهی محتوا نیزلازمه، یعنی بعضی وقتا محتوای انتخاب شده به دلیل نبود تناسب با ویژگیا و تجربیات یادگیرنده، نامناسبه و بعضی وقتا هم به دلیل سازماندهی ناجور، محتوا توانایی یادگیری مؤثر پیدا نمیکنه(ملکی، 1384 ،ص 85)

2-11-6 اصل انعطاف پذیری

در دنیای پرتغییر امروزی، یه اصل و یا یه تحقیق علمی بیشتر از مدت کوتاهی دووم نمیhره و بدون این دست اون دست کردن تحقیقات جدیدتر به اون اضافه می گردن
از طرف دیگه هم وقایع غیر شدنی دیگه هم مانع از آن می شه تا ما بتونیم آینده رو به درستی پیش بینی کنیم و شرایط و امکانات موجود رو طبق اون تنظیم کنیم
پس، نباید یه برنامه درسی خاص رو واسه چند سال متمادی اجرا کرد، بلکه باید  برنامه های درسی منعطف باشه
بر این پایه برنامه ریزان و مؤسسات آموزشی، باید توانایی و امکان انعطاف رو باهر گونه تغییری داشته باشن

یعنی،برنامه ریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم وتربیت باید پذیرای هر گونه تغییری در تموم زمینه ها باشن
مثلا ممکنه تعطیلیای پیش بینی نشده، تایم اجرای برنامه رو با رقابت مواجه کنه
هم اینکه عواملی مثل تعداد کلاسا، اندازه و حجم کلاس و کارکنان مدرسه هم می تونن اینجور نقشی در ایجاد بعضی محدودیتا داشته باشن
پس میشه نتیجه گرفت که برنامه و محتوایی می تونه موفق باشه که همیشه پذیرای تغییرات باشه و بسیار انعطاف پذیر باشه(ملکی، 1384 ،ص 85)

  • 1
این نوشته در دسته بندی آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.