معنی کارکرد تحصیلی  و عوامل موثر برآن

کارکرد تحصیلی

2-2-2-1 معنی کارکرد تحصیلی     

کارکرد تحصیلی به معنی توانایی علم‎آموزان در جواب دهی به مسائل مربوط به موضوع یا موضوعات خاص پیش‎بینی شده واسه یه دوره آموزشیه( سپهوندی، 1385)
کارکرد تحصیلی شامل ثبت کلیه فعالیت‎های شناختی فرد تحصیل کننده س که با یه سیستم درجه بندی مورد توافق با در نظر گرفتن سطوح  جور واجور فعالیت‎های هیجانی و آموزشی و جدول زمانی سنجیده می‎شه و به عنوان مراحل پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‎شه ( خوش عمل، 1386)

نیاز به پیشرفت یکی از انگیزه‎های ابتدایی بشره
آدمایی که نیاز به پیشرفت در اون‎ها قوی‎تره، تمایل بیشتری به کامل شدن و بهبود کارکرد خود دارن
اونا ترجیح می‎بدن با وظیفه ‎شناسی کارایی بکنن که رقابت برانگیز بوده طوری که آزمایش پیشرفت اونا در مقایسه با پیشرفت بقیه مردم طبق ملاکایی ممکن باشه
به بیان دیگه پیشرفت رفتاریه بر اساس وظیفه، که اجازه می‎بده کارکرد فرد طبق ملاکای فرض شده داخلی یا خارجی مورد آزمایش قرار گیرد(کاموراجا، کارو و اسچمک[1]، 2009)

پیشرفت تحصیلی علم‎آموزان یکی از شاخص‎های مهم در ارزشیابی آموزش و پرورشه و سطوح بالای اون می‎تونه پیش‎بینی کننده آینده روشن واسه فرد و جامعه باشه و تموم تلاش‎ها و سرمایه‎گذاری‎های هر نظامی، تحقق این هدف می‎باشه
بر این پایه روان‎شناسا و کارشناسان تعلیم و تربیت به بررسی  عوامل انگیزشی در یادگیری و کارکرد علم‎آموزان در بخش های جورواجور درسی توجه داشتن
از دهه 1980 میلادی بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد پیشرفت تحصیلی بر عوامل روانی که بر یادگیری علم‎آموزان اثر دارن تأکید کرده‎ان( لینن برینک[2] و پنتریچ[3]، 2002)

گروه‎های تخصصی و روان‎شناسا همیشه به بررسی حولوحوش جور واجور تحصیلی تأکید دارن
توجه به پیشرفت تحصیلی از زمان بینه[4] شروع شد اون دریافت که نمرات آزمون‎های ایشون میتونه کودکانی که با در نظر گرفتن مشاهدات کلاس درس،( باهوش) و ( کم هوش) محسوب شده بودن رو از هم جدا کنه و بعدا یافته های امتحانات علم‎آموزان ملاک قرار گرفت( لانس بری، سادارگاس، گیبسون و لئونگ[5]،2005)

یادگیری پایه رفتار آدم رو تشکیل می‎بده و فرایندی که همیشه در طول زندگی آدم و در هر مرحله از  رشد اجباری می‎باشه
موجودیت و باقی موندن هر فرهنگ به توانایی اعضای جدید اون واسه یادگیری شکل های جور واجور مهارت‎ها، هنجارهای رفتاری، باورها و

وابسته
پیشرفت تحصیلی فرایندیه که می‎توان اون رو نتیجه یادگیری آدم دونست و منظور از پیشرفت تحصیلی موفقیت در کار تحصیله که می‎توان به مهارت در کار خاص، تخصص در بخشی از علم منجر شه
در نظام آموزش و پرورش پیشرفت تحصیلی اصطلاحیه که به جلوه‎ای از جایگاه تحصیلی علم‎آموزان اشاره داره
و این جایگاه می‎تونه به شکل نمرات دوره‎های جور واجور باشه که به وسیله آزمون‎های استاندارد شده اندازه‎گیری شه(سیف، 1387)

راسل[6]( 2003)، اهدافی که عموماً رفتار پیشرفت تحصیلی رو بر می‎انگیزد به عنوان اهداف داخلی و خارجی طبقه بندی می‎کنه
به نظر اون در اهداف داخلی، اهداف مربوط به تکلیف( مثلاً تلاش واسه فهم مطالب) و اهداف مربوط به خود( مثلاً بهتر از بقیه عمل کردن، اثبات هوش و تلاش) قرار دارن
و اهداف خارجی مربوط به انسجام اجتماعی( خشنود کردن بقیه و پاداش‎ها) می‎باشن(علیوندوفا، 1384)
فرق‎های فردی در انگیزه پیشرفت می‎تونه موفقیت تحصیلی رو پیش‎بینی کنه
علم‎آموزانی که از دست‎پیدا کنی به اهداف خود دوری می‎کنن، ترس از آزمایش داشته و مشکلات رو به عنوان عامل تهدید کننده تلقی می‎کنن و در نتیجه دست از تلاش واسه رسیدن به اهداف برمی‎دارن
در مقابل کسائی که به دنبال رسیدن به اهداف خود هستن از یادگیری لذت می‎برند و مشکلات رو به عنوان رقابت می‎پذیرند و در دست‎پیدا کنی به اهداف خود اصرار می‎کنن(کاموراجا و همکاران، 2009)

سازه‎ی انگیزه موفقیت به رفتارهایی که به یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی منجر می‎شه گفته می‎شه(کاموراجا و همکاران، 2009)

کارشناسان روان شناسی پرورشی و صاحب نظران آموزشی باور دارن که تجارب موفقیت آمیز و یا توأم با شکست علم‎آموزان در زمان تحصیل در مدرسه بر همه جنبه‎های شخصیت  و مثل سلامت روانی اونا اثر مستقیم داره

2-2-2-2 عوامل مؤثر در کارکرد تحصیلی عبارتند از:

2-2-2-2-1
عوامل فردی: هدف، انگیزه، هوش، توجه، برنامه‎ریزی، جنبه های شخصیتی و آمادگی جسمی و روانی

2-2-2-2-2
عوامل خانوادگی و اجتماعی:

شرایط عاطفی و امنیت خونواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی، تحصیلات و سطح فرهنگ خونواده، تعداد اعضای خونواده و سبک والدینی

خانواده

2-2-2-2-3
عوامل آموزشگاهی: 

مهارت معلمان، شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی، تعداد علم‎آموزان کلاس و ترکیب اون‎ها، متناسب بودن هدف‎ها و محتوای برنامه‎ها با نیازها، استعدادها و علایق علم‎آموزان، متناسب بودن مقررات، کتاب‎های درسی و مواد آموزشی، تسهیلات مدرسه و انتظارات مدرسه از علم‎آموزان( بیابانگرد، 1383)

2-2-2-2-4
جنس:

تحقیقات نشون می‎بده که جنس رابطه چندانی با پیشرفت تحصیلی نداره
با اینحال میانگین نمرات پسران در دروسی مثل ریاضی و توانایی‎های فضایی نسبت به دختران از سطوح بالایی برخورداره (نول[7] و هدکس[8]، 1998)

هالپرن[9] (2000)، عنوان می‎کنه که فرق میان توانایی‏های کلامی و فضایی در بین مردان و زنان خیلی غلطه و این فرق‎ها  در بخش‎های کوچیکی از استعدادهای فضایی و کلامی می‎باشه و در تحقیقات گذشته با به کار گیری تست‎های استاندارد شده، نشون دهنده بهبود توانایی زنان در تکالیف فضایی می‎باشه( لینور[10]، دیویس[11]، اکلس[12]، 2003)

[1] – Komarraja, M
, Karau, S
J
, Schmeck, R

[2]-Linen Brink, E
A

[3] -Pintrich, P
R

[4] -Binet, A

[5] – Lounsbury J
W
, Saudargas, R
A
, Gibson, L
W
, & Leong, F
T

[6] -Russel, A

[7]-Nowell, A

[8] -Hedges, L
V

[9] -Halpern

[10] -Linver, M
R

[11]-Dauis, P
E

[12] -Eccles, J
S

این نوشته در دسته بندی آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.