پایان نامه همسوئی استراتژی‌های بازاریابی و تولید در صنعت سیم و کابل

 متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

موسسه آموزش عالی مهر البرز

همسوئی استراتژی های بازاریابی و تولید در صنعت سیم و کابل

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

در رشته مدیریت MBA

استاد مشاور

دکتر محمدعلی شاه حسینی

 زمستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

با توجه به رقابت روزافزون بازارهای کنونی در عرصه تولید و ارائه محصولات و خدمات جدید در قرن بیست و یکم، سازمان ها نیازمند توجه همه جانبه به محیط و شرایط آن، رقبا، فنّاوری ها و عملکرد آن ها، منابع، شایستگی ها و توانایی های در دسترس خود، مشتریان و نیازمندی های آنان و مسائلی ازاین دست هستند تا بتوانند در این محیط پایدار بمانند و در این عرصه موفق شوند. توجه همه جانبه به موارد مذکور، تنها در سایه مدیریت استراتژیک آن هم توجه به همه ابعاد آن، در راستای چشم انداز و مأموریت سازمان امکان پذیر می باشد. ازآنجایی که استراتژی های سازمانی دارای ابعاد و سطوح مختلفی هستند و در همه واحدهای سازمان مصداق دارند، همسوئی آن ها با یکدیگر و بخصوص هم راستایی آن ها با استراتژی های کلان سازمان، نه تنها به دلیل عدم ایجاد اختلال در بقیه واحدها بلکه در جهت پیشبرد کار سازمان، لازم و ضروری می باشد. هرچند همان گونه که اشاره شد، توجه به این همسوئی در همه استراتژی های سازمان ضروری است، اما به دلیل حیاتی بودن اثربخشی فرآیند بازاریابی و کارایی فرآیند تولید، در این پژوهش سعی داریم همسوئی این استراتژی های مهم که همسویی از نوع افقی هستند را موردبررسی قرار دهیم.

بدین منظور پس از بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش پنج نوع استراتژی تولید و چهار نوع استراتژی بازاریابی و از مؤلفه های عملکرد نیز ابعاد عملکرد مالی و عملکرد بازار مناسب این صنعت برگزیده شدند. داده ها از بین 33 پرسشنامه قابل استفاده استخراج و با بهره گرفتن از آنالیز واریانس دوطرفه در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحلیل ها تأثیر همسوئی برخی از استراتژی های بازاریابی و تولید را بر عملکردهای مالی و بازار این شرکت ها تأیید نمود درصورتی که در اکثر موارد، کاربرد این استراتژی ها را به تنهایی بر عملکرد شرکت غیر مؤثر نشان داد.

واژه های کلیدی:

استراتژی، استراتژی های تولید، استراتژی های بازاریابی، همسوئی، صنعت سیم و کابل

 

فهرست عناوین صفحه

1.کلیات پژوهش… 1

1- 1. مقدمه: 1

1-2. بیان مساله و ضرورت انجام پژوهش: 1

1- 3. اهداف و سؤالات پژوهش: 2

1-3-1. اهداف تحقیق: 2

1-3-2. سؤالات تحقیق: 2

1- 4. روش شناسی و قلمرو پژوهش: 2

1- 5. تعریف واژه ها و اصلاحات تخصصی: 3

1- 6. ساختار پژوهش: 4

  1. ادبیات نظری و پیشینه پژوهش… 5

2-1. مقدمه: 6

2- 2.  مبانی نظری و پیشینه پژوهش : 8

2-3.  استراتژی و ماهیت آن: 8

2-3-1. تاریخچه استراتژی: 8

2-3-2. تعاریف استراتژی:. 9

2-3-3. سطوح سلسله مراتبی استراتژی های سازمان: 13

2-3-4. تعریف همسوئی: 14

2-4. استراتژی های تولید: 14

2-4-1. ظهور استراتژی های تولید:. 15

2-4-2. تعاریف ارائه شده در مورد استراتژی تولید: 15

2-4-3. مروری بر استراتژی های تولید در پژوهش های پیشین: 20

2-4-4. همسوئی استراتژی های تولید با دیگر استراتژی های سازمان: 27

2-5. بازاریابی: 31

2-5-1. استراتژی های بازاریابی و تعاریف محققان مختلف از آن: 32

2-5-1-1. استراتژی های بخش بندی و تمایز اسمیت: 34

2-5-1-2. بازاریابی رابطه ای: 36

2-5-1-3. استراتژی آمیخته بازاریابی بوردن: 37

2-5-1-4. استراتژی های قیمت گذاری پرمایه و گران و قیمت گذاری نفوذ در بازار: 38

2-5-1-5. چرخه عمر محصول فورستر: 39

2-5-3. همسویی استراتژی های بازاریابی با دیگر استراتژی های سازمان: 42

2-6. همسویی استراتژی ها در سازمان: 43

2-7. همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی: 44

2-8. خلاصه و جمع بندی فصل: 53

  1. روش تحقیق. 56

3-1. مقدمه: 57

3-2. روش پژوهش و مدل پیاز پژوهش: 58

3-3. روش گردآوری داده ها: 60

3-4. تعریف عملیاتی سنجه های مربوط به هر متغیر: 60

3-4-1. سنجه های استراتژی تولید: 60

3-4-2. ابعاد استراتژی تولید: 61

3-4-3. سنجه های استراتژی بازاریابی: 63

3-5. روایی و پایایی سنجه ها: 66

3-6. جامعه و نمونه آماری: 67

3-7. دوره زمانی و مکانی انجام پژوهش: 67

3-8. روش های آماری تجزیه وتحلیل داده ها: 67

3-8-1. آمار توصیفی: 67

3-8-2. آمار استنباطی: 67

3-9. خلاصه و جمع بندی فصل: 70

4.تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 71

4-1. مقدمه: 72

4-2. تحلیل توصیفی نمونه های موردبررسی: 73

4-2-1.  بررسی ویژگی های نمونه ها ازنظر سابقه فعالیت: 73

4-2-2. بررسی ویژگی های نمونه ها ازنظر نوع مالکیت شرکت ها: 74

4-2-3.  بررسی ویژگی های نمونه ها ازنظر اندازه شرکت ها: 75

4-2-4. بررسی توصیفی سؤالات پرسشنامه: 76

4-3.  تحلیل و توصیف استنباطی متغیرهای مدل پژوهش: 77

4-3-1. پایایی متغیرهای پژوهش: 77

4-3-2. روایی ابزار اندازه گیری: 80

4-3-3.  آنالیز واریانس یک طرفه: 80

4-3-4. آنالیز واریانس طرح دو عاملی یا دوطرفه: 84

4-3-5.  اثر متقابل استراتژی های تولید و بازاریابی بر عملکرد مالی: 93

5-3-2.  اثر متقابل استراتژی های تولید و بازاریابی بر عملکرد بازار: 95

4-4. جمع بندی فصل: 97

5.نتیجه گیری و پیشنهادات.. 98

5-1. مقدمه: 99

5-2. مروری بر چارچوب کلی پژوهش…. 99

5-3. یافته های پژوهش: 100

5-3-1. مدل همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی بر عملکرد مالی: 100

5-3-2. مدل همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی بر عملکرد بازار: 101

5-3-3. پاسخگویی به سؤالات پژوهش: 102

5-4. بحث و نتیجه گیری: 102

5-5. محدودیت های پژوهش: 104

5-6. پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی: 104

منابع و مراجع. 105

پیوستها 113

 مقدمه:

سازمان ها جهت بقا و ترسیم وضعیت مطلوب کسب وکار خود، ملزم به بازنگری در مدل کسب وکار خود و روی آوردن به برنامه ریزی استراتژیک به عنوان کلیدی ترین عامل موفقیت سازمان ها می باشند. چه بسا سازمان هایی که علیرغم داشتن برنامه های استراتژیک سازمانی در عمل موفق نبوده اند. یکی از عمده ترین این دلایل، وجود شکاف و عدم همسوئی بین استراتژی های بخش های مختلف سازمان بوده است. گاهی استراتژی های یک بخش در تضاد با استراتژی های بخش دیگر سازمان بوده است؛ بنابراین سازمان ها ناگزیرند برنامه استراتژیک همه جانبه ای تدوین نمایند به گونه ای که برنامه های بخش های مختلف سازمان نه تنها در تقابل باهم نباشند، بلکه با یکدیگر هم افزائی نیز ایجاد نمایند. آنچه در این فصل موردمطالعه قرار می گیرد، شامل کلیات تحقیق مانند بیان مسئله، ضرورت انجام تحقیق، پرسش ها و اهداف تحقیق خواهد بود.

1-2. بیان مساله و ضرورت انجام پژوهش:

در مواردی که تفاوت های اساسی بین نیاز مشتری و بازار و توان تولید وجود دارد، انتخاب استراتژیک در بازاریابی و تولید برای از بین بردن این تفاوت ها موردنیاز است. این دو بخش در سازمان مسئولیت های متفاوتی بر عهده دارند، بخش بازاریابی بازار هدف، نیازهای مشتریان به نوع محصول و تعداد آن، آمیخته محصول و قیمت گذاری، ترفیع و سیاست های خدمت رسانی به مشتریان را مشخص می کند، بخش تولید، چیدمان و مکان تجهیزات، فرآیند تکنولوژیکی و ظرفیت تولید، فرآیند مدیریت کیفیت، برنامه­ریزی و کنترل تولید و موجودی، سیاست­های خرید و نیروی کار و سایر تصمیمات مرتبط با برنامه­ریزی، هماهنگی و کنترل منابع موردنیاز برای تولید را تعیین می نماید. از طرف دیگر فعالیت های کارکنان این دو بخش نیز با یکدیگر هم راستا نیستند و به نیازهای یکدیگر توجهی ندارند. کارکنان بازاریابی بیشتر بر مشتری و مسائل رقابتی متمرکزشده اند اما کارکنان تولید با تمرکز بر کارایی، توان و ظرفیت تولید و تکنولوژی تولید ممکن است به مسائل بازار کمتر توجه کنند. این مسئولیت های متفاوت سبب بروز اهداف و دیدگاه­های متفاوت بین کارکنان بازاریابی و فروش و کارکنان بخش تولید می شود که منجر به بروز گپ و مشکلاتی بین این دو بخش مهم و تصمیمات آن ها و درنتیجه کاهش سودآوری سازمان خواهد شد. درصورتی که جهت افزایش بهره وری و اثربخشی سازمان ها همه بخش های سازمان باید در راستای چشم انداز سازمان و رسیدن به اهداف مشترک، فعالیت های خود را همسو و هم راستا نمایند.

بنابراین در این تحقیق بر آنیم تا مدلی جهت همسوسازی استراتژی­های بازاریابی و تولید و هماهنگی دیدگاه­های کارکنان این دو بخش ارائه دهیم.

شرکت های فعال در صنعت سیم و کابل که از دسته سازمان های تولیدی هستند و از ویژگی هایی چون رقابت در بازار جهانی، صادرات محصول، سرمایه گذاری در تکنولوژی تولید و تنوع عملیاتی برخوردارند، جهت انجام این پژوهش مناسب به نظر آمدند.

1- 3. اهداف و سؤالات پژوهش:

1-3-1. اهداف تحقیق:

  • شناسایی اثر متقابل استراتژی های تولید و بازاریابی بر عملکرد شرکت های منتخب
  • شناسایی تأثیر استراتژی تولید بر عملکرد شرکت های منتخب
  • شناسایی تأثیر استراتژی بازاریابی بر عملکرد شرکت های منتخب

1-3-2. سؤالات تحقیق:

  • در صنعت سیم و کابل همسوئی کدام استراتژی های تولید و کدام استراتژی های بازاریابی منجر به عملکرد برتر می شود؟
  • استراتژی های تولید مورداستفاده در صنعت سیم و کابل به تنهایی بر عملکرد تأثیرگذارند؟
  • استراتژی های بازاریابی مورداستفاده در صنعت سیم و کابل به تنهایی بر عملکرد تأثیرگذارند؟

1- 4. روش شناسی و قلمرو پژوهش:

  • پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی است. استراتژی آن از نوع پیمایشی است که جهت جمع آوری داده ها از میان پرسشنامه های توزیع شده بین شرکت های این صنعت، 33 پرسشنامه قابل استفاده مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده های پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS، از آنالیزهای واریانس یک طرفه و دوطرفه کمک گرفتیم.

 

  • دوره زمانی انجام پژوهش:

پژوهش حاضر با توجه به اهداف مذکور، از تابستان 1393 تا زمستان همان سال به طول انجامید.

  • مکان پژوهش:

این پژوهش در صنایع سیم و کابل فعال در سراسر ایران صورت گرفت.

  • جامعه آماری:

در این پژوهش جامعه آماری، شرکت های فعال در صنعت سیم و کابل در سراسر ایران است.

  • نمونه آماری و حجم نمونه:

جهت نمونه گیری از 33 شرکت فعال در صنعت سیم و کابل استفاده گردید.

  • روش نمونه گیری:

با توجه به پراکندگی شرکت های این صنعت، از روش نمونه در دسترس استفاده گردید.

1- 5. تعریف واژه ها و اصلاحات تخصصی:

  • استراتژی:

 استراتژی ابزاری جهت رسیدن به اهداف سازمان، شامل فعالیت هایی که سازمان انجام می دهد، راه هایی که دنبال می کند و تصمیماتی که جهت رسیدن به اهداف می گیرد. (بهاورنیا، 1384)

  • استراتژی های تولید:

به عقیده پلتز و میلز، استراتژی تولید، الگویی از تصمیمات ساختاری و فراساختاری است که توانایی یک سیستم تولیدی را در به دست آوردن اهداف تولید که ناشی از اهداف کسب وکار است را نشان می دهد (جعفرنژاد و مختارزاده، 1386).

  • استراتژی های بازاریابی:

مجموعه ای از تصمیمات و عملیات یکپارچه است که سازمان انتظار دارد به اهداف بازاریابی دست یابد و ارزش موردنظر برای مشتریان ایجاد شود. استراتژی بازاریابی به تصمیمات درزمینه بخش بندی و هدف گذاری سازمان و توسعه استراتژی جایگاه سازی بر پایه محصول، قیمت، ترفیع و توسعه محصول مربوط است. تحقیقات بازار و بخش بندی زمینه ساز تصمیمات هدف گذاری در بازار است. هدف گذاری بازار بر الزام اصلی رضایت احتیاجات یک گروه مشتریان از طریق توسعه قابلیت های خاص و سرمایه گذاری بر منافع اختصاص یافته است. این توانایی ها سازمان را قادر می سازد تا ارزشی ویژه برای بخش هدف گذاری شده با بهره گرفتن از اجرای آمیخته بازاریابی پیشنهاد دهد. ازجمله تصمیمات مهم محصول توجه به وسعت خط تولید محصول است. آیا خط تولید بر محدوده کمی از محصولات باید تمرکز کند یا اینکه باید آن قدر وسیع باشد تا محصولات مختلفی را تولید نماید (اسلیتر و اولسون، 2001).

 

  • همسوئی:

برای همسوئی تعاریف مختلف و مترادفی عنوان شده است. ولف[2] و لوفتمن[3] واژه هارمونی”، هندرسون، چان و ونکارترمن[4]، واژه “تناسب و توازن”، ریچ و بنبست[5] واژه “پیوند”، سیبورا[6]، واژه یکپارچگی را عنوان کردند. به طورکلی با توجه به معادل هایی که برای واژه همسوئی در نظر گرفته شده است، همسوئی با اصطلاحاتی مانند یکپارچه سازی، انسجام، ادغام، تناسب، تطبیق و پیوند مترادف است. (گنجی و همکاران، 1390)

 

1- 6. ساختار پژوهش:

پژوهش حاضر در پنج فصل گردآوری شده است. در فصل اول کلیات پژوهش و چکیده ای از مطالب فصول پیش رو موردمطالعه قرار گرفت. فصل دوم که به ادبیات نظری و پیشینه تحقیق می پردازد، پس از معرفی اصطلاحات تخصصی مورداستفاده در این پژوهش، کار محققان پیشین را در زمینه های تحقیقاتی مشابه بررسی می نماید. در فصل سوم این کار تحقیقاتی، روش شناسی پژوهش شامل توضیحاتی در مورد جامعه و نمونه آماری، روش گردآوری داده ها، ابزارهای مورداستفاده جهت تحلیل داده ها و قلمرو پژوهش می باشد. در فصل چهارم، داده ها مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته و درنهایت در آخرین فصل نتایج تحلیل ها و پیشنهاد های موردنظر برای پژوهش های آتی ارائه خواهد گردید.

. مقدمه:

سازمان ها جهت بقا در دنیای پر از رقابت امروزی، ملزم به تجهیز نمودن خود به روش های مؤثر علمی می باشند که یکی از این روش ها، مبحث استراتژی های سازمانی است. با تعیین استراتژی های سازمان، مسیر و جهت گیری کلی سازمان مشخص خواهد شد و سازمانِ متشکل از واحدهای مختلف، در جهت این استراتژی حرکت خواهد کرد. با توجه به اینکه استراتژی ها از اهداف کل سازمان و اهداف واحدهای مختلف یک سازمان شکل می گیرند و گاهی اهداف یک بخش با اهداف دیگر واحدها و بخش های سازمان نه تنها همخوانی ندارد، بلکه در تضاد و تقابل با یکدیگرند، سازمان ها جهت توانائی اجرای این استراتژی ها ملزم به ارائه الگویی جهت همسوسازی آن ها می گردند. استراتژی های همسو شده، نه تنها موجب کاهش هزینه های سازمان می گردند بلکه باهم افزایی ایجادشده توسط واحدهای مختلف، انعطاف پذیری لازم در پاسخگویی به نیاز بازار و تهدیدات و فرصت های محیطی را فراهم آورده و سازمان را از حالت واکنشی و منفعلانه در برابر محیط خارج نموده و به سازمانی آینده نگر و چابک تبدیل می نماید و درنهایت سازمان را به سوی بقا، پیشرفت و سودآوری سوق می دهند.

ازآنجایی که این پژوهش، چند حوزه تخصصی مدیریت را موردبررسی قرار داده است، ابتدا مختصری در مورد استراتژی، چگونگی ورود آن در حوزه های مدیریتی و تعاریفی که پژوهشگران مختلف از آن ارائه نموده اند را مطالعه نموده و سپس در دو مسیر استراتژی های تولید، پژوهش های صورت گرفته در این زمینه و همسویی های بیان شده درزمینه استراتژی های تولید با دیگر استراتژی های سازمانی و در مسیر مشابه استراتژی های بازاریابی، پژوهش های محققان مختلف در این زمینه و همسویی های استراتژی های بازاریابی با دیگر استراتژی های سازمانی موردبررسی قرار خواهد گرفت و درنهایت مطالعه این دو مسیر منجر به بررسی همسویی استراتژی های تولید و بازاریابی خواهد شد.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش :

به دلیل ساختار تعریف شده برای این فصل و پیوستگی موضوع ادبیات نظری و پیشینه پژوهش برای همه مؤلفه ها همزمان تعریف خواهند شد.

2-3.  استراتژی و ماهیت آن:

تدوین برنامه های سازمان در جهت هدایت عملیاتی که در یک سازمان باید انجام شود استراتژی سازمان را مشخص می نماید. این عملیات می تواند شامل کالاها و خدماتی باشد که به مشتریان عرضه می گردد، مشخص نمودن اهدافی که سازمان باید به آن ها دست یابد و یا تعیین خط مشی های تخصیص منابع و حتی تدارک منابع برای سازمان باشد. استراتژی به دلیل محدودیت منابع و رقابت مطرح می گردد و ازآنجایی که سازمان ها با محدودیت منابع و تعدد رقبا مواجه اند، توجه به این مبحث برای آن ها از موارد حیاتی و مهم به حساب می آید. این در حالی است که صرف منابع محدود سازمان برای امور کم اهمیت و غیرضروری، به معنای خالی کردن میدان برای رقبایی است که منابع خود را بر موضوعات اصلی سازمان متمرکز کرده اند. (مقبل و همکاران، 1392).

استراتژی دارای سه بعد است که عبارت اند از: فرآیند، محتوا و عبارت. عنصر فرآیند با مباحث چگونه، چرا و چه وقتِ استراتژی، محتوای استراتژی با موجودیتِ استراتژی، (استراتژی چیست) و عبارت استراتژی با جایگاه استراتژی (محیطی که استراتژی در آن قرار می گیرد. محیط داخلی و خارجی سازمان) در ارتباط هستند تا بتوانند استراتژی را شکل دهند. بنابراین نمی توان این ابعاد را به طور مستقل موردبررسی قرارداد. فرآیند استراتژی، فرآیندی است خطی که شامل تجزیه وتحلیل، فرموله کردن و تکمیل است. در مرحله تجزیه وتحلیل، فرصت ها و تهدیدهای محیطی به دقت موردبررسی قرارگرفته، در مرحله فرموله کردن، گزینه های استراتژیک مشخص گردیده و در عمل مورداستفاده واقع خواهند شد. با توجه به اینکه شرایط سازمان ها بسیار متفاوت از یکدیگرند، محتوای استراتژی بین سازمان ها نیز بسیار متفاوت خواهد بود. (بهاورنیا، 1384)

2-3-1. تاریخچه استراتژی:

مفهوم استراتژی از 340 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. در آن زمان ژنرال چینی (سان تزو) در کتاب جاودانه خود تحت عنوان (هنر جنگ) اصول پیروزی درنبرد را توضیح داده و بسیاری از مفاهیم رویکرد استراتژی را بیان می کند. استراتژی در مفهوم امروزی، حاصل سیر تحول برنامه ریزی است و ریشه در جنگ جهانی دوم دارد. تا قبل از جنگ جهانی دوم، فقط برنامه ریزی سالیانه و یا بودجه ریزی سالیانه وجود داشت که به نوعی فقط به مسائل مالی سازمان می پرداخت؛ اما پس از جنگ جهانی دوم با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات و حمل ونقل هوائی، در سازمان ها تحرک بیشتری ایجاد شد و ضرورت برنامه ریزی در افقی بلندتر احساس گردید. بنابراین برنامه ریزی در افقی 3 تا 5 ساله در آن زمان شکل گرفت. در اوایل دهه 1960، وزارت دفاع آمریکا با تدوین تجربیاتی که حاصل تصمیم گیری های استراتژیک جنگ جهانی دوم بود، مبانی برنامه ریزی استراتژیک را پایه گذاری کرد. در سال 1962 یکی از اساتید دانشگاه هاروارد، آلفردچندلر، این مفاهیم را به دنیای کسب وکار وارد کرد. بنابراین واژه استراتژی برای اولین بار توسط چندلر در کتاب “استراتژی و ساختار” به کار رفت. به دنبال چندلر، در سال 1965، کنت اندروز، در مقاله خود استراتژی کسب وکار را بر مبنای نظریات چندلر مطرح نمود. پس ازآن ایگور انسوف مدیرعامل شرکت هواپیمایی لاکهید[1]، رویکرد استراتژیک را در محیط واقعی کسب وکار پیاده کرد. با موفقیت انسوف در به کارگیری رویکرد استراتژیک، مفاهیم و متدولوژی های ارائه شده توسط دیگران موردتوجه قرار گرفت. گروه مشاوران بوستون[2]، متدولوژی پورتفولیوی محصول (ماتریس BCG) را در اوایل دهه 1970 به ادبیات استراتژی اضافه کردند. در دهه 1980 نظرات مایکل پورتر درزمینه مزیت های رقابتی و حوزه رقابت به مفاهیم استراتژی افزوده شد و در دهه 1990 رویکردهای استراتژیک همراه با خلاقیت با نظریات صاحب نظرانی مانند هنری مینتزبرگ و گری هامل آغاز شد که سبز فایلی درزمینه استراتژی بود. (اعرابی و پارسائیان، 1380)

[1]Lockheed AircraftCorporation

[2] Boston Consulting Group

تعداد صفحه :127

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  merisa.jami@gmail.com

این نوشته در رشته مدیریت ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.