پایان نامه پتانسیل‌سنجی جاذبه‌های گردشگری شهرستان هریس با تاکید بر معرفی بازارهای جدید

 متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت 

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی آبا

گروه: مدیریت جهانگردی

 پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی

گرایش: بازاریابی

 عنوان:

پتانسیل سنجی جاذبه های گردشگری شهرستان هریس با تاکید بر معرفی بازارهای جدید با بهره گرفتن از مدل TOPSIS

استادمشاور:

آقای دکتراردوان بهزاد

 زمستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

   این تحقیق درصدد پتانسیل سنجی جاذبه های گردشگری شهرستان هریس با تأکید بر معرفی بازارهای جدید می باشد که در پنج فصل طراحی شده است. شهرستان مورد مطالعه دارای توان ها و منابع متنوع محیطی اعم از کوهستان، مراتع نسبتاً غنی، تنوع گیاهی، وجود اراضی و دشت های وسیع با قابلیت حاصلخیزی، تولیدات زراعی و دامی، خاک حاصلخیز، آب و هوای مناسب و همچنین سوغات و صنایع دستی مشهوری می باشد. هدف از این تحقیق شناخت جاذبه ها و قابلیت های گردشگری شهرستان هریس و ارائه مدل برنامه ریزی متناسب با شرایط و قلمرو مورد مطالعه و همچنین ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم برای توسعه گردشگری شهرستان می باشد. روش این تحقیق، توصیفی-تحلیلی می باشد. ابتدا از طریق مراکز کتابخانه ای و بازدیدهای میدانی، آمار و اطلاعات مربوطه جمع آوری شده است و سپس در GIS نقشه های شیب، ارتفاع، میزان بارندگی، میزان دما، پهنه بندی اقلیمی، فرم زمین و کلاس فرسایشی شهرستان و درصد گسترش آن ها در این شهرستان تهیه شده است. پس از آن با بهره گرفتن از مدل تاپسیس بهترین معیار گردشگری مشخص شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که گردشگری روستایی با نمره 709131/0 از نمره کامل یک در اولویت اول گردشگری شهرستان قرار دارد و فعالیت های دامنه نوردی با نمره 464912/0، طبیعت گردی با نمره 404674/0، ستاره نگری با نمره 322793/0، کوهنوردی با نمره 314667/0 و اسکی بانمره 19088/0 در اولویت های بعدی قرار دارند.

واژگان کلیدی:پتانسیل سنجی، جاذبه های گردشگری، مدل تاپسیس، شهرستان هریس، گردشگری روستایی

  فهرست مطالب

عنوان                                                                                                            صفحه

فصل اول:کلیات پژوهش………………………………………………………………………………………………………1

1-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………...2

1-2-بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………3

1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………………………..4

1-4-اهداف پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….5

1-5-پرسش های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….5

1-6-فرضیات پژوهش………………………………………………………………………………………………………….6

-7-محدوده مورد مطالعه……………………………………………………………………………………………………….6

1-8-روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..7

1-8-1-روش کار………………………………………………………………………………………………………………..7

1-8-2-تکنیک TOPSIS………………………………………………………………………………………………………7

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………….8

2-1-مبانی نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………………9

2-1-1-تعریف گردشگری…………………………………………………………………………………………………….9

2-1-2-تعریف گردشگر……………………………………………………………………………………………………..10

2-1-3-تاریخچه گردشگری…………………………………………………………………………………………………11

2-1-4-تأثیرات گردشگری…………………………………………………………………………………………………..13

 

 

2-1-5-اشکال گردشگری……………………………………………………………………………………………………14

2-1-5-1-گردشگری تفریحی و استفاده از تعطیلات…………………………………………………………………15

2-1-5-2-گردشگری درمانی……………………………………………………………………………………………….15

2-1-5-3-گردشگری فرهنگی و آموزشی……………………………………………………………………………….15

2-1-5-4-گردشگری اجتماعی…………………………………………………………………………………………….16

2-1-5-5-گردشگری ورزشی………………………………………………………………………………………………16

2-1-5-6-گردشگری مذهبی و زیارتی…………………………………………………………………………………..16

2-1-5-7-گردشگری بازرگانی و تجاری………………………………………………………………………………..17

2-1-5-8-گردشگری سیاسی……………………………………………………………………………………………….17

2-1-6-طبقه بندی جاذبه های گردشگری………………………………………………………………………………….17

2-1-7-اکوتوریسم…………………………………………………………………………………………………………….18

2-2-پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………20

فصل سوم: توان های محیطی و جاذبه های گردشگری شهرستان………………………………………………….23

3-1-توان های محیطی…………………………………………………………………………………………………………24

3-1-1-موقعیت و مشخصات شهرستان هریس…………………………………………………………………………24

3-1-2-توپوگرافی منطقه……………………………………………………………………………………………………..27

3-1-3-شیب…………………………………………………………………………………………………………………….29

3-1-4 جهات جغرافیایی……………………………………………………………………………………………………..30

3-1-5- فرم زمین……………………………………………………………………………………………………………..32

3-1-6-اقلیم…………………………………………………………………………………………………………………….34

3-1-7-کلاس فرسایش خاک……………………………………………………………………………………………….38

3-1-8-کاربری اراضی………………………………………………………………………………………………………..40

3-1-9-کوه های شهرستان……………………………………………………………………………………………………42

3-1-10-پوشش گیاهی………………………………………………………………………………………………………43

3-1-11-حیات جانوری…………………………………………………………………………………………………….43

3-1-12-رودخانه ها…………………………………………………………………………………………………………..44

3-2-جاذبه های طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهرستان……………………………………………………….45

3-2-1-جاذبه های طبیعی…………………………………………………………………………………………………….45

3-2-1-1-منطقه گردشگری ساپلاغ……………………………………………………………………………………….45

3-2-1-2-محور گردشگری هریس- مشگین شهر…………………………………………………………………….46

3-2-1-3-منطقه ی گردشگری دربند هرزه ورز………………………………………………………………………….48

3-2-1-4-منطقه ی قره دره روستای ترکایش…………………………………………………………………………….49

3-2-1-5-منطقه ی شیرلان…………………………………………………………………………………………………..49

3-2-1-6-روستای چمن زمین………………………………………………………………………………………………50

3-2-1-7-آبشارهای هریس…………………………………………………………………………………………………51

3-2-1-8-چشمه های شهرستان…………………………………………………………………………………………….54

3-2-2-جاذبه های تاریخی…………………………………………………………………………………………………..55

3-2-2-1 قلعه ها……………………………………………………………………………………………………………….55

3-2-2-2-تپه ها…………………………………………………………………………………………………………………58

3-2-3-جاذبه های مذهبی…………………………………………………………………………………………………….58

3-2-4-جاذبه های فرهنگی و مردم شناسی………………………………………………………………………………..60

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش……………………………………………………………………….64

4-1-یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………………….65

4-1-1-کوهنوردی…………………………………………………………………………………………………………….66

4-1-2-پهنه­های مناسب دامنه نوردی…………………………………………………………………………………….67

4-1-3-پهنه­های مناسب ورزش­های زمستانی (اسکی و برف نوردی)……………………………………………..68

4-1-4-شناسایی پهنه های مناسب طبیت نگری………………………………………………………………………….69

4-1-5-گردشگری روستایی…………………………………………………………………………………………………69

4-2-ایجاد ماتریس اولیه………………………………………………………………………………………………………70

4-2-1-نرمال کردن ماتریس تصمیم گیری………………………………………………………………………………..70

4-2-2-وزن دهی به ماتریس نرمال شده با تکنیک آنتروپی شانون………………………………………………….71

4-2-3-محاسبه ماتریس بی مقیاس شده موزون………………………………………………………………………….72

4-2-4-محاسبه ایده آل های مثبت و منفی برای هر معیار…………………………………………………………….72

4-2-5-محاسبه نزدیکی نسبی به گزینه ها و رتبه بندی گزینه ها……………………………………………………..73

4-3-نمره­ دهی و رتبه­بندی براساس شاخص­های محیطی…………………………………………………………….74

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………………………………….75

5-1-نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………..76

5-2-پرسش های پژوهش…………………………………………………………………………………………………….77

5-3-آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………………………..78

5-4-محدودیت ها و مشکلات پژوهش……………………………………………………………………………………78

5-5-مشکلات گردشگری شهرستان……………………………………………………………………………………….79

5-6-پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………79

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………….81

چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………85

مقدمه

    صنعت گردشگری یکی از پدیده های قرن حاضر است که بعد از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت مهم جهان شمرده می شود و علاوه بر فقرزدایی، عدالت گستری و اشتغال زایی، درآمد بالایی را ایجاد کرده است، به گونه ای که سازمان گردشگری در بیانیه ی مانیل، گردشگری را نیاز اساسی در هزاره ی سوم معرفی کرده است و پیش بینی می شود که در سال 2020، تعدادگردشگران به 5/1 میلیارد برسد(تقی زاده و همکارانش،1391: 76).

   گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در سال های اخیر تاثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. ایجاد اشتغال ، ارزآوری ، تعادل منطقه ای ، کمک به صلح جهانی، کمک به   سرمایه گذاری در میراث فرهنگی، بهسازی محیط، کمک به بهسازی زیستگاه های حیات وحشی، توسعه نواحی روستایی دارای جاذبه های گردشگری و جلوگیری از برون کوچی جمعیت و مانند آن، از جمله مزایای این صنعت بوده است(صدرموسوی و دخیلی کهنموئی،1383: 92).

   گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی در قلمرو ملی باشد. گردشگری به خصوص در زمانی که سود فعالیت های دیگر بخش های اقتصادی درحال کاهش باشد، جایگزین مناسبی برای آنها و راهبردی برای توسعه است .براین مبنا دلیل اصلی توسعه گردشگری، غلبه بر پایین بودن سطح درآمد، ارایه فرصت های جدید شغلی وتحولات اجتماعی درجامعه است و می تواند امیدهایی رابرای کاهش فقر به خصوص درنواحی که به نحوی دچار رکود اقتصادی شده اند، فراهم آورد(پاپلی یزدی و سقایی،1386: 82).

   امروزه گردشگری جزو بزرگترین و متنوع ترین صنایع در دنیا به حساب می آید و بسیاری از بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است. اگر کشوری بتواند از ظرفیت های خود استفاده کرده و چرخ های این صنعت را در کشورش به حرکت درآورد شاهد شکوفائی شگرفی در سطح اقتصاد کشور خواهند بود زیرا رشد صنعت گردشگری تاثیرات چندجانبه ای مانند بهبود وضعیت تراز پرداخت ها، تنوع اقتصادی، افزایش درآمدها و ایجاد فرصت های شغلی و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در کشورها را به دنبال دارد. به علت اهمیت و نقش این صنعت در دستیابی به رشد و توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی، در دهه های اخیر، جوامع و کشورهای مختلف به گسترش این صنعت روی آورده اند و در تلاش هستند سهم بیشتری از بازار جهانی این صنعت را برای جوامع خود به ارمغان ببرند، به طوری که هم اکنون این صنعت به یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشورها تبدیل شده است و از آن به عنوان یک صنعت مولد و پویا که سایر بخش های اقتصادی را نیز تحت تأثیر قرار  می دهد، یاد می شود. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان یکی ازمنابع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنائی می دانند. لذا در سراسر دنیا به ویژه در کشورهایی که شکل های دیگر توسعه اقتصادی مانند تولید یا استخراج از نظر اقتصادی به صرفه نیست یا نقش چندان مهمی در صحنه تجارت و بازرگانی ندارد، به توسعه صنعت گردشگری توجه زیادی می شود(بختیاری و یزدانی،1389: 50).

   کشور ایران جزء 10 کشور اول جهان از لحاظ جاذبه های گردشگری و جزء 5 کشور جهان از نظر تنوع گردشگری است. از این رو اهمیت دارد از قابلیت های خود در توسعه گردشگری استفاده کند(امین بیدختی ونظری،1388: 50).

   ایران از جنبه جاذبه های گردشگری، دارای انواع اقلیم ها، فضاها و فصل هاست و از جنبه ی آثار باستانی، مناطق تفریحی  و زیبایی های طبیعی با کشورهای پیشرفته درصنعت گردشگری برابری می کند. ایران دارای دشت ها، کوه ها، کویرها، غارها، دریاچه ها، آبشارها، موزه ها، ابنیه ی تاریخی و باستانی، کارگاه های سنتی، صنایع دستی بی نظیر و بسیاری از عوامل رونق بخش گردشگری است و از این جنبه، جزو معدود کشورهای جهان به شمار می آید که با مدیریت مؤثر این منابع و امکانات می تواند به منافع مادی و معنوی فراوان دست یابد. با توجه به ظرفیت فراوان کشورمان در جذب گردشگر بین المللی و تأثیر مستقیم و غیر مستقیم این صنعت بر بخش های مختلف اقتصادی، رشد و توسعه صنعت گردشگری می تواند به عنوان یکی از راهکارهای رهایی از اقتصاد تک محصولی و دستیابی به رشد و توسعه پایدار مورد استفاده قرار بگیرد.

   بروز بحران های اقتصادی، کمبود فرصت های شغلی و کمبود مزیت های درآمدی در برخی از نواحی، توجه به گردشگری را به عنوان راهبرد توسعه ی فرامنطقه ای افزایش داده است. صنعت گردشگری به منظور بهره برداری از حداکثر ظرفیت های موجود، نیازمند شناخت همه جانبه فرصت ها و توانمندی ها  و چالش های پیش رو است. شهرستان هریس دراستان آذربایجان شرقی یکی از این نواحی می باشد که از نبود اشتغال و درآمد رنج می برد. این پژوهش با هدف شناسایی توان های بالقوه و پتانسیل سنجی جاذبه های گردشگری شهرستان هریس برای معرفی به عنوان یک بازار جدید گردشگری ، با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره گرفتن از مدل تاپسیس در پنج فصل آماده گردید.

 

1-2-بیان مسأله

   آذربایجان شرقی از دیرباز دیار آشنای جهانگردان،سفر نامه نویسان، تجار و طالبان علم بوده است. سفرنامه های متعدد جهانگردان مسلمان و شرق شناسان غربی حکایت از جایگاه بالای جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی این سرزمین دارد. این استان با وجود قابلیت ها و جاذبه های گردشگری فراوان همچنان برای گردشگران ناآشنا است. حتی گردشگران داخلی نیز تا اندازه ای با آن بیگانه اند. شهرستان هریس یکی از قدیمی ترین مناطق آذربایجان شرقی می باشد.این شهرستان، به دلیل دارا بودن آب وهوا و پوشش گیاهی مناسب به خصوص در فصول گرم سال، پذیرای گردشگران زیادی می باشد. این منطقه با توجه به دارا بودن مراتع نسبتاً غنی و تنوع گیاهی موجود در آن ها از جمله گیاهان دارویی، وجود اراضی و دشت های وسیع با قابلیت حاصلخیزی، تولیدات زراعی و دامی و سوغات و صنعت دستی مشهور با شهرت جهانی(فرش)، می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد. با شناخت پتانسیل های گردشگری این منطقه، سازمان های متولی و سرمایه گذاران گردشگری می توانند در بهترین مکان ها و جاذبه های گردشگری شهرستان سرمایه گذاری کنند و موجب توسعه ی این منطقه شوند.

 

1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش

   اهمیت صنعت گردشگری، از نظر ایجاد درآمد و شغل مورد توجه کسانی که با نیروی کار این رشته آشنا نیست، قرار نمی گیرد. با وجود این، منابع انسانی یکی از بزرگترین مسایلی است که دست اندرکاران صنعت گردشگری باید مورد توجه قرار دهند. این صنعت بزرگترین سازمان یا نهادی است که نیروی انسانی زیادی به کار می گیرد و در بسیاری از کشورها این صنعت به صورت بزرگترین کارفرما درآمده است. همچنین اهمیت صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی و میزان اشتغال زایی قابل توجه است(فکری مزرعه،1389: 21).

    صنعت گردشگری مسالمت آمیزترین جنبش خانواده ی بشری است که بر پیشرفت دانش، فرهنگ و اقتصاد تأثیر مستقیم دارد(کهزادی وهمکاران،1388: 2). در نیم قرن اخیر، صنعت گردشگری از یک فعالیت محلی و درون مرزی، به پدیده ای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شده است(الوانی و پیروزبخت،82:1385) و بزرگترین صنعت جهان از لحاظ سنجه های اقتصادی محسوب می شود(2006:116,Pomfret). رشد روز افزون و شتابنده ی این صنعت، موجب شده که بسیاری از صاحب نظران، قرن بیستم را قرن گردشگری نام گذاری کنند(کاظمی،3:1387) و  به عنوان فعالیتی اقتصادی با نفع بسیار در بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق و افزایش درک از مکان، عامل مهمی در توسعه به شمار آید(پاپلی یزدی وسقایی،114:1386).  براساس آمار شورای جهانی گردشگر، اکنون بخش صنعت گردشگری، به طور مستقیم یا غیر مستقیم،              بیش از دویست میلیون فرصت شغلی تمام وقت، پاره وقت و فصلی به وجودآورده است(الوانی و پیروزبخت،82:1385). در کل، صنعت گردشگری می تواند منافع زیادی را برای جوامع مختلف داشته باشد، این منافع در پنج بخش اصلی عبارتند از:

1-توسعه ی زیرساخت ها، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات؛

2-فرآوری زمینه ی مناسب برای توسعه و حمایت از صنایع، کشاورزی، صنعت ساختمان، تغذیه و خدمات؛

3-جذب سرمایه های خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم؛

4-هموارسازی بستر مناسب برای افزایش درآمدهای ملی، توسعه فرصت های شغلی و ایجاد تحول مثبت در سایر بخش های اقتصادی با بهره گرفتن از ضریب تکاثری صنعت گردشگری؛

5-بهبود استانداردهای زندگی(حیدری،5:1383).

     با توجه به تاثیر شگرف گردشگری در زمینه های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز، باید با نظری بلند و مدیریتی عالمانه، آگاهانه و با برنامه ریزی درست، در جهت گسترش آن تلاش کرده و آثار منفی آن را به حداقل رسانید. بنابراین اهمیت صنعت گردشگری از یک طرف و وجود پتانسیل های گردشگری شهرستان هریس از طرف دیگر، استفاده از یک رویه ی مناسب را برای پتانسیل سنجی        جاذبه های گردشگری شهرستان جهت برنامه ریزی مناسب را ضروری می نماید.

1-4-اهداف پژوهش

   هدف عمده در این پژوهش این است که جاذبه های گردشگری شهرستان هریس را با تأکید بر معرفی بازارهای جدید گردشگری، با بهره گرفتن از مطالعات تحلیلی و توصیفی و مدل های مدیریتی پتانسیل سنجی کنیم. برخی از اهداف جزئی این پژوهش عبارتند از:

-شناخت جاذبه ها و قابلیت های صنعت گردشگری در شهرستان هریس.

-ارائه مدل برنامه ریزی متناسب با شرایط و قلمرو مورد مطالعه.

-ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم برای توسعه گردشگری در شهرستان.

1-5-پرسش های پژوهش

1-آیا شهرستان هریس استعدادو توانایی لازم را برای جذب گردشگران دارد؟

2-با توجه به جاذبه های گردشگری شهرستان چه نوع گردشگری دراین شهرستان قابل گسترش است؟

 1-6-فرضیات پژوهش

   فرضیه عبارت است از چیزی که پژوهشگر به دنبال آن می گردد. به عبارت دیگر فرضیه بیان حدسی و فرضی در بیان روابط بین دو متغیّر است. در ضمن، معمولاً فرضیه به صورت جمله ی خبری آورده        می شود. به عبارت دیگر فرضیه باید به صورت ادعا بیان شود. به همین ترتیب ادعا قابل بررسی و تایید یا رد کردن است(ساعی ارسی،19:1390).

   فرضیه های این تحقیق به شرح زیر می باشد:

1-به نظر می رسد با توجه به جاذبه های موجود، این شهرستان استعدادوتوانایی لازم را برای جذب گردشگران دارد.

2-به نظر می رسد باتوجه به جاذبه های موجود انواع مختلف گردشگری در این شهرستان قابل توسعه است ولی تأکید بیشتر بر اکوتوریسم می باشد.

1-7-محدوده مورد مطالعه

   منطقه مورد مطالعه شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی می باشد. این شهرستان با وسعت 2345 کیلومترمربع درشمال غربی کشور و در قسمت شرق آذربایجان شرقی قراردارد. از شرق به شهرستان های سراب و مشگین شهر، از شمال به شهرستان های اهر و ورزقان، از سمت غرب  به شهرستان تبریز و از سمت جنوب به شهرستان بستان آباد محدود می گردد. مرکز آن شهر هریس می باشد که در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان(تبریز) واقع شده است.

روش تحقیق

   این تحقیق توصیفی-تحلیلی خواهد بود. در ابتدا از طریق مراکز کتابخانه ای و بازدیدهای میدانی، آمار و اطلاعات مربوطه، جمع آوری و سپس درمحیط GIS تجزیه و تحلیل خواهند شد، سپس با مدل تاپسیس، بهترین معیار گردشگری مشخص خواهد شد.

1-8-1-روش کار

1-استفاده از نقشه های پایه جهت تعیین نقشه شیب، جهت، ارتفاع، میزان بارندگی، میزان دما، پهنه بندی اقلیمی،فرم زمین،کلاس فرسایشی و غیره.

2-بررسی توان های محیطی منطقه با توجه به نقشه های مربوطه.

3-شناسایی نقاط بکر جهت برنامه ریزی در خصوص معرفی بازارهای جدید.

4-استفاده از مدل تاپسیس جهت تعیین بهترین معیارهای گردشگری.

1-8-2-تکنیک TOPSIS

   مدل تاپسیس، یکی از مدل های چند شاخصه است. این روش در سال 1981 توسط هوانگ و یون برای انتخاب یک گزینه از گزینه های موجود در تصمیم گیری های چند معیاره مطرح شد  .در این روش m گزینه، توسط n شاخص مورد ارزشیابی قرار می گیرند. این تکنیک بر این مفهوم بنا نهاده شده است که گزینه ی انتخابی باید کمترین فاصله را با راه حل ایده آل مثبت(بهترین حالت ممکن، A*) و بیشترین فاصله را با     راه حل ایده آل منفی(بدترین حالت ممکن، (A- داشته باشد. فرض بر این است که مطلوبیت هر شاخص به طور یکنواخت افزایشی یا کاهشی است. به این صورت که بهترین ارزش موجود از یک شاخص         نشان دهنده ی ایده آل مثبت بوده و بدترین ارزش موجود از آن مشخص کننده ی ایده آل منفی برای آن خواهد بود، همچنین شاخص ها مستقل از هم هستند(ولی بیگی،1385:67).

تعداد صفحه :105

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  merisa.jami@gmail.com

این نوشته در رشته مدیریت ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.