شکل های جور واجور و ویژگیها و شروط بررسی محتوا از نظر روانشناختی- قسمت 2

رایط و حالت خاص ، تمایل یا علاقه مندی می گن(شکوهی، 1370 ،ص 9)

2-11-4  اصل سودمندی

پذیرش سودمندی در مورد یه محتوا، به دیدگاه فلسفی و راه و روش برنامه ریزی درسی که برنامه ریزان به اون تعلق دارن، بستگی داره
ملاک سودمندی در برنامه درسی موضوع محور،به اندازه موفقیت برنامه درسی در انتقال علم واطلاعاتیه که در شغل آینده و فعالیتای دیگه بزرگسال به کار گیری میشن
یعنی، منظور از سودمندی اندازه علم و اطلاعاتیه که به یادگیرندگان ارائه می شه تا اون رو در زندگی آینده، به نحواحسن مورد به کار گیری قرار بدن

برنامه-ریزی

اما از نظر طرفداران راه و روش دانش آموز محور محتوایی که بتونه فرد رو واسه دشت کردن یه درک درست و درست از هویت خود و کسب معنا در زندگی کمک کنه، سودمندتر و مفیدتره(ملکی، 1384، ص 8)

2-11-5  اصل توانایی یادگیری

طبق این اصل، باید محتوایی انتخاب شه که از هر جهت با ویژگیا و خصوصیات یادگیرندگان متناسب باشه
مثلا، اگه محتوای انتخاب شده واسه یادگیرندگان در سن خاص و در مقطع تحصیلی خاصی متناسب نباشه، اون دسته از علم آموزان        نمی تونن اون موضوع رو یاد بگیرن و به مجبور به حفظ طوطی وار روی میارن پس واسه برطرف کردن این مشکل، باید به اصول روان شناسی یادگیری توجه شه
هم اینکه طبق این اصل، نباید محتوای مشکل و سنگین و محتوایی که با ساخت شناختی علم آموزان سنخیتی نداره، انتخاب شه و هم اینکه باید به تایم یادگیری محتوای درسی توجه شه

بنابر این طبق ضرورت به کار گیری از اصول روان شناسی یادگیری در قابل یادگیری ساختن محتوا، باید اضافه کرد که عامـــــل دیگری که        می تونه محتوا رو قابل یادگیری سازه، معنا دار بودن اینه
منظور از یادگیری با معنی، اتحاد مطالب یاد گرفته شده در شبکه شناختی یادگیرندهه
یعنی این که ذهن در صورتی قادر به به کار گیری مطالب در موقعیتای جدیده که اون مطالب با اطلاعاتی که از قبل در ساخت شناختی فرد وجود داشته، در رابطه شده باشه(شعبانی، 1380 ،ص 18)

نکته دیگه این که رعایت اصل توانایی یادگیری نه فقط در مورد انتخاب محتوا، بلکه در سازماندهی محتوا نیزلازمه، یعنی بعضی وقتا محتوای انتخاب شده به دلیل نبود تناسب با ویژگیا و تجربیات یادگیرنده، نامناسبه و بعضی وقتا هم به دلیل سازماندهی ناجور، محتوا توانایی یادگیری مؤثر پیدا نمیکنه(ملکی، 1384 ،ص 85)

2-11-6 اصل انعطاف پذیری

در دنیای پرتغییر امروزی، یه اصل و یا یه تحقیق علمی بیشتر از مدت کوتاهی دووم نمیhره و بدون این دست اون دست کردن تحقیقات جدیدتر به اون اضافه می گردن
از طرف دیگه هم وقایع غیر شدنی دیگه هم مانع از آن می شه تا ما بتونیم آینده رو به درستی پیش بینی کنیم و شرایط و امکانات موجود رو طبق اون تنظیم کنیم
پس، نباید یه برنامه درسی خاص رو واسه چند سال متمادی اجرا کرد، بلکه باید  برنامه های درسی منعطف باشه
بر این پایه برنامه ریزان و مؤسسات آموزشی، باید توانایی و امکان انعطاف رو باهر گونه تغییری داشته باشن

یعنی،برنامه ریزان درسی و دست اندرکاران تعلیم وتربیت باید پذیرای هر گونه تغییری در تموم زمینه ها باشن
مثلا ممکنه تعطیلیای پیش بینی نشده، تایم اجرای برنامه رو با رقابت مواجه کنه
هم اینکه عواملی مثل تعداد کلاسا، اندازه و حجم کلاس و کارکنان مدرسه هم می تونن اینجور نقشی در ایجاد بعضی محدودیتا داشته باشن
پس میشه نتیجه گرفت که برنامه و محتوایی می تونه موفق باشه که همیشه پذیرای تغییرات باشه و بسیار انعطاف پذیر باشه(ملکی، 1384 ،ص 85)

  • 2
این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *