شناسایی و ارائه عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک …

0 Comments

۲-۴- ضرورت و اهمیت تجارت الکترونیک
اهمیت تجارت الکترونیک از رشد سریع و بی سابقه آن پیداست . دولت ها و شرکت ها آن چنان منافع و مزایای استفاده از تجارت الکترونیک را دریافتند که در عرض ۱۵ سال شیوه تجارت کاملاً دگرگون شد و همچنین موضوع نشان از ضرورت بکارگیری مدل تجارت الکترونیکی دارد . در دنیای پر از رقابت کنونی ، سرعت است که تعیین کننده جایگاه هر کشوری در مبادلات بیین اللملی است و تجارت الکترونیک این امکان را برای تجار و شرکت ها فراهم می آورد که با بیشترین سرعت مراودات تجاری خود را به انجام برسانند . امروزه تجارت بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را در عرصه جهانی در بر می‌گیرد و بر اساس برآوردها پیش‌بینی می شود این مقدار در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ درصد برسد. با توجه به این حجم عظیم از تعاملات تجاری، بهره‌گیری بهینه از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات گریزناپذیر است. طبق بررسیهای آنکتاد در سال ۲۰۰۶، اتلاف زمان یکی از مهمترین موانع غیر فیزیکی در تجارت است و هر روز صرفه‌جویی معادل نیم‌درصد تعرفه تجاری است و از طرف دیگر، هفت درصد تجارت بین‌المللی صرف هزینه اداری امور لجستیک می شود. در سال ۲۰۰۲ نیز اسکاپ طی گزارشی اعلام کرد که به‌طور کلی، هفت تا ده درصد از ارزش تجارت روزمره بین‌المللی صرف تشریفات اداری می شود و هر معامله تجاری مشتمل بر ۳۰ فعالیت، ۴۰ سند و ۲۰۰ عنصر اطلاعاتی است که ۶۰ درصد از آنها حداقل یک بار بازنویسی می‌شوند.فقدان شفافیت و دوباره‌کاری امور در تجارت سنتی باعث افزایش هزینه‌های عمومی بویژه در کشورهای در حال توسعه می شود. بر اساس بررسی های آنکتاد در سال ۲۰۰۶، می‌توان با بهره‌گیری از نظام های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در تجارت بین‌المللی هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد. در مجموع، سه عامل تصمیم‌گیران، سیاست‌گذاران و ذینفعان را بر آن داشته است تا در امور تجاری از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند.
این سه عبارتند از: پیشرفت های فناوری، توسعه تجارت الکترونیک و دسترسی به روابط اقتصادی در گستره جهانی. دو عامل اول باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری شده‌اند، در حالی که عامل سوم افزایش سطح دسترسی و همنوایی بین بنگاه های اقتصادی اقصی‌نقاط دنیا را مورد توجه قرار می‌دهد.
امروزه دیگر زمان آن نیست که در مورد ضرورت بکارگیری تجارت الکترونیک بحث کنیم . روند کنونی دنیا لزوم استفاده از ان را به ما اثبات کرده است . باید دانست که کنار گذاشتن تجارت الکترونیک ، موقعیت رقابتی ما در جهان به سرعت تضعیف خواهد شد ، معاملات به کندی انجام خواهد گرفت و فرصت های طلایی از دست خواهد رفت . با توجه به منسوخ شدن شیوه های کاغذی تجارت ، تداوم و بکارگـــیـری شیوه های سنتی نتیجه ای جز منزوی شدن کشور در عرصه های تجارت جهانی نخواهد داشت .
۲-۵- تعریف تجارت الکترونیک
باید توجه داشت که تعریف واحدی در مورد تجارت الکترونیک وجود ندارد و هر نویسنده ای از تعریف خود برای معرفی تجارت الکترونیک استفاده می کند ولی همه تعاریف یک اساس مشترک دارند و آن این است که تجارت الکترونیک عبارتست از فعالیتهای تجاری که به صورت الکترونیکی هدایت می شود .
در تعریف تجارت الکترونیک می توان اینگونه نوشت : ( استفاده از فناوری رایانه و شبکه ی جهانی اینترنت جهت فعالیت های تجاری و کسب و کار به صورت آن لاین در فضای مجازی )
که در مفهوم عام شامل تبلیغات ، عرضه اینترنتی ، پرداخت اینترنتی ، انعقاد قرارداد بصورت الکترونیک و ….. می شود .
نکته ی حائز اهمیت اینکه کالای مورد خرید و فروش در تجارت الکترونیک ممکن است کالایی باشد که قابلیت تحویل اینترنتی داشته باشد مانند نرم افزار ها و تصاویر و فیلم هایی که می توان آن را بصورت آنلاین دریافت کرد و ممکن است چین نباشد مانند کالاهایی که حیثیت حقیقی داشته در فضای مجازی قابل تحویل نیستند ، مثل کالاهای خوراکی و پوشاکی و ….
نویسنده ای در این زمینه چنین آورده است 🙁 اجمالاً در تعریف تجارت الکترونیک می توان گفت : کاربرد تکنولوژی اطلاعات در تجارت است . در تجارت الکترونیک به کمک ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری ارایه شده توسط فناوری اطلاعات و امکان ایجاد مکانیزم های تجاری و بازارهای الکترونیک در شبکه خریدار یا فروشنده یا واسطه های تجاری می توانند با بهره وری بیشتر ، به فعالیت های تجاری مختلف بپردازند . ( بهروز نوعی پور ۱۳۸۳ )
لاورنس( ۲۰۰۰) ، تجارت الکترونیکی را به عنوان گروهی از شبکه ها تعریف کرد که شامل اینترانت ، شبکه خصوصی داخل سازمان ، اکسترانت ، شبکه خصوصی با شرکای تجاری و اینترنت که یک شبکه وسیع جهانی و عمومی که برای ارتباط با سایرین ، می باشد .( خدامی ۱۳۹۱)
تبلیغات
اکسترانت ( سطح بین سازمانی )
سفارشها
معاملات
تبادل داده
اینترانت ( سطح سازمان )
ایمیل
اداره
اطلاعات
تیمهای مجازی
شکل ۲-۲– نقش شبکه های مختلف در تجارت الکترونیک ( لاورنس ۲۰۰۰)
تعریفی که کنسرسیوم صنعت از تجارت الکترونیکی ارائه می دهد ، عبارتست از : استفاده از کامپیوترهای یک یا چند شبکه برای ایجاد و انتقال اطلاعات تجاری که بیشتر با خرید و فروش اطلاعات ، کالا و خدمات از طریق اینترنت مرتبط می باشد . رسالت تجارت الکترونیکی فقط ارتباط نیست ، بلکه پی ریزی و تقویت روابط تجاری است . تجارت الکترونیکی انقلابی است

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

که در حال تغییر روشهای تجارت ، خرید و حتی نحوه تفکر ماست .( خدامی ۱۳۹۱)
در مقوله ی تجارت الکترونیکی به عنوان مثال می توان از : تبلیغات و بازاریابی آنـــلاین ، روش ها و تکنیک های فروش اینترنتی کالا ، معاملات بازرگانی و تبادل اطلاعات تجاری ، حراج آنلاین و حتی بانکداری آنلاین سخن گفت .
مطابق تعریف کمیسیون اروپایی ، تجارت الکترونیکی مبتنی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها شامل متن ، صدا و تصویر است . این تجارت فعالیت های گوناگون از قبیل مبادله ی الکترونیکی کالاها و خدمات ، تحویل فوری مطالب دیجیتال ، انتقال الکترونیکی وجوه ، مبادله ی الکترونیکی سهام ، بارنامه الکترونیکی ، طرح های تجاری ، طراحی و مهندسی مشترک ، منبع مالی ، خرید های دولتی ، بازاریابی مستقیم و خدمات پس از فروش را شامل می شود .
۲-۶- تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی
تعریف تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی بر دو محور اساسی فرآیندها و فناوری اطلاعات استوار می باشد. در حقیقت کسب و کار الکترونیک به مفهوم کلی شامل به کارگیری فناوریهای جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و به طور کلی ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر است و نتیجه آن اتخاذ تصمیمهای بهتر، بهینه سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه ها و گشودن کانالهای جدید است. ولی تجارت الکترونیک به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت اطلاق می شود که در آن طرفین، بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس هستند تا از طریق نقل و انتقالات فیزیکی. به عبارت دیگر، تجارت الکترونیک زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمانها است، زیرا در کسب و کار الکترونیک، شکل الکترونیکی کلیه فرآیندهای کسب و کار سازمان از قبیل تولید، تحقیق و توسعه امور اداری، مالی، مدیریت نیروی انسانی، پشتیبانی و تجارت مطرح است. در حالی که در تجارت الکترونیک تنها فرآیند تجارت سازمان به صورت الکترونیک یک جزء بنیادی از کسب و کار الکترونیک به حساب می آید.
کسب و کار الکترونیک باعث می شود تا فرآیندهای تجارت، روابط و دادوستد جهانی گردد. محیط تجاری شرکت، ممکن است، شامل یک شبکه جهت دسترسی به سازمانهای عمومی یا شبکه هایی که با محافظت خاص برای دسترسی افرادی خاص طراحی شده و یا حتی شبکه داخلی باشد که برای دسترسی افراد و کارمندان داخل شرکت طراحی شده است. کسب و کار الکترونیک تنها قراردادن یک صفحه شبکه ای نیست. بلکه محیط مدل های تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان و شرکا است.
تعریف ۱: دریک تعریف ساده ، تجارت الکترونیک را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی از طریق شبکه جهانی اینترنت بیان کرد.
در یک تعریف دقیقتر:
تجارت الکترونیک یعنی انجام معاملات از طریق شبکه،یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاههای اینترنتی وب.
این امور می توانند شامل خرید و فروش عمده یا خرده کالاهای فیزیکی و غیر فیزیکی مانند محصولات غذایی یــا نرم افزارهای کامپیوتری و ارائه خدمات به مشتریان نظیر مشاوره های پزشکی یا حقوقی و یا دیگر موارد تجاری مانند تبادل کالا با کالا ، راه اندازی مناقصات و مزایدات باشد.
تعریف ۲: سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD)، تجارت الکترونیک را چنین تعریف کرده است: انجام تجارت کالاها و خدمات از طریق تار جهان گستر،‌ چه آن دسته از کالاها و خدماتی که قابلیت ارایه و تحویل از طریق تار جهان گستر را دارند و خواه آنهایی که این قابلیت در آنها وجود نـــــدارند» (Janathan Coppel 2000).
تعریف ۳: در تعریفی دیگر تجارت الکترونیک خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات با استفاده از شبکه‌های رایانهای از جمله تار جهان گستر ارایه شده است. (Turban , 2002)
تعریف ۴: « ونیستون کالاکاتا»(Whinston , Kalakata) تجارت الکترونیک را از چهار منظر زیر تعــریف می کند:
دیدگاه ارتباطی: تجارت الکترونیک ارایه دهنده اطلاعات، محصولات / خدمات یا پرداختها از طریق خطوط تلفن، شبکه‌های رایانهای و یا هر وسیله الکترونیک دیگر است.
۲- دیدگاه فرآیند کسب و کار: تجارت الکترونیک کاربردی از فناوری در خودکار کردن معاملات تجاری و جریانهای کاری است.
۳ – دیدگاه خدماتی: تجارت الکترونیک ابزاری است که علایق و خواسته‌های شرکت ها، مشتریان و مدیریت را مخاطب قرار داده و اداره می‌کند، از هزینه‌های خدمات می کاهد، کیفیت کالاها را بهبود می‌بخشد و سرعت تحویل کالا را افزایش می‌دهد.