شناسایی و ارائه عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و …

0 Comments

در واقع مبادله الکترونیک داده ها را می توان پدر تجارت الکترونیک امروی به حساب آورد . با گذشت زمان و پدیدآمدن ابزارهای ذخیره و بازیابی و پردازش داده ها و دسترسی عام مردم و سازمانها و همچنین پیشرفت فناوریهای مخابراتی و شبکه های رایانه ای گسترده ، فرصتی پدید آمد که بازیگران صحنه تجارت آن را بسیار سودمند یافتند .( علیرضا یعسویی،۱۳۸۰)
تجارت الکترونیک نیم قرن پیش در BERLIN AIRLIFT ریشه گرفت . این فعالیت به مبادله الکترونیک داده ها بدل گردید یعنی تبادل اسناد استاندارد شده الکترونیکی مربوط به مبادلات از یک رایانه به رایانه دیگر .( علیرضا یعسویی،۱۳۸۰)
در مقاله ی الفبای تجارت الکترونیکی چنین آمده است : (قدمت تجارت الکترونیکی [۳]به قبل از پیدایش شکل کنونی اینترنت بر میگردد ، اما به علت هزینه های سنگین این شیوه از تجارت ، امکان استفاده از آن تا چند سال گذشته فقط در اختیار شرکت های بزرگ تجاری و موسسات اقتصادی مانند بانک ها و دولت ها بوده است . با همه گیر شدن اینترنت و امکان استفاده همه ی اقشار جامعه در کشورهای مختلف جهان ، این فرصت پیدا شد که ساختار تجارت الکترونیکی تغییر کند ، از حالت اختصاصی بودن برای طبقه خاصی خارج شود و به پدیده ای برای همه تبدیل شود .( بهروز نوعی پور ۱۳۸۳ )
جدول۲-۱- سیر تکاملی تجارت الکترونیک( خدامی ،۱۳۹۰)

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

مرحله شرح سال
مرحله اول تبادل الکترونیکی داده ها در شبکه های محدود و خصوصی تلاش جهت ایجاد امنیت توسط برخی دولت ها و تاجران بین اللملی دهه ۷۰ و ۸۰
مرحله دوم مخابره اخبار ، ایمیل و چت کردن- رواج وب در بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اواخر دهه ۸۰ اوایل دهه ۹۰
مرحله سوم طهور مرورگرها – ایجاد homepage توسعه وب به عنوان زیر بنای تجارت الکترونیک ۱۹۵۵
مرحله چهارم فعالیت سایت های خرده فروشی به نام سایت های دات کام و عمومی شدن تجارت الکترونیک ۱۹۹۰
مرحله پنجم استفاده از انواع مدل های تجارت الکترونیک در مبادلات بین تجار و تاجران و مشتریان اواخر ۱۹۹۰