مطالب عمومی سری اول

لبخند «لیر» و چشمک «استانبول»، هنوز گران است

سقوط ارزش لیر خبریه که این روزا در رسانه‌های جهان خبرسازی می‌کنه. حالا اندازه برابری لیر به نسبت دلار به پایین‌ترین سطح در ۶ماه گذشته رسیده و از اون‌جا که ترکیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایرانه، پیش‌بینی می‌شه که نه‌ تنها قیمت تورهای استانبول و آنتالیا واسه ایرونی‌ها ارزون شه، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه می‌گوید این موضوع می‌تونه به کاهش ١٠ تا ٢٠‌ درصدی قیمت تموم شده جنسای وارداتی ترکیه به ایران منجر شه.

در همین باره جالبه که بدونین گزارش اتاق بازرگانی نشون می‌دهد جنسای چینی بازار ایران درحال جایگزینی با جنسای ترکیه‌ای هستن. پارسال حجم مسافران ایرونی ترکیه ریزش زیادی داشته و همین مسأله هتلداران و مدیران صنعت گردشگری ترکیه رو نگران کرده و احتمال این‌که اونا تخفیف‌هایی واسه مسافران ایرونی قایل شن، هست.

اما افت قیمت فقط به جنسای ترک محدود نمی‌شه و احتمال کاهش قیمت هزینه تورهای ترکیه رو در پیش داریم. البته این کاهش قیمت بیشتر از این‌که به وجود اومده به وسیله کاهش ارزش لیر باشه به دلیل کاهش تعداد توریست‌های ایرونی رابطه داره.

تعداد توریست‌های ایرونی که در سال گذشته به ترکیه سفر کردن نسبت به‌سال ٩۶ حدود ٧٠٠‌هزار نفر کمتر شده و همین مسأله نگرانی شدیدی رو در بین هتلداران و مسئولان دولتی این کشور ایجاد کرده.

حالا هزینه یه تور یه هفته‌ای لوکس به استانبول چیزی حدود ٨‌ میلیون تومنه. بررسیا نشون میده که تعداد توریست‌های ایرونی در ترکیه طی‌سال ٩۶ چیزی حدود ٢,۵‌میلیون نفر اعلام شده بود، درحالی‌که این رقم پارسال به حدود یه‌میلیون و ٨٠٠‌هزار نفر کاهش پیدا کرده.

از اونجایی که قسمت بزرگی از درآمد این همسایه غربی ایران از محل گردشگری خارجیه نسبت به کاهش ورود ایرونی‌ها بیان نگرانی کرده و خود به دنبال راه حلی واسه کاهش هزینه‌های سفر به ترکیه و افزایش مسافرهای ایرونی هستن.

توریست‌های ایرونی معمولا هزینه سفر به ترکیه رو براساس دلار یا یورو پرداخت می‌کنن و کاهش ارزش لیر هنوز هیچ تغییری در قیمت هتل‌های ترکیه ایجاد نکرده و اگه هم کاهشی اتفاق بیفته واسه افزایش گردشگری این کشوره.

ایران از ترکیه چه کالاهایی می‌خرد؟

 

 

ایران دهمین واردکننده بزرگ کالا از ترکیه س. نگاهی به فهرست گمرک نشون می‌دهد که پوشاک، طلا و جواهرات، اجناس چرمی، اجناس آشپزخانه و اجناس شیشه‌ای و سرامیکی جزو مهمترین کالاهایی هستن که ایرونی‌ها از ترکیه خریداری می‌کنن، اما بد نیس بدونین فهرست کالاهایی که ترکیه به ایران می‌فروشد بسیار عریض و طویل‌تر از این حرف‌هاست. ترکیه‌ای‌ها در حجم زیادی غذا از جمله حبوبات، کره، پنیر، قهوه و چای، زیتون، میوه، ادویه، بذر سبزیجات، نوشابه و آب میوه و حتی شکلات و آدامس به ایران می‌فروشند.

به جز این اجناس آرایشی و بهداشتی، عطر، کفش، پتو، لوازم خواب و حتی زیپ لباس و سنجاق قفلی ازجمله اجناس دیگری هستن که از ترکیه به بازار ایران می‌آیند.

جنسای ترک جانشین جنسای چینی می‌شن

گزارش‌های اتاق بازرگانی تهران نشون می‌دهد که  ترکیه پس از چین و امارات متحده عربی با حجم صادراتی در حدود ٢میلیارد ٢۶١ میلیون دلار به ایران در‌ سال گذشته هجری شمسی (١٣٩٧) در رتبه سوم بیشترین اندازه واردات به این کشور قرار داره.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه می‌گوید که کاهش ارزش لیر می‌تونه واردات از ترکیه رو در مقایسه با کشورهایی مثل چین به صرفه‌تر کنه  و حجم  تجارت بین ایران و ترکیه نسبت به گذشته بیشتر شه.

این مقاله را هم بخوانید :   راهنمای سفر به ارمنستان و کارهایی که می‌توانید در این کشور انجام دهید

قیمت لباس‌های ترک در ایران کاهش می‌یابد؟ 

شاید یکی از جنسای محبوب ترک در ایران رو بشه پوشاک تولیدی در این کشور دونست؛ اما نکته اینجاس که واردات رسمی پوشاک به ایران ممنوع بوده و همه لباس‌هایی که در بازار با عنوان ترک عرضه می‌شه، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شه. رضا کامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه عقیده داره که قاچاقچیان لباس در ایران تموم تلاش خود رو واسه افزایش سود قاچاق می‌کنن و حتی اگه لیر ترکیه هم ۵٠‌درصد کاهش پیدا کنه، خبری از کاهش قیمت لباس‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌ان، نیس.

البته این روزا دیگه مثل گذشته لباس‌های خارجی پشت ویترین مغازه‌ها جای نمی‌گیرند و  بسیاری بهتر می دونن که به جای چرخیدن در خیابون‌های تهران پوشاک‌ لاکچری خود رو از مزون‌های پایتخت بخرن. لباس‌هایی که بیشتر اونا از ترکیه وارد ایران می‌شه و اتفاقا مشتریان زیادی هم داره.
احترام‌الله رفیعی در این‌باره می‌گوید: «بیشتر مسافرهایی که به ترکیه سفر می‌کنن، راهی استانبول هستن.

این در حالیه که این شهر نصف تهران هم جاذبه گردشگری نداشته و بیشتر ایرونی‌ها به قصد خرید به اونجا سفر می‌کنن. اون عقیده داره که کاهش ارزش لیر می‌تونه واسه مزون‌دارهای پایتخت به صرفه باشه وحداقل مانع زیاد شدن قیمت‌ها شه.

ترکیه در نیمه دوم ‌سال گذشته میلادی، در دو دوره متوالی (سه ماهه) کاهش رشد اقتصادی رو تجربه کرد و به‌ طور رسمی وارد رکود اقتصادی شد.
اقتصاد این کشور از سالی که گذشت رو به وخامت گذاشته؛ در ‌سال ۲۰۱۸ لیر ترکیه حدود ۳۰‌درصد از ارزش خود رو از دست داد و اقتصاد این کشور در سه ماهه آخر ‌سال پیش (۲۰۱۸) حدود ٣درصد کوچکتر شد.

ترکیه در بخش اقتصادی با رقابت‌های زیادی روبه‌روه؛ به گفته منابع رسمی در ترکیه، در سه ماهه منتهی به فوریه امسال، بیکاری در این کشور به بالاترین اندازه در دهه گذشته رسیده. طبق گزارش مرکز آمار این کشور که کمتر از یه ماه پیش منتشر شد، در فاصله ماه‌های دسامبر ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۱۹ اندازه بیکاری در ترکیه به ۱۴.۷‌درصد رسید. تعداد بیکاران ثبت‌شده در ترکیه در این مدت حدود ۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر اعلام شده.