مطالب عمومی سری اول

۱۱ نمونه جالب از آداب معاشرت ژاپنی ها که شما را حیرت زده خواهند کرد

میدونید کدوم کشور بهترین و سخت ترین چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا رو در جهان داره؟ اگه از کسی سوال کنین که کدوم کشور از دید ادب و چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در جهان بهترینه مطمئنا خیلی از اونا خواهند گفت: مطمئنا ژاپن! ژاپن یکی از منظم ترین و دوست داشتنی ترین کشورای دنیاس که همیشه به خاطر ادب و نزاکت مردم اون مورد ستایش قرار میگیره.

این کشور قوانین چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا خیلی سخت و پیچیده ای داره که شاید واسه خیلی از مردم بقیه نقاط جهان قابل درک نباشه. در واقع مردم ژاپن هر عمل ساده ای رو به شکلی انجام میدن که به یه رسم سنتی تبدیل شده.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۱ مورد از چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا مردم ژاپن آشنا کنیم که شنیدن اونا شما رو حیرت زده می کنه.

۱۱- خطاب قرار دادن افراد

خطاب قرار دادن افراد فقط با نام کوچیک یا خانوادگی در ژاپن کافی نیس و عنوان خیلی با احترام و پسوندی «سان» (-san) تنها نوک یه کوه یخی بزرگه. در واقع پسوندهای خیلی با احترام بسیاری واسه خطاب قرار دادن یا نام بردن از بقیه در این کشور هست که پیچیدگی چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در ژاپن رو نشون میده.

  • پسوند «کان» (-kun): پسوند خیلی با احترام تقریبا غیررسمی در مقایسه با «سان» که خنثی حساب می شه.
    در واقع واقعا پسوند «سان» بیشتر به معنی «دوست» به کار میره.
  • پسوند «چان» (-chan): این پسوند تصغیری کلا واسه کودکان، اعضای مونث خونواده، طرف مقابل در رابطه عاطفی و دوستان بسیار نزدیک به کار میره.
  • پسوند «ساما» (-sama): خیلی با احترام ترین نسخه واسه کلماتی مانند «سرورم» یا «عالیجناب» است که در برگشت به شخصیتای مذهبی و خدایان به کار میره. این روزا از این پسوند در مواردی واسه تمسخر افراد هم استفاده می شه.
  • پسوند «سنپای» (senpai): این پسوند واسه خطاب قرار دادن همکار یا همکلاسی سن بالا تر به کار میره.
  • پسوند «کوه های» (-kōhai): این پسوند هم در نقطه مقابل و برعکس پسوند «سنپای» قرار داره.
  • پسوند «سنسی» (-sensei): از این پسوند خیلی با احترام واسه خطاب قرار دادن معلمان، محققان، سیاستمداران و دیگه مقامات رسمی و روسا استفاده می شه.
  • پسوند «شی» (-shi): از این پسوند واسه نوشتن رسمی استفاده می شه.

۱۰- مبادله کردن کارتای تجاری

در چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا ژاپنیا مبادله کردن کارتای تجاری تشریفات خاصی داره:

    •  باید اطمینان حاصل کرد که طرف روی کارت به سمت شخص باشه و نه پشت اون.
  • باید اونو با هر دو دست به اون تقدیم کنین.

    • اگه مقام شما از طرف مقابلتون پایین تره باید کارت رو پایین تر از کارت اون بذارین یا به عبارت بهتر دست شما پایین تر از دست اون قرار گیرد.
    • اگه به شما یه کارت تجاری داده شد باید اونو روی نگهدارنده کارت قرار داده و بعد با دو دست گرفته و واسه لحظاتی به اون نگاه کنین.
  • تعظیم کردن رو نباید از یاد برد.
  • اگه نگهدارنده کارت نداشته باشین بسیار بد میشه.

۹- چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در آسانسور

مشخص شده که در آسانسور ژاپنیا هم قوانینی غیررسمی اما روشن هست.
اگه اولین کسی هستین که وارد یه آسانسور خالی میشین باید نقش کاپیتان آسانسور رو بازی کنین و نزدیک به صفحه کلیدهای آسانسور وایسید. باید در رو نگه دارین تا همه داخل آسانسور شن. در هر طبقه و هر بار که آسانسور باز و بسته شد باید این روش رو تکرار کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین هنگام خارج شدن از آسانسور باید آخرین نفر باشین و همه چیز رو هم در این مدت باید با سرعت و دقت تموم انجام بدین. از این رو اگه توریست هستین و به ژاپن رفته اید به شما پیشنهاد می کنیم که هیچ وقت وارد یه آسانسور خالی نشید.

۸- چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در مترو

در متروها هم یه سری قوانین محدود کننده و سفت و سخت هست که ژاپنیا باید رعایت کنن: سخن گفتن با دور و بریا و مخصوصا با گوشی موبایل قدغنه و خیره شدن به بقیه هم بی ادبی تلقی می شه.
دادن جای خود به سالمندان رواج نداره حتی اگه افراد سالخورده به سختی توانایی سر پا ایستادن داشته باشن. در هر واگن صندلیای خاصی واسه افراد سن و سال دار، زنان باردار و آدمایی که دچار ناتوانی جسمی و معلولیت هستن تعبیه شده که برچسب خاصی روی اون نصب شده.
اگه به هیچ کدوم از این گروه ها تعلق ندارین حق دارین روی این صندلیای مشخص شده بشینین.

۷- لمس کردن بقیه

در ژاپن خیره شدن به بقیه بی ادبی حساب می شه چه برسه به لمس کردن. ژاپن کشور بسیار بزرگی نیس از این رو مردم اهل این کشور به فضای شخصی و حریم خصوصی بقیه احترام زیادی می ذارن. پس اگه به این کشور سفر کردین هیچوقت یه ژاپنی رو لمس نکنین. روبوسی کردن هم در این کشور عکس العمل خوبی از طرف مقابل رو به دنبال نداره. قبل از سال ۱۹۴۵ روبوسی کردن و بوسیدن دیگری در ملاء عام یه جور بر هم زدن نظم و امنیت عمومی حساب شد و مجازات داشت.

۶- مصرف الکل

وقتی که ژاپنیا الکل می خورن همه ساختار اجتماعی در این کشور فرو می ریزه. مردم ژاپن شدیدا در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی می کنن. وقتی یه استاد همراه با دانشجویانش الکل مصرف می کنه، دانشجویان اونو به خونه اش می رسونن. یه کارمند یا شریک می تونه همراه با رییس یا شریک ثروتمندتر خود عیاشی و خوشگذرونی کرده و حتی در حالت مستی روی اون استفراغ کنه و این موضوع به طور کاملً عادی حساب می شه.
باحال این که بعد از حواس جمع شدن همه طوری رفتار می کنن که انگار اتفاقی نیفتاده. در ژاپن هر اتفاقی که در حالت مستی اتفاق بیفته پس از هوشیاری بازگو نشده و به اون پرداخته نمی شه.

۵- چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا مربوط به پول

مردم ژاپن تمایل عجیبی نسبت به پول دارن و به دلایلی دوست ندارن در ملاء عام پول خود رو به نمایش بذارن. از این رو به کار گیری پاکتای پول سنتی و تزیین شده در این کشور رواج داره.
اگه به اینجور پاکتایی دسترسی ندارین باید پول هاتون رو در داخل یه تیکه کاغذ بذارین و بعد به طرف مقابلتون بدین. البته لازم نیس در فروشگاه ها و مراکز خرید این روش رو رعایت کنین اما یادتون باشه که نمی تونین با دست پولا رو به مسئول صندوق بدین بلکه باید اونا رو در داخل سینی کوچیکی که واسه این کار قرار داده شده بذارین. تموم این تشریفات فقط واسه حفظ حریم و فضای شخصی افراده.

۴- هنر درست نشستن

روش نشستن ژاپنی که در اون پاهای فرد زیر تهیگاهش قرار می گیرن «سیزا» (seiza) اسمشه و ژاپنیا فقط به این شکل روی زمین می شینن.اونا از نشستن به این روش احساس راحتی می کنن انگار که روی مبل نشسته ان. اما مردم دیگر نقاط جهان چون به این سبک از نشستن عادت ندارن در صورت نشستن به این روش در همون چند دقیقه اول پاهاشون بی حس می شه.
البته افراد خارجی و توریستا می تونن به روشی غیر از این روش در ژاپن بشینن و کسی به اونا اعتراضی نمیکنه اما نشستن روی زمین به روشی دیگه غیر از این سبک نشستن واسه هر فرد ژاپنی غیرقابل قبول و بسیار بی ادبانه میشه.

۳- چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا در هدیه دادن

در ژاپن سنت هدیه دادن بسیار قدیمی بوده و مرسومه و در طول هر سال دو فصل خاص و خاص واسه هدیه دادن هست: اُ- چوگن ( o-chugen) در تابستون و اُ- سیبو (o-seibo) در زمستون. در خیلی از کشورها معمولاض خیلی زود هدیه رو باز می کنن اما این کار در سنت ژاپنی نشون دهنده طمع و عجول بودنه. علاوه بر این باز کردن هدیه بدون این دست اون دست کردن پس از ارائه شدن و در حضور هدیه دهنده پذیرفتنی نیس چون در صورت باز کردن هدیه و راضی نبودن از اون به شخص هدیه دهنده توهین شده یا دستکم می فهمه که طرف مقابل از هدیه اون خوشش نیامده که حس خوبی نیس.
به خاطر همین هدایا بیشتر پس از رفتن هدیه دهنده باز می شن.

۲- سنت تعظیم کردن

این سنت در ژاپن جوری مهم و حیاتیه که کودکان در همون سنین ابتدایی باید اونو یاد بگیرن. روشای مختلفی واسه ادای احترام به روش تعظیم کردن در ژاپن هست: در حالت وایس تاده، در حالت نشسته و فرق تعظیم کردن در زنان و مردان. در ادامه شما رو با مهم ترین روشای تعظیم کردن در چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا ژاپنی آشنا می کنیم:

  • تعظیم موقع خوشامدگویی یا احوالپرسی: این روش احوالپرسی با نام «اِشاکو» (eshaku) با ۱۵ درجه خم شدن در برابر افراد با درجه کاری و اجتماعی برابر انجام می شه.
  • تعظیم خیلی با احترام: تعظیم مخترمانه در برابر افراد محترم مانند معلمان و روسا انجام میشه که شامل ۳۰ درجه خم شدن در حالت وایس تاده بوده و «کِیرِی» (keirei) اسمشه.
  • تعظیم بسیار متواضعانه با ۴۵ درجه خم شدن و با نام «سایکِیرِی» (saikeirei) باید هنگام معذرتخواهی یا دیدن امپراطور به کار برده شه.
  • تعظیم و التماس واسه گذشتن از جون که در گذشته هنگام طلب بخشش کردن واسه نجات جون استفاده می شد این روزا فقط وقتی به کار برده می شه که شخص کار خیلی خیلی بدی انجام داده و طلب بخشش داشته باشه. در این روش باید به طور کامل خم شد و با حالت سجده روی زمین قرار گرفت. البته از خارجیا انتظار نمی ره که این تعظیما رو بکنن اما انجام اونا واسه ژاپنیا مورد پسند میشه.

۱- چگونگی برخورد و تعامل با دور و بریا هنگام بدرقه کردن

در ژاپن مشتریان یا شرکای تجاری بسیار محترم هستن و با بیشترین حد خیلی با احترام برخورد کردن با اونا برخورد می شه.
وقتی که مشتری یا شریک تجاری، خونه یا محل کار یه ژاپنی رو ترک می کنه همه اعضای خونواده یا کارمندان میزبان باید تا دم در یا آسانسور اونو بدرقه کنن و تا وقتی که در بسته می شه در حالت خم شده و تعظیم کرده باقی بمونن. البته این روزا دیگه این سبک کمتر رعایت شده و جوون ترها اونو زیاده روی و دست و پاگیر می دونن.

داستان عجیب سربازان ژاپنی که چند سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم دست از مقابله نکشیدن

 

حقایقی باحال و خواندنی درباره کشور عجیب ژاپن

 

با بهترین و خوش ساخت ترین فیلمای انیمه ژاپنی آشنا شید [قسمت اول]

راهنمای کامل دریافت ویزا گردشگری و تجاری ژاپن تو تهران

این مقاله را هم بخوانید :   چگونه در سفرهای هوایی طولانی، آرامش بیشتری داشته باشیم؟