مطالب عمومی سری اول

۱۰ نشانه که می‌گوید کلیه شما درست کار نمی‌کند

هر روز مغز ما هزاران اطلاعات جور واجور رو پردازش می‌کنه، بدنمون هم هزاران فعالیت رو انجام می‌دهد. اما مشغله بسیار زیاد زندگی مدرن دلیل شده تا بیشتر مواقع به پیغام‌های اعضای بدنمون بی‌توجه باشیم و اصلا متوجه اونا نشیم.

اما نتیجه این بی‌توجهی‌ها خیلی مورد پسند نیس چون ممکنه به مریضی‌های جبران‌ناپذیری منجر شن.

واسه آشنایی با گوشه‌ای از نشونه‌های بدن و به‌طور خاص، به خاطر آشنایی با نشونه‌های کارکرد بد کلیه از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشین.

۱۰- مشکل خواب

وقتی کلیه بدرستی کار نمی‌کنه یعنی سموم نمی‌تونن از راه ادرار از بدن دفع شن و در نتیجه در جریان خون باقی می‌مانند. وقتی سم در بدن زیاد می‌شه، خوابیدن واسه فرد سخت می شه.
به همین خاطره که وقتی کمبود خواب شدید پیدا می‌کنین، احتمال بروز مشکلات کلیوی افزایش می‌یابد.

اخطار: آدمایی که به مریضی‌های طولانی کلیوی گرفتار هستن، بیشتر دچار اپنه خواب می‌شن. اپنه خواب یه جور اختلاله که معطلی‌های واحد یا چند تایی نفس در خواب رو ایجاد می‌کنه. این معطلی‌ها ممکنه بین چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه پیدا کنن. پس از هر مکث تنفسی، فرد با یه صدای خرناس بلند دوباره به صورت عادی نفس می‌کشد.

خروپف‌های سنگین و ممتد نشونه این هستن که باید حتما در سریع‌ترین زمان ممکن به دکتر مراجعه کنین.

۹- سردرد، خستگی و ضعف عمومی بدن

کلیه که سالم و درست وظایف خود رو انجام می‌دهد، باید ویتامین D بدن رو به استخون‌های قوی و سفت تبدیل کنه و هورمونی به نام Erythropoietin تولید کنه.
این هورمون نقش مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون اجرا می‌کنه.

اما وقتی کلیه درست کار نکنه، EPO کمتری تولید می‌شه و در نتیجه سلول قرمز خون کمتری هم ساخته می شه (سلول‌هایی که نقش حمل اکسیژن رو بردوش دارن) و در آخر فرد خیلی سریع در مغز و بدن خود احساس خستگی می‌کنه.

اخطار: آدمایی که مشکلات کلیوی داره بیشتر به کم‌خونی هم دچار می‌شن. کم‌خونی وقتی شکل می‌گیرد که بدن مریض از ۲۰ تا ۵۰ درصد توانایی‌های کلیه خود استفاده کنه.
اگه به اندازه کافی می‌خوابید و استراحت می‌کنین، اما بازم احساس خستگی و بی‌حالی دارین حتما به دکتر مراجعه کنین.

۸- پوست خشک و خارش پوست

کلیه سالم همه مواد اضافی و بی‌ارزش رو از جریان خون پاکسازی می‌کنه و اینطوری به تولید هر چی بیشتر سلول‌های قرمز خون کمک می‌کنه. نتیجه این باقی‌موندن مواد معدنی کافی در بدنه. پوست خشکی که خارش زیادی هم بدنبال داره، یکی از نشونه‌های کارکرد نادرست کلیه س. وقتی تعادل مواد معدنی و مغذی از بین می‌رود، مریضی‌های کلیوی و استخوانی ظهور می‌پیدا کنن.

اخطار: اگه پوست خشکی دارین که همیشه می‌خارد، تلاش کنین آب بیشتری بخورین. یادتون باشه بدون تجویز دکتر داروی ضد خارش مصرف نکنین. بعضی از مواد تشکیل‌دهنده‌ داروها می‌تونن کارکرد کلیه رو بدتر از اون چیزی که هست بکنه.

۷- بد بو شدن نفس و وجود مزه فلز در دهن

 

 

وقتی مواد سمی و مضر که باید از بدن دفع شن و نشده‌ان در خون زیاد می‌شن، طعم دهن فرد تغییر یافته و مزه فلز ایجاد می‌کنه. بدبو بودن نفس یکی از نشونه‌های وجود سموم زیاد در بدن و جریان خونه. در این حالت شاید فرد علاقه‌اش به مصرف گوشت قرمز و کلا، اشتهای خود رو از دست بده. نتیجه این کاهش وزن غیر طبیعیه.

اخطار: دلیلای زیادی واسه مزه فلز در دهن هست (از آلرژی گرفته تا سلامت عمومی ضعیف). به صورت نرمال، مزه فلز در دهن اگه واسه یه مدت طولانی ادامه پیدا کنه باید حتما به دکتر مراجعه کنین.

۶- کم آوردن نفس

رابطه بین مریضی‌های کلیوی و تنگی نفس، مخصوصا پس از انجام فعالیت‌های ساده و کوچیک به دو عامل اصلی بستگی داره.
یه، وقتی کلیه درست کار نکنه، مایعات خیلی از بدن روونه ریه‌ها می‌شه. دو، کم خونی باعث کم شدن اکسیژن در بدن می‌شه و این موضوع به کمبود نفس و تنگی نفس منتهی می‌شه.

این مقاله را هم بخوانید :   راهنمای سفر به ارمنستان و کارهایی که می‌توانید در این کشور انجام دهید

اخطار: تنگی نفس دلیلای زیادی داره.
از کارکرد ضعیف کلیه گرفته تا آسم و سرطان ریه یا مشکلات قلبی می‌تونه این مشکل رو بوجود بیاره. اگه احساس می‌کنین پس از یه فعالیت خیلی ساده و کم جنب و جوش دچار تنگی نفس شده‌اید، خیلی سریع پیش دکتر برید.

۵- ورم قوزک پا، دست‌ها و پاها

وقتی کلیه درست کار نکنه، مایعات اضافی در بدن باقی می‌مانند. این منتهی به احتباس و جمع شدن سدیم شده و در نتیجه در دست‌ها، پاها یا قوزک پا تورم ایجاد می‌کنه. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ورم‌های اندام‌های پایینی بدن می‌تونه نشونه مریضی‌های قلبی، کبدی یا مشکل رگ‌های پا باشه.

اخطار: بعضی وقتا مصرف بعضی داروها، کاهش مصرف نمک و دفع مایعات بدن می‌تونه این ورم‌ها رو نابود کنه.
اما اگه این روش جواب نداد حتما درمان‌های دیگری رو تست کنین. (البته با تجویز و مشورت دکتر)

۴- کمر درد داشتن

مشکلات کلیوی می‌تونه درد کمر رو بوجود بیاره؛ دردی که بیشتر در زیر پهلوها و بسیار عمیقه. درد کمر و درد پا ممکنه در نتیجه وجود کیست در کلیه ایجاد شه؛ کیسه‌های پر از مایعاتی که در کلیه جای خوش می‌کنن و مریضی‌ کلیه پلی‌کیستیت رو بوجود می‌بیارن.

نکته: درد کمر به وجود اومده به وسیله مشکلات کلیوی بیشتر با حالت تهوع، تهوع، دمای زیاد بدن و تکرر ادرار همراه س. درد کمر طبیعی نشونه‌های کمردرد به وجود اومده به وسیله کلیه رو نداره. واسه رفع درد کمر می‌تونید از داروهایی که دکتر براتون تجویز می‌کنه کمک بگیرین.

 

۳- پف چشم‌ها

 

یکی از اولین نشونه‌های آسیب دیدن کلیه و کارکرد ضعیف اون، وجود پروتئین زیاد در اداره که در نتیجه اون در دور و بر چشم‌ها پف ایجاد می‌شه. پف دور و بر چشم‌ها در واقع نشون‌دهنده این واقعیته که کلیه مقدار خیلی از پروتئین‌های بدن رو با ادار دفع می‌کنه، به جای اینکه اونو نگه داشته و در میان اعضای بدن تقسیم کنه.

نکته: اگه مطمئنین که به اندازه کافی استراحت می‌کنین و پروتئین کافی هم به بدنتون می‌رسد، اما بازم چشم‌هاتون پف کرده، پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش دکتر برید.

 

۲- فشار خون بالا

 

 

 

سیستم گردش خون بدن و کلیه بشدت به همدیگه وابسته هستن و کارکرد هر کدوم روی دیگری تاثیر مستقیم داره.
کلیه دارای نفرون‌هاییه که سموم و مایعات مضر خون رو تصفیه می‌کنن. اگه رگ‌های خونی آسیب ببینن، نفرون‌هایی که وظیفه پاکسازی خون رو دارن، اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت نمی کنن. بخاطر این، فشار خون بالا ایجاد شده و بدنبال اون کلیه دچار مشکل می‌شه.

۱- تغییر رنگ ادرار

کلیه مسئول تولید ادرار و پاکسازی آلودگی‌ها از بدنه. مشاهده هر گونه تغییر رنگ یا بو در ادرار نشونه‌ مهمیه که نباید ندیده گرفته شه.
توضیح رنگ‌های جور واجور ادرار به توضیح زیره:

افزایش تعداد دفعات ادرار، مخصوصا در طول شب. چیزی بین ۴ تا ۱۰ مرتبه در روز دستشویی رفتن به طور کامل نرماله.

مشاهده خون در ادرار. کلیه سالم هرگونه آلودگی یا سم رو از خون پاکسازی می‌کنه تا ادرار تولید کنه.
اما اگه این روند فیلتر کردن دچار مشکل شه، ممکنه خون به ادرار نشت کنه.

اگه ادرار کف‌آلود باشه یعنی یه جور پروتئین ناخواسته در ادرار فرد هست.