مطالب عمومی سری اول

مروری بر اتفاقات عجیب در آرایشگاه های زنانه غیر مجاز تهران

ایران، پایتخت جراحی زیبایی بینی در دنیاس. اما تراژدی زیبایی و مدل شدن، فقط به مراکز درمانی خلاصه نمی شه.
غوغایی امروزه در سالنای زیبایی و آرایشگاهای زنونه تو تهران و دیگه استانای کشور جریان داره که شاید از شنیدنش تعجب کنین.

فال قهوه، پاکسازی پوست، لیزر، سوراخ کردن گوش، تزریق ژل زیر پوست، کاشت نگین، بوتاکس گونه و پیشونی، خالکوبی مردان به وسیله آرایشگر زن، سولاریوم تموم بدن،  خدمات اعزام دختران، تاتوی کامل ابرو و خالکوبی طرح مارمولکی، ماساژ با ماساژور تایلندی، مزون خاص مشکل پسندا و راهرو فشن، اینا کلید واژه های متداولیست که چند سالی از ورود اون به کار و کاسبی فعالان امور زیبایی بانوان میگذره.

حسن امامی رضوی، معاون اسبق درمان وزارت بهداشت قبلا گفته بود که بعضی از آرایشگاه‌ها نه فقط در محدوده کار پزشکان متخصص ورود پیدا کرده‌ان بلکه با این اقداماتشون عوارضی جدی رو واسه خود و استفاده‌کنندگان از این خدمات جفت و جور می‌کنند.

به گفته ایشون، این کار آرایشگاه‌ها نه فقط تخلف حساب می‌شه بلکه در مواردی به فلج اندام افراد منجر شده.
ایجاد حساسیت، شوک و تغییر رنگ پوست کمترین آسیب‌هاییه که به استفاده‌کنندگان از این خدمات در آرایشگاه‌ها وارد می‌شه. این ویدیو باحال رو ببینین.

به نظر می‌رسد وجود ۲۰ هزار آرایشگاه که به صورت زیرزمینی و بدون مجوز به فعالیت مشغولند نظارت بر فعالیت اونا رو تا حدودی واسه مسئولان سخت کردهه. فعالیت این تعداد آرایشگاه زیرزمینی زنونه حتی صدای معاون خونواده مرکز زنان ریاست‌جمهوری رو هم درآورده س.

مراکزی که اول به عنوان مرکز زیبایی یا آموزشگاه زیبایی، به صورت قانونی یا غیر قانونی فعالیت خود رو شروع می کنن اما پس از یه مدت، به کسب و کارایی می پردازن که تناسبی با امور زیبایی عرف بانوان نداره و مقولاتی رو شامل می شه که واسه انجامش، نیاز به مجوزایی از نهادهای ذی صلاح در کشور داره.

روایتی عجیب!

شرایط عجیب و غریبی در بعضی از آرایشگاهای زنونه غیر مجاز که بعضی وقتاً فعالیتی زیر زمینی دارن و به کمک شبکه های اجتماعی روزگار می گذرونن، حاکمه:

در ورودی هیچ تابلو و نشونه‌ای نداره. فقط از روی آدرسی که در دست داری متوجه می‌شی راه رو درست اومدی. وارد که می‌شی با نگاهی کوتاه به دور و بر سالن می‌بینی که هر کس به کار خودش مشغوله و سرشون اینقدر شلوغه که هیچ کدام متوجه تازه واردی که با بهت به اونا نگاه می‌کند، نمی‌شن.

دیواره های کاذب قسمت‌های جور واجور آرایشگاه رو از هم جدا کردهه، تابلوی کوچکی مراجعه کنندگان رو به سمت اتاق بوتاکس راهنمایی می‌کند و تابلویی دیگه نشون از انجام تاتو در اتاق بعدی داره و تزریق ژل هم با قیمتی مناسب زیر نظر خانمی مجرب انجام می‌شه، تناسب اندام زیر نظر مربی کار آزموده از دیگر خدماتیه که در این آرایشگاه انجام می‌شه. گوشه دیگه آرایشگاه واسه اینکه حوصله مشتریائی که در نوبت نشسته‌ان سر نره میزی به گرفتن فال اختصاص پیدا کرده.

هر چند گفته می‌شه این کارفقط واسه تفنن و پر کردن وقت مشتریاس اما گرفتن فال قهوه ۱۵ هزار تومن، فال ورق ۸ هزار تومن و فال نخود ۴ هزار تومن واسه مشتری آب می‌خورد. پشت سر منشی آرایشگاه هم قفسه‌ای به چشم می‌خورد که در اون شکلای جور واجور و اقسام مکمل‌های رژیمی چیده شده تا مشتریائی که واسه تناسب اندام به این محل مراجعه می‌کنند دست خالی بیرون نرن.

اتاق تاتو از همه بخش‌های دیگه آرایشگاه شلوغ‌تره. زنائی که به داخل اتاق می‌روند بعد از دقایقی طولانی با چهره‌ای متفاوت بیرون می‌آیند و از بقیه درباره چگونگی انجام کار خانوم تاتو کار روی صورتشون می‌پرسند و وقتی که با تایید همکاران خانوم تاتو کار مواجه می‌شن با رضایت کامل هزینه تاتو رو پرداخت می‌کنند.

این فقط بخشی از ماجراست. تبلیغ آرایشگاهایی که از ماساژور حرفه ای مرد و تاتو کار متخصص مرد واسه ماساژ و تاتو مشتریان استفاده می کنن هم، گوشه های دیگه از ماجراست که بعضی وقتاً در کوی و برزن به گوش می رسه!

بهاره از آرایشگاهش هاش میگه

بهاره سال هاست که در آرایشگاهی واقع در نزدیک فلکه دوم صادقیه به انجام شکلای جور واجور تتو و خالکوبی مشغوله. اون درباره شغلش  می‌گوید: در سالای گذشته درخواست کننده تتو و هاشور ابرو و تتوی چهره واسه ایجاد آرایشای دائمی و خالکوبی زیاد شده.

اون تبلیغات در شبکه های مجازی و نقش و نگارهای به وجود اومده به وسیله خالکوبی بر بدن بازیگران خارجی رو مشوقی واسه افراد معمولی واسه انجام این کار می دونه. این فرد درباره چگونگی کسب مهارتش عنوان می‌کنه: دوره های تخصصی زیادی در دوبی و کیش گذرونده ام.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین واسه برگزاری دوره های تخصصی میشه با به کار گیری ظرفیت فضای مجازی و تعداد فالوئرها در شبکه مجازی اینستاگرام همایشا و دوره های متفاوتی برگزار کرد.
این وسط دختر جوونی خواهان خالکوبی «شاپرک» روی کمرشه. بهاره هم با انجام کارایی با دستگاه تتو و سوزن تیز اون به جون دخترک میفته. در بین کار هم افراد زیادی با اون تماس گرفته و وقت می گیرن…

زیبایی اینترنتی!

اینستاگرام ایرانیان، امروزه با میلیونا عضو که بعضی وقتاً شبونه روز در اون، مشغول به فعالیت هستن، بهترین محفل واسه فعالیت و تبلیغ آرایشگاهای غیر مجاز در پایتخت و مراکز استانا شده تا با منتشر کردن تصاویر و محتوای خاص، طیف خیلی از مخاطبان رو جذب کنن.

آرایشگاهی که قرار بوده فعالیتش در بخش امور زیبایی بانوان باشه، به امور بوتاکس هم می پردازه، سالنی واسه ماساژ عسل و شیر با ماساژور حرفه ای تایلندی هم ترتیب میده و بعضی وقتا هم به مناسبتای جور واجور، از مزونای مطرح واسه برگزاری فشن شو در داخل آرایشگاه دعوت می کنه و کاسب مد و لباس می شه!

تنها یه صفحه در اینستاگرام یا یه کانال در تلگرام با چند هزار عضو بسه تا آرایشگاهی چه به صورت مجاز و چه غیر مجاز، با منتشر کردن تصاویر و محتواهای آنچنانی مورد علاقه دختران و بانوان، نسبت به جذب مشتری و دائمی کردن اونا اقدام کنه.

با در نظر گرفتن محدودیتای اطلاع رسانی و تبلیغات آرایشگاهای زنونه ایرونی به نسبت موارد مشابه در بیرون مرز کشور، بعضی از این مراکز خدماتی، به روشای تبلیغاتی غیر مستقیم روی آورده ان تا نسبت به جذب مشتری و ایجاد بازار هدف در فضای بسیار رقابتی امروز دیجیتالی، دست به کار شن.

این روش رو تا حدودی واسه مراکزی که در مورد تصویربرداری و عکاسی از مجالس و مهمانیا فعالیت دارن، میبینیم که بعضی وقتاً، با منتشر کردن گوشه هایی از تصاویر فیلمای خصوصی مردم در لوای تبلیغات خود، مشکلاتی رو واسه هموطنان میسازن.

این مقاله را هم بخوانید :   انتخاب بهترین بیمه تکمیلی

آرایشگاهای زنونه در سراسر کشور، امروزه از ظرفیت شبکه های اجتماعی بسیار استفاده می کنن و بعضی از اونا، باقی موندن و دووم خود رو به اطلاع رسانی گسترده در پیجای پر مخاطب اینستاگرام و فیس بوک و حتی تعامل با مشتریان در تلگرام در رابطه می دونن. این قضیه واسه سالنای زیبایی در مناطق پولدار نشین تهران و مراکز استانا، بیشتر از بقیه قسمتا مشاهده می شه.

به هر حال، جذابیتای مد و لباس واسه بانوان به خصوص دختران نوجوون و جوون در کلان شهرها دلیل شده تا این مراکز که باید فقط به امور صنفی و خدماتی خود در مورد زیبایی دست به کار شن، وارد میدونایی شن که نه فقط از نظر حقوقی، عملی غیر قانونی حساب می شه، بلکه از جنبه هایی، سلامت و بهداشت فردی و روانی افراد رو هم تحت تاثیر قرار میده.

هفته آخر آذر: شروع برخورد با آرایشگاهای غیر مجاز

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تهران تازگیا اعلام کرد که از هفته آخر آذر ماه، طرح گسترده برخورد با آرایشگاهای غیر مجاز پایتخت در دستور کار قرار میگیره و این طرح به مراکز استانا هم کشیده می شه.
طبق آمارها، بیشتر از ۲۰ هزار آرایشگاه غیر مجاز تو تهران مشغول به فعالیت هستن که بیشترین سطح تخلفات صنفی و غیر صنفی، در این مراکز دیده شده.

البته بعضی از مراکز غیر مجاز، با مجوز برگزاری کلاسه های آموزشی آرایشگری بانوان، ً کارای زیبایی و پذیرش مشتری رو در دستور کار داشته و بعضی از رفتارای مجرمانه که در اول گزارش به اون اشاره کردیم رو در دستور کار قرار میدن که با امید به اینکه واسه حفظ سلامت مردم، این موارد هم در دستور کار نهادهای حکومتی قرار بگیره.

البته ماه گذشته، شهربانو عابدی، مسئول اتحادیه صنف آرایشگران زنونه تهران، اعلام کرد که  متحدالشکل شدن تابلوهای این صنف هم جهت با شناساندن سالنای مجاز به عموم بانوان انجام شد.
ساماندهی تابلوها و درج نکردن تصاویر نامتعارف از دیگر اهداف این طرحه که در مورد ساماندهی واحدهای صنفی مجاز در دستور کار قرار گرفت.

این اقدام، یکی از مواردیست که واسه مشتریان، قانونی یا غیر قانونی بودن فعالیت این مراکز رو نشون میده.

 مواد تقلبی، سلامت زنان رو تهدید می کنه

یکی از مهم ترین مسائلی که در آرایشگاهای غیر مجاز شهر تهران مورد بررسی مسئولان و بازرسان قرار گرفته، موضوع استفاده این مراکز غیر قانونی از مواد تقلبی، تاریخ مصرف گذشته و بدون سند از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمون بوده که مشکلاتی رو واسه شهروندان ایجاد کرده.

با در نظر گرفتن اینکه ۵۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق و خارج از مسیرهای قانونی و کنترل شد در کشور پخش می شه و بخشی از اون وارد مراکز زیبایی زنونه غیر مجاز می شن، به خاطر همین، کاسبان زیبایی در پایتخت، بدون توجه به این موارد، سلامت مشتریان رو به خطر میندازن.

به کار گیری داروهای تاریخ مصرف گذشته واسه تاتوی ابرو، خالکوبی بخش یا تموم بدن، انجام امور بوتاکس بدون حضور دکتر، بخشی از کارائیه که به نظر می رسه به طور غیر قانونی در مراکز زیبایی غیر مجاز بانوان در سطح شهر تهران انجام شده و بعضی وقتا با داروهای تقلبی صورت میگیره که نظارتی بر اون صورت نمی گیره.

۱۲ پیشنهاد مهم به مشتریان آرایشگاهای غیر مجاز

اگه مخاطب این گفتار باحال بودین، پیشنهادای زیر رو به دوستان و آشنایان که از آرایشگاهای زنونه استفاده می کنن، منتقل کنین:

۱- فهرست آرایشگاهای مجاز تهران و مراکز استانا رو از اتحادیه محل سکونت خود استعلام کنین.

۲- به کار گیری آرایشگاهای غیر مجاز به واسطه تبلیغات اینترنتی، عاقبتای حقوقی و بهداشتی واسه مشتری به همراه میاره.

۳- انجام هر گونه خالکوبی جزیی یا کلی، ضریب دچار شدن به عفونتای جورواجور به خصوص دچار شدن به ایدز و هپاتیت رو براتون به ارمغان میاره.

۴- مراجعه به مراکز آرایشگاهی غیر مجاز، احتمال آسیب رسیدن به پوست به واسطه به کار گیری لوازم تقلبی و غیر مجاز رو زیاد می کنه.

۵- خرید و فروش لباس زیر، لباس شب و فعالیتای مربوط به مد در آرایشگاهای مجاز صورت نمی گیره.

۶- بافت مو، اکستنشن، کاشت مژه و ابرو ، طراحی ابرو و تازگیا پرسینگ از جمله کارائیه که در سال جاری به وسیله بانوان مورد استقبال زیادی قرار گرفته و هشدارهایی هم که در مورد مضرات خیلی از این کارا داده می‌شه نتونسته س از بازارگرمی این آرایشگاه‌ها کم کنه و بازم گروه زیادی رو می‌بینیم که زیبایی کوتاه مدت خود رو بر سلامت خود بهتر می‌دانند و اونو قربونی می‌کنن. پس مراقبت باشین!

۷- پرسینگ که تازگیا با استقبال زیادی روبرو شده و در تعدادی از آرایشگاه‌ها بدون رعایت اصول بهداشتی انجام می‌شه از جمله کارهاییه که می‌تونه به عفونت‌ محل منجر شه و در استحمام هم مشکلات زیادی رو بسازه. پرسینگ عملیه که در اون ناحیه ‌ای از بدن مثل ناف به وسیله دستگاه‌های مخصوص سوراخ شده و از اون نگین آویزون می شه.

۸- آلوده بودن سوزن دستگاه پرس و نبود به کار گیری سوزن‌های یه بار مصرف از جمله مواردیه که می‌تونه به انتقال مریضی‌ها در میان مراجعه کنندگان منجر شه.

۹- بیماریای پوستی، مشکلاتی روحی و روانی از جمله اثرات به کار گیری تبلیغات آنچنانی آرایشگاهای غیر مجاز در فضای مجازی بوده که می تونه در دراز مدت، مشکلاتی رو واسه مصرف کننده به همراه آورد.

۱۰- بعضی از آرایشگاهای زیر زمینی، محیطای فاسدی واسه باندهای تبهکاری هستن. قاچاق دختران، تازگیاً در بعضی از آرایشگاهای تهران گزارش شده.
به افراد، نسبت به مراجعه به این مراکز، اخطار بدین.

۱۱- واسه سلامت خود و جامعه، هر گونه فعالیت غیر مجاز در آرایشگاها رو به مراکز پلیسی و قضایی و یا وزارت اطلاعات، مشخص کنین.

۱۲- اگه خواستین خدمات غیر قانونی اشاره شده رو در آرایشگاهی انجام بدین، قبل از اقدام، صحت و تاریخ مصرف و انقضاء، لوازم و داروها رو استعلام کرده و بهداشت و سلامت خود رو بازیچه  تبلیغات کلامی و بدون مجوز، قرار ندین!

با امید به اینکه وزارت بهداشت با همکاری پلیس و دستگاه های قضایی، نسبت به جمع آوری و فشار به مراکز آرایشگاهی زیر زمینی کشور، دست به کار شن.