مطالب عمومی سری اول

جهت اطلاع علاقمندان به تحصیل در لهستان

بررسی فرصتای تحصیل و بورسیه در جمهوری لهستان

لهستان، کشوری در اروپای شرقی و از جمله مجموعه های جدا شده از آلمان درزمان جنگای جهانی اول و دوم، هیچ وقت به عنوان پاتوق تحصیلی خواهندگان ایرونی تحصیل در اون طرف آبا به حساب نمی رفت. زبون لهستانی و وضعیت اقتصادی و صنعتی به نسبت ضعیف اون در طول نیم قرن گذشته دلیل شده بود تا محققان ایرونی و مشتاقان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور، روی خوشی به دانشگاه های لهستان نشون ندن.

اما به نظر می رسه در یکی-بیست سال گذشته، کشور لهستان به واسطه روند رو به رشد اقتصادی و صنعتی و افزایش سطح گردشگر و عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان شنگن، به عنوان یکی از مقصدای گردشگری و تحصیلی در قاره سبز شناخته شده.
جایی که به واسطه هزینه کم زندگی و تحصیل به نسبت مناطق پر رونق شمال اروپا، با استقبال دانشجویان بین المللی همراه شده و هم اونقدر پرمخاطب به نظر می رسه.

پر مخاطب بودن لهستان، به واسطه مسائل گوناگونیه. یکی این که هزینه های تحصیل در این کشور اروپایی، نه به اندازه سوئد و انگلیس،‌ سرسام آوره و نه هزینه های زندگی عجیب و غریب نروژ و دانمارک رو به دانشجویانی که با سطح متوسط راهی قاره سبز می شن، تحمیل می کنه.
با این حال، بیشتر از ۵۸ هزار دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستن که صدها تن از اونو دانشجویان ایرونی تشکیل میدن.

لهستان، مقصدی ارزون در اروپا

هر چند زبون رسمی این کشور لهستانی (Polish) بوده و خیلی از دانشگاه ها، از این زبون واسه تدریس استفاده می کنن، اما بر خلاف اوکراینیا یا اسپانیاییا، مردم لهستان به خصوص دانشگاه های این کشور،‌ به زبون انگلیسی آشنایی دارن و بخاطر این، رشته های بین المللی به زبون انگلیسی در دانشگاه های این کشور فت و فراوون پیدا میشه.

ورشو، پایتخت اقتصادی و سیاسی لهستان، در تاریخ معاصر سیاسی جهان نقش خاصی داره.
این شهر قشنگتر حالا با جمعیت ۲ میلیون نفری خود،‌ از مقصدای گردشگری و تحصیلی در جنوب اروپا حساب می شه که اتفاقا از ایران هم خواهندگان زیادی راهی این شهر و دانشگاه معروفش شدن.

هر چند لهستان هیچ دانشگاهی در فهرست ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان نداره، اما هم اونقدر از دانشگاه های قدیمی و معتبری بهره منده که استادان و محققان بسیاری در اون به تولید علم مشغولند و شهریه به نسبت کمی از دانشجویان بین الملل دریافت می کنن.

هزینه های زندگی در پایتخت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو واسه زندگی دانشجوییه که این رقم واسه شهرای دیگه این کشور کمی کم تره. در این کشور تحصیل در دانشگاه واسه مقطع کارشناسی، عموما به زبون لهستانی بوده اما رشته های بسیاری در مقطع ارشد و دکترا به زبون انگلیسی تدریس می شه.

بخاطر این، بعضی ازدانشگاهای لهستان پاتوق دانشجویانی از آسیا، آمریکای لاتین و حتی مناطق دیگه قاره سبز حساب می شه.

زبون لهستانی

یادگیری زبون لهستانی به واسطه تحصیل در مقطع کارشناسی یا ارشد در این کشور خیلی ارزش علمی نداره چون که به جز این کشور،‌ کشور دیگری از این زبون استفاده نمی کنه و زبون موثری در اقتصاد و علم و فناوری هم به حساب نمیاد.

پس اگه قصد تحصیل در لهستان رو کردین، تلاش کنین تحصیل خود رو به زبون انگلیسی دنبال کرده و واسه انجام امور روزانه و کارای اداری و بانکی، چند ماهی این زبون رو در ایران یا از راه دوره های آموزشی زبون لهستانی در این کشور بگذرونین تا بهتر وارد فرهنگ و سبک زندگی لهستانیا شید.

البته اگه دانشجویی قصد اقامت و کار و زندگی دراز مدت در این کشور داشته باشه، یادگیری تخصصی زبون لهستانی اون، خالی از لطف نیس.
همین قضیه واسه زبانای کم تر شناخته شده اروپا مانند فنلاندی، نروژی و سوئدی هم مطرحه.

زبون لهستانی زبون آسونی نیس اما معتقدیم که واسه کسایی که عاشق فرهنگ و ادب یه سرزمین باشن، هیچ راه سخت و طاقت فرسایی وجود نداره، اما به هر حال هر کسی باید براساس چیزای مورد علاقه و برنامه ریزی دراز مدت خود، تصمیمای کوتاه یه مدت چون یادگیری یه زبون خارجی کم مخاطب رو در دستور کار بذاره که لهستانی هم از این قانون مستثنی نیس.

تحصیل در لهستان

به هر حال، طبق اون چه بعضی از دانشجویان ایرونی شاغل به تحصیل در این کشور اعلام کردن، واسه تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی، بین ۲ تا ۳ هزار یورو در سال نیازه که این رقم واسه رشته های پزشکی، بعضی وقتا تا ۱۰ هزار یورو هم زیاد می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این هزینه ها معمولا واسه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، چه به زبون انگلیسی و چه به زبون لهستانی، خیلی با هم فرقی نداره، چون که بر خلاف فنلاند و نروژ، سیستم شهریه رایگان (Tuition free) یا سیستم معافیت شهریه (Tuition waiver) واسه دانشجویان بین الملل (International student) ارائه نمی کنه.

خیلی از دانشگاه های این کشور مورد تایید نظام ارزشیابی دانشگاه های بیرون مرز کشور اداره کل امور دانشجویان بیرون مرز کشور وزارت علوم قرار داره، اما قبل از انتخاب این دانشگاه ها، باید از این اداره کل، آخرین وضعیت ارزشیابی تحصیلی اونو استعلام کنین. حتی اگه هم از موسسات اعزام دانشجو به خارج استفاده می کنین، باید نکاتی در این باره بدونین که ضرر نکنین.

قبلا در گفتار داستان ارز دانشجویی و روشای ارزشیابی مدارک تحصیلی، به نکته های مهمی درباره اهمیت انتخاب دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم کشورمون اشاره کردیم که بهتره اون گفتار رو بخونین. به هر حال کسایی که عشق خارج هستن، باید قبل از اقدام واسه تحصیل در اون طرف مرزا،‌ نکاتی رو مهم بدوننش تا پس از علم آموختگی، با چالشای زیادی مواجه نشن.

این که هنوز خیلیا نمی دونن واسه شروع تحصیل در بیرون مرز کشور، از مقاطع لیسانس دست به کار شن یا فوق لیسانس، بحث ایه که تا حدودی در گفتار مربوطه اشاره کردیم. این قضیه واسه کسایی که عاشق تحصیل در لهستان هستن هم صادقه.

واسه تحصیل در این کشور باید توجه کنین که تحصیل در مقطع کارشناسی، با احتمال خیلی کم به زبون انگلیسی در دسترسه و شما باید یا به زبون لهستانی مسلط باشین، یا قبل از شروع مقطع کارشناسی، دوره ۶ ماهه زبون لهستانی رو بگذرونین.

حتی اگه این دوره به صورت رایگان برگزار شه، شما باید اول تکلیف خود رو با این موضوع روشن کنین که علاقمندید در دنیایی که شاید یه دهم درصد تولید علم اون به زبون لهستانی نیس، به این زبون در دانشگاه درس بخونین یا خیر. اگه جواب شما مثبت بود و دلیلای زیادی داشتین وارد یادگیری تخصصی این زبون و ادامه تحصیل به زبون Polish شید. یادگیری زبون لهستانی بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه هزینه در بر داره.

اما خیلی از دانشجویان ایرونی لهستان، مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رو در این کشور دنبال می کنن که عموما به زبون انگلیسی ارائه می شه یا دست کم رشته هایی به زبون انگلیسی در دسترس دانشجویان بین المللی قرار داره.

از طرفی، فرصتای بورسیه (Scholarship) و کارآموزی (Internship) واسه دانشجویان ارشد و PhD و حتی Post-doc به مراتب بیشتر از دانشجوی کارشناسی میشه. بخاطر این، پیشنهاد ما اینه که علاقمندان لهستان، از مقطع ارشد به این کشور سفر کرده و به زبون انگلیسی تحصیل کنن تا فرصت ادامه تحصیل در کشورای انگلیسی زبون جهان رو هم داشته باشن.

معمولا دانشجویان خارجی اجازه کار به مدت ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته رو دارن. اما به واسطه مشکلات اقتصادی و بحرانی که در اون جا هست.
شاید خیلی راحت در ترم اول و حتی سال اول، کار مناسبی واسه شما پیدا نشه. مگه این که کارای تخصصی مانند برنامه نویسی، طراحی، تدریس، تعمیر لوازم و مقولاتی مثل این رو آشنا باشین که با مختصری زبون لهستانی بتونین کار موقت مطلوب غیر مشکی پیدا کنین.

پس، اگه با مشکل بودجه رو به رو هستین، واسه سال اول، خطر نکرده و هزینه کامل با خود همراه داشته باشین و از ریخت و پاشا حتی در کشوری به نسبت ارزانی چون لهستان دوری کنین. ویزای لهستان شنگنه و شاید شما بتونین در مدت تابستون یا حتی در بین تحصیل، فرصتای تحصیلی و بورسیه دیگری در بقیه نقاط اروپا پیدا کرده و به اون جا سفر کنین.

۳۰ نکته واسه تحصیل در لهستان

۱- فهرست دانشگاه های لهستان رو مستقیما از این لینک استفاده کنین که بیشتر از ۶۰ دانشگاه این کشور در رشته ها و شهرای جور واجور این کشور در دسترس میشه و راهنمای ارزشمندیه.

۲- یکی از بهترین پرتالا واسه آشنایی با دانشگاه ها و سیستم بورسیه در این کشور، سایت تحصیل در لهستانه. اگه خواهان تحصیل در این کشورین، اول از این لینک، اطلاعات لازم رو به زبون انگلیسی به دست بیارین. واسه این که بدونین چه طور واسه تحصیل در این دانشگاه دست به کار شین. به این لینک مراجعه کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   «مین دریایی»؛ هر آنچه که باید در مورد ترسناک ترین سلاح نبردهای دریایی بدانید [قسمت دوم]

۳- در لهستان، نزدیک به ۴۰۰ رشته دانشگاهی واسه تحصیل به زبون انگلیسی هست که از راه بررسی پرتال ۵۰ دانشگاه اون که در بند ۱ اشاره کردیم، میشه از اون آگاهی داشت.

۴- از راه پرتالای دولتی این کشور مانند این نشانی هم می تونین اطلاعات لازم واسه تحصیل در این کشور رو به طور رسمی دریافت کنین.

۵- واسه سفر به لهستان، از پرتالای معروف استفاده کنین. مثل http://www.poland.travel/en یا تریپ ادوایزر. حتی پرتالایی واسه اقامت رایگان چند روزه هم می تونه خالی از لطف نباشه .

۷- به تحصیل در لهستان به عنوان فرصتی واسه ورود به دیگر مقصدای تحصیلی و کاری مهم قاره سبز به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شاید در آسیا و آمریکای جنوبی و حتی آفریقا در اختیار شما نباشه.

۸- همونجوریکه گفتیم، فقط در صورتی به یادگیری زبون لهستانی مبادرت کنین که برنامه طولانی واسه اقامت و تحصیل و زندگی در این کشور داشته باشین. چون که این زبون بر خلاف آلمانی و فرانسوی و اسپانیولی، مخاطبانی در اروپا و جهان نداره.

۹- واسه تحصیل در این کشور، سفارت لهستان تو تهران و سفارت ایران در ورشو بهترین منابع اطلاعاتی معتبر هستش که همیشه در روند تحصیل در این کشور از این منابع استفاده کنین.

۱۰- کمیته اعتبار دهی دانشگاه های لهستان، مرجعی واسه وضعیت علمی و کیفی این مراکز حساب می شه که واسه شما که درخواست کننده تحصیل در این کشورین، مشورت با این کمیته واسه کسب اطلاعات درباره مقولات آموزشی خالی از لطف نیس.

۱۱- تحصیل در رشته های زبون انگلیسی در لهستان، معمولا آیلتسی بین ۶ تا ۶.۵ نیاز داره.
البته پذیرش با نمره آیلتس ۵.۵ هم امکان داره.
اما این احتمال هست که پذیرش مشروط (conditional admission) واسه شما صادر شه.
پذیرش مشروط، شاید سفارت این کشور تو تهران رو نسبت به ارسال روادید دانشجویی واسه شما راضی نکنه. پس تلاش کنین تا همیشه براساس نیازمندیای پذیرش (admission’s requirements) اعلامی دانشگاه، مدارک لازم رو آماده کرده تا پذیرش قطعی واسه شما صادر شه.

۱۲- به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هزینه تحصیل در لهستان، کمی بالا تر از اوکراین و حتی لتونی و آذربایجان و ترکیه س. اما تحصیل در این کشور عضو شنگن با دانشگاه های معتبر و صدها رشته انگلیسی زبون،‌ به مراتب بهتر از کشورای جدید المقصد ایرانیان تو یه دهه گذشته هستش.

۱۳- سایتایی واسه یادگیری زبون لهستانی مانند مووی پو پولسکا، آپرونوس، اسکورزینا، خارجیای لهستان فرصت خوبی واسه آموزش این زبون قبل از عزیمت به این کشوره. از این منابع استفاده کنین.

۱۴- جهت اقامت دانشجویی در این کشور، از منابع خوبی میشه استفاده کرد یکی از اونا سایت easyrenting و pepehousing میشه. البته پرتال دانشجویان ورشو هم می تونه شما رو با ظرفیتای اقامت دانشجویی (student accommodation) آشنا کنه.

۱۶- لهستان، بلوک شرق اروپا حساب می شه و وضعیت خاص خود رو داره.
پیشنهاد دانشجویان ایرونی به دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشور رو دارن، معمولا اقامت موقت دست کم ترم اول در محیط کمپای دانشگاهیه تا به محیط و فرهنگ و سیستم کاری دانشگاه و شهر محل اقامت آشنا شن.

۱۷- با ماهی ۸۰ تا ۱۵۰ یورو، معمولا میشه در کمپای دانشجویی، اتاقی رو اجاره کرد که آشپزخانه مشترک داشته باشه. این رقم واسه کشوری مانند نروژ، بین۶۰۰ تا ۹۰۰ یورو میشه. حتی با تحصیل رایگان!

۱۸- دانشگاه ورشو، یکی از مهم ترین مقصدای تحصیلی دانشجویان بین المللی در این کشوره که فرصتای تحصیلی و بورسیه متنوعی رو در رشته های جورواجور در اختیار خواهندگان تحصیل در این کشور قرار میده.

( ایندکس دانشگاه ورشو)

۱۹- ۲۰رشته در این دانشگاه پر مخاطب به زبون انگلیسی تدریس می شه که در فهرست زیر مشاهده می کنین.

European Administration (2)

 

Archaeology (2)

Internal security (1)

Chemistry (1)

 

Economics (1)

 

English studies (4)

 

Philosophy (3)

 

 

Finance, investments and accounting (2)


 

 

 

Teaching English to Young Learners (1)

Applied Petroleum Geosciences (1)

Double Diploma with University of Haifa (1)

Political science (1)

Humanitarian Action (2)

 

 

 

Psychology (1)

 

U.S. Society and Culture (4)

 

International relations (3)

 

American Studies (4)

International Business Program (1)

 

Environmental management (2)

 

 

۲۰- دانشگاه پلی فوت وفن ورشو، دومین مقصد پرطرفدار ایرانیان در این کشور هستش.
رشته های تحصیلی انگلیسی زبون و فرصتای بورسیه اونو همیشه بررسی کنین. دانشکده های معماری، علوم اجتماعی، خودرو، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق، ریاضیات و مدیریت و علوم مواد، از جمله دانشکده های پر مخاطب این دانشگاهبرای دانشجویان خارجی بوده.
این دانشگاه رشته های پزشگی نداره. رشته مهندسی تولید این دانشگاه هم تازگیا با استقبال خواهندگان رو به رو شده.

اگه خواهان تحصیل در این رشته هستین، بخشای تحقیق در این رشته رو در زیر ببینین:

Machine design and maintenance – mechanics, durability, construction of machining devices and technological devices, construction of weapons, machine technology, advanced computer-aided design (CAD) and manufacturing (CAM) systems, modelling of production processes, manufacturing techniques, engineering biomechanics, CNC machining devices, materials science;

(ایندکس پرتال دانشگاه پلی فوت وفن ورشو در صدمین سال فعالیت)

۲۱- اگه عاشق تحصیل در رشته های پزشکی هستین، دانشگاه پزشکی معروف گدانسک رو در نظر داشته باشین. یکی از دلایل اشتیاق دانشجویان به تحصیل در لهستان، تحصیل در رشته های پزشکی و دندون پزشکی میشه که هم چون اوکراین و مجارستان، مخاطبان زیادی داره.
هزینه تحصیل در رشته های پزشکی این دانشگاه هرساله ۴۳ هزار زلات (PLN) اعلام شده.

واسه پذیرش به این قسمت مراجعه کنین.

۲۲- شرایط پذیرش در بیشتر دانشگاه های لهستان، به صورت زیره:

 

signed application form (printed from the electronic candidate database

 

a copy of High School Diploma (or its equivalent) in the candidate’s native language certified by candidate’s school or by a public notary

an English translation of the above original documents, translated and certificated by candidate’s school or by a sworn translator (does not apply to documents in English or Polish)

a photocopy of the applicant’s passport certified by a public notary

two recent (size 35mm-45mm) photographs (head not covered) signed at the back

 

a certificate confirming English language skills.

 

همونجوریکه توجه می کنین، واسه اثبات مهارت زبون انگلیسی، حتما نیاز به ارائه آیلتس با نمره ۶.۵ نیستین. همیشه این موارد رو از Graduate officer استعلام کنین.

۲۳- دانشگاه ورتسلاوو و دانشگاه لوژ از جمله مقصد معروف تحصیل خارجیا در این کشور به خصوص در رشته های مهندسی و مدیریت و اقتصاد هستش.

۲۴- واسه تحصیل در لهستان، همیشه مشورت بااساتید دانشگاه های این کشور رو یادتون نره که فرصت خوبی واسه کسب بورسیه تحصیلی میشه.

۲۵- واسه باخبر شدن از آخرین شرایط زندگی و تحصیل و بورس در این کشور، از راه شبکه های اجتماعی با دانشجویان ایرونی و خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشور مشورت کنین. شبکه های اجتماعی لینکدین و فیس بوک، فرصت خوبی واسه آشنایی با دانشجویان خارجی لهستانه.

۲۶- دانشگاه صنعتی گدانسک واسه تحصیل در رشته های مهندسی هم چون دانشگاه پلی فوت وفن ورشو پیشنهاد می شه.
این دانشگاه در فهرست ۷ دانشگاه برتر لهستان و یکی از بهترین دانشگاه های فنی اروپا هستش.
فرصتای کارآموزی جور واجور دانشگاه رو در این لینک دنبال کنین.

 

(ایندکس پرتال دانشگاه صنعتی گدانسگ لهستان)

 

۲۷- دانشگاه علوم پزشکی پزنان، واسه تحصیل در رشته های پزشکی، دندون پزشکی و دارو سازی پیشنهاد می شه.

۲۸- البته دانشگاه LODZ هم از جمله فرصتای تحصیلی در بخش بهداشتی و پزشکی این کشور هستش.

( ایندکس پرتال دانشگاه لودز لهستان)

۲۹- دانشگاه صنعتی پزنان هم هم چون دانشگاه گدانسگ و ورشو واسه تحصیل در رشته های مهندسی مطلوبه. فهرست رشته های دکترای انگلیسی زبون این دانشگاه رو در این نشانی دنبال کنین که سالی ۳ هزار یورو شهریه داره.

۳۰- اگه خواهان تحصیل در لهستان شدید، همیشه تجربه دانشجویان شاغل به تحصیل و علم آموخته های این کشور رو از وزارت علوم دریافت کنین تا با تسلط اطلاعاتی واسه این کشور دست به کار شین.