مطالب عمومی سری اول

بازیگرانی که در حین فیلمبرداری بدترین رنج ها و شکنجه ها را متحمل شدند [قسمت دوم]

خیلی از ما بازیگری در هالیوود رو رویایی ترین شغل جهان میدونیم. اون طور که ما می بینیم، بازیگران هالیوود واسه جا زدن خود به جای شخصیتای فیلم مبالغ خیلی زیادی دستمزد دریافت می کنن، هزاران طرفدار در سراسر دنیا واسه اونا هورا میکشن و دریافتی اونا به حدیه که می تونن چندین سال استراحت کرده و ولخرجی کنن. اما در کنار این موضوعات ً مورد پسند، حالتای ناخوشایندی هم هست.
مثلا این که همیشهً تحت نظر پاپاراتزیا باشین، در مورد رنگ لباس تون یا نوشته روی اون مجبور به پاسخگویی به رسانه ها شید و این که خصوصی ترین مسایل زندگی تون و مخصوصا روابط عاشقانه شما همیشه نقل محافل رسانه ای باشه بسیار ناراحت کننده س.

این شرایط اونقدر آزار دهنده س که اگه جلب توجه کردن و در کانون حرف و حدیث رسانه ای بودن رو دوست ندارین اصلا نباید به سراغ بازیگری برید. اما واقعیت اینه که هنر بی اشکال فقط از راه رنج کشیدن ممکن می شه و خیلی از بازیگرانی که در ادامه به اونا اشاره شده از راه همین رنج کشیدن سهمی بزرگ در تولید بعضی از بهترین فیلمای تاریخ سینما داشتن. همه می دونن که کار کردن روی فیلم براساس ساعتا کار خسته کننده در طول روز و برداشتای تکراری فراوانه اما بعضی از بازیگران شرایطی رو در بین فیلمبرداری تجربه کردن که نه فقط به کاری مورد پسند و دوست داشتنی نمی مونه بلکه به یه شکنجه طولانی و بسیار دردناک مثل س.

این بازیگران شرایطی رو تحمل کردن که یه فرد عادی با دیدن اونا خیلی زود ترجیح می داد این حرفه رو رها کنه.
می تونین اونا رو دیوونه بخونین اما تعهد بازیگری و هنری چیزیه که باعث شده این بازیگران در بین فیلمبرداری یه فیلم خاص شرایطی مانند یه شکنجه واقعی رو تحمل کرده و البته در آخر جایزه اونو هم دریافت کنن. قسمت اول این مطلب رو می تونین از راه این لینک بخونین.

۶- جاش برولین و جیک جیلنهال در «اورست»

داستان فیلم «اورست» (Everest) که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد بر مبنای یه اتفاق واقعی و هولناکه که بر اتفاقی که واسه یه گروه کوهنوردی در سال ۱۹۹۶ اتفاق افتاد کمی جنبه های داستانی اضافه شده.
بیشتر از دو سوم صحنه های فیلم در اورست فیلمبرداری شده و فیلمبرداری اون به همون اندازه که در فیلم می بینین خطرناک بوده.
اورست کوهیه که خیلی از کسایی که تلاش می کنن اونو فتح کنن رو با مرگ تنبیه می کنه.
فقط در سال ۲۰۱۷ و در عرض یه هفته، ۴ کوهنورد هنگام تلاش واسه قتح قله اورست جانشون رو از دست دادن. واسه بازیگرانی مانند جاش برولین و جیک جیلنهال هم که نقشای اصلی فیلم بالتازار کورماکور رو بازی می کردن، بازی در «اورست» تجربه ای زجرآور و ترسناک بود.

دمای هوا در طول روز ۳۰ درجه زیر صفر بود و بازیگران همیشه با سطح پایین اکسیژن در ارتفاع دست و پنجه نرم می کردن و در طول شب هم در چادرهایی کوچکشون از سرما بلرزند. جاش برولین در مورد تجارب ترسناک خود هنگام فیلمبرداری این فیلم اینجور میگه:«با خود می گفتم، دارم یخ می زنم و واسه سه روز پاهام رو حس نمی کردم و دیگه مغزم کار نمی کرد.
اما این همون چیزی بود که کورماکور به دنبال اون بود». کورماکور هم در مورد صحبتای برولین اینجور میگه:«به طور کاملً درست میگه هیچی واسه کارگردان بهتر از یه بازیگر عصبانی نیس.
در واقع از این شرایط می تونیم بهترین نقش آفرینیا رو بیرون بکشیم. بازیگران بهترین بازی هاشون رو ارائه میدن چون میخوان از این هچل خلاص شن».

۷- تیپی هدرن در «پرندگان»

همیشه گفته شده که آلفرد هیچکاک در مورد بازیگران زن فیلم هاش بسیار سختگیر و بیرحم بوده.
این وسط کمتر بازیگر زنی در فیلمش، اون چیزی که بر سر تیپی هدرن در فیلم «پرندگان» (The Birds) در سال ۱۹۶۳ اومد رو به خود دیده. تیپی هدرن در کتاب زندگینامه خود ادعا می کنه که دردسرهای اون در این فیلم وقتی شروع شد که آلفرد هیچکاک در راه رفتن به محل فیلمبرداری و در لیموزین خود تلاش داشت به اون تجاوز کنه.
به ادعای هدرن، وقتی که اون درخواست ایجاد رابطه جنسی از طرف هیچکاک رو رد کرد، کارگردان مشهور تاریخ سینما نسبت به اون سرد شد، طوری که در صورت مشاهده هدرن در حال صحبت کردن با مردی دیگه در محل فیلمبرداری بسیار بداخلاق و سختگیر می شد.

هدرن میگه که درخواستای حروم و رفتارای تحریک آمیز هیچکاک ادامه داشته و اون بازم به مخالفتای خود ادامه می داد تا این که شرایط بسیار ترسناک شد.
در صحنه مشهور فیلم که در اون پرندگان به هدرن حمله می کنن، قرار بود از پرندگان مکانیکی استفاده شه اما هیچکاک عزمشو جزم کرد که از پرندگان واقعی استفاده کنه.
هدرن در کتاب زندگینامه خود این سکانس رو اینجور تشریح می کنه:«جعبهایی پر از کلاغ، مرغ دریایی و کبوتر بود که آموزش دهندگان پرندگان در حالی که دستکشایی تا شونِه پوشیده بودن اونا رو به سمت من پرت می کردن، یکی بعد از دیگری به مدت یه هفته».

این مقاله را هم بخوانید :   جهت اطلاع علاقمندان به تحصیل در لهستان

سختی این سکانس باعث شد که هدرن دچار ناراحتی عصبی شده و دکتر به اون دستور داد که یه مدت استراحت کنه اما هیچکاک مخالفت کرد.
«هیچکاک گفت، اون نمی تونه به مدت یه هفته استراحت کنه، ما کسی دیگه واسه فیلمبرداری نداریم. و دکتر گفت: میخوای چیکار کنی؟ اونو بکشی؟». هدرن ادعا می کنه که هیچکاک زندگی حرفه ای اونو با این سکانس نابود کرده اما میگه که خیلی وقت پیش اونو بخشیده چون نمی خواسته که زندگی اش رو بخاطر این کارگردان نابود کنه.

۸- همه بازیگران «تایتانیک»

بیلی زین در مصاحبه ای کوتاه شرایط بازیگران در فیلم «تایتانیک» (Titanic) رو خیلی سخت و پیچیده توصیف می کنه.
سبک سختگیرانه کارگردانی جیمز کامرون در ترکیب با شرایط بسیار رقابت برانگیز فیلم باعث شده بود که ایشون بخواد فاجعه غرق شدن این کشتی رو به روشی بسیار واقع گرایانه و قابل لمس بسازه و همین امر باعث شده بود که خیلی از بازیگران فیلم از دید روحی و جسمی به آخر خط رسیده بودن. راسل کارپنتر، مدیر فیلمبرداری در این باره اینجور میگه:«با خودم گفتم، ، من خودمو می کشم. نمی تونستم به مکزیک فرار کنم چون از قبل اونجا بودم». وسواس و توجه دیوونه وار کامرون به جزییات و تحمل نکردن رفتارها و شرایطی که با خواستهش برابر نیس باعث شده بود که شرایط واسه بازیگران و دیگر اعضای تیم تولید غیرقابل تحمل شه.

وقتی که بازیگران مجبور شدن نصف سکانسای فیلم رو در هوای بسیار سرد و با لباسای خیس بازی کنن، شرایط واسه اونا بسیار بدتر و غیرقابل تحمل تر هم شد.
زخمی شدن بازیگران دیگه به یه امر عادی تبدیل شده بود و کیت وینسلت هم دچار سرمازدگی شدید شد.
اما بدترین اپیزود رنج آور واسه شب آخر فیلمبرداری نگه داشته شده بود. درزمان جشنی که به افتخار بازیگران و اعضای تیم تولید فیلم در شب آخر ترتیب داده شده بود، یکی از اعضای ناراضی و عصبانی گروه تولید در سوپی که واسه جشن آماده شده بود مقدار زیادی مواد توهم زا ریخت که ۸۰ نفر رو به بیمارستان فرستاد و مقصر ماجرا هم هیچ وقت شناسایی نشد.

۹- آرنولد شوارتزنگر در «دزد»

فیلم ترسناک علمی- تخیلی سنتی «دزد» (Predator) یکی از بهترین و بی اشکال ترین فیلما در ژانر خوده اما ساخت این فیلم به خصوص بعد از اخراج ژان کلود ون دام که قرار بود نقش اول فیلم رو بازی کنه و در ادامه طراحی دوباره و کامل این هیولا رو به دنبال داشت بدون دردسر نبود. این تاخیرها باعث شد که تا آخر مهلت تعیین شده واسه اتمام فیلم تنها نصف صحنه ها فیلمبرداری شه و همین موضوع باعث شد که استودیو سازنده، کارگردان رو تهدید به لغو کامل پروژه کنه.
این وسط، تصمیم جون مک تیرنان، کارگردان فیلم واسه فیلمبرداری در گرما و شرجی تابستون در آمریکای مرکزی بر پیچیدگی ماجرا اضافه کرد.

نیاز به گفتن نیس که طولانی تر شدن زمان فیلمبرداری شرایط رو از قبل واسه بازیگران و دیگه عوامل تولید فیلم سخت و غیرقابل تحمل کرده بود. اما شرایط واسه آرنولد شوارتزنگر بیشتر از بقیه سخت بود و البته هیچ ارتباطی با گرما هم نداشت. صحنه های مربوط به شب که ایشون در اونا بدن خود رو با گل و لای فراوون می پوشونه باعث شده بود که دمای بدن اون شدیدا کم شده و دچار سرمازدگی شه.
این شرایط به مدت ۳ هفته ادامه داشت و اونقدر فشار روحی و جسمی به شوارتزنگر تازه کار وارد شده بود که ایشون به مشروبات الکلی پناه برد. کوین پیتر هال هم مشکل بزرگی با لباس مخصوص دزد داشت که باعث شده بود درزمان صحنه های درگیری، ضرباتی رو ناخواسته به صورت شوارتزنگر وارد کنه و از اون بدتر این که فرماندار آینده کالیفرنیا با مسمومیت غذایی هم روبرو شد.