مطالب عمومی سری اول

وقتی یک هندی، مدیرعامل مایکروسافت می شود

ساتیا نادلا، پر افتخار ترین هندی جهان

مهندس ساتیا نادلا، از فوریه ۲۰۱۴ میلادی تا کنون، مدیرعاملی غول نرم افزار جهان رو رو دوش داره.
اون حالا سمتی رو در اختیار گرفته که شاید در حد دبیرکلی سازمان ملل یا ریاست جمهوری آمریکا یا ریاست ناسا،‌ آرزوی هر شهروند آمریکایی باشه.

در چند ماه گذشته، به معرفی بعضی از بزرگان کارآفرینی جهان در ما پرداختیم و با آدمایی چون: جک دورسی(موسس توییتر)، شریل سند برگ(بانوی فیس بوک)، جری یانگ و دیوید فیلو (موسسان یاهو)، جک ماا( موسس علی بابا)، ماریسا مایر( رهبر یاهو)، لری پیج (موسس گوگل)، اینگوار کمپارد (موسس IKEA)  آشنا شدیم. امروز هم یکی دیگه از بزرگان انقلاب دیجیتال رو معرفی می کنیم.

نادلا رو باید پر افتخار ترین هندی نسل ساکن در آمریکا دونست. کسی که تونسته پس از ربع قرن تلاش و فعالیت در رده های جور واجور مدیریتی و برنامه ریزی در شرکت مایکروسافت، جایگزینی مطمئن واسه استیو بالمر،‌ یکی از موسسان این شرکت و از شرکای قبلی بیل گیتس شه.

حضور هندیا در راس شرکتای مهم تولیدی و خدماتی آمریکا و جهان، بیست سال س که به روندی عادی تبدیل شده.
نشریه لوکسپرسو در سال ۲۰۱۵ میلادی،‌ فهرستی از مدیران عامل شرکتای مهم آمریکا رو منتشر کرد که در راس اونا،‌ هندی تبارا با زیادی بسیاری قرار دارن. معروف ترین هندی نسل آمریکا رو علاوه بر نادلا، باید سوندار پیچای،‌ رهبر آلفابت دونست.

ایندرا نویی، بانوی خلاق هندی نسل آمریکا، ‌حالا مدیرعامل شرکت معروف پپسی است. علاوه بر اون، آجای پال سینگا، حالا رهبر شرکت پرداخت الکترونیک «مستر کارت» هستش. راجیو سوری هندی هم، حالا یکی از روسای‌ غول گوشی موبایل جهان و فنلاند یعنی نوکیا هستش. شانتانو ناراین، بچه حیدرآباد هندوستان، حالا رهبر غول نرم افزار سازی جهان یعنی ادوبی است.

(تصویر اولین کنفرانس خبری عمومی نادلا به عنوان رهبر جدید مایکروسافت)

پس جای تعجب نیس که حالا، هدایت بزرگ ترین شرکت نرم افزاری تاریخ،‌ در اختیار ساتیا ۴۷ ساله قرار گرفته که قراره، موفقیتایی که یکی از موثر ترین آدمای قرن بیستم (بیل گیتس) به ارمغان آورد رو تکرار کنه.
ساتیا، بیشتر از ۲ ساله که جانشین بالمر جنجالی شده و برنامه های زیادی رو واسه تغییر مایکروسافت در دستور کار قرار داده.

(ساتیا و همسر هندی تبارش)

نادلا، یه مهندس با تجربه در مایکروسافته که در میدون فناوری و تحقیق و پیشرفت در بخش نرم افزار و فناوری اطلاعات و ارتباطات، در جریان رویدادهای زیادی در مایکروسافت و سیلیکون ولی بوده و بخاطر این، کتابی با عنوان Hit Refresh رو مشغول تالیف داره.

در این کتاب که بناست پاییز ۲۰۱۷ میلادی منتشر شه، اون به نقش فناوری اطلاعات در شکل دادن آینده اشاره میکنه و تجربه هاش رو در این بخش به رشته تحریر در می آورد. عواید منتشر کردن این کتاب که احتمال می ورد با استقبال گسترده جهانی همراه شه، به پشتیبانی از سیاستای بشر دوستانه مایکروسافت اختصاص پیدا می کنه.

نادلا در زمان تصدی شرکت ساکن ردموند همیشه به این موضوع تاکید داشت که برنامه اش در شرکت،‌ تبدیل فرآیندا و کار و کاسبی در مایکروسافت براساس نیازای آینده میشه و به نظر می رسه در این کتاب که اولین تجربه انتشاراتیش هستش،‌ بحثای آینده (future)‌ و انتقال (transformation) مورد توجه قرار بگیرن.

اون قبلا گفته بود که از این کتاب انتظار ارائه روشای روتین موفقیت (how to succeed) رو نداشته باشین.

ساتیا قبلا کجا بود؟

ساتیا قبلا کجا بود؟ چه می کرد؟ به چه دلیل کسی از ایشون چیزی نمی دونه؟ به چه دلیل در بین این همه گزینه معروف، اون انتخاب شد؟ باید گفت که نادلا، بیشتر از ربع قرن در رده های جور واجور عملیاتی و برنامه ریزی مایکروسافت مشغول به کار بوده و از کارمندان با تجربه و موفق شرکت نامبرده هستش.

ایشون قبلا، در بخش سرویسای ابری (cloud computing) فعالیت می کرد و کمیته انتخاب مدیرعامل مایکروسافت، ایشون رو یکی از بی حاشیه ترین و متعادل ترین نیروهای انسانی این شرکت واسه پستای عالی غول نرم افزار جهان معرفی کرد.

کسی که به نظر می رسه در جنجالای مدیریتی یه دهه گذشته، به خصوص در زمان بالمر، اصطحکاک کمی با هیات مدیره این شرکت داشته.
این عاشق کریکت، خیلی از رموز موفقیت رهبری خود رو از این بازی آموخته و تلاش داره، رهبری در بازی کریکت رو به عاملای رفتار سازمانی خود در مایکروسافت بدل کنه.

نادلا. همیشه خود رو عاشق یادگیری و آموختن می دونه و به برنامه ریزی در وقتش در رده های جور واجور کاری در مایکروسافت،‌ علاقه نشون داده.

نادلا، چهل و نه ساله، متولد حیدرآباد هندوستان حساب می شه.
جایی که خیلی از رهبران الان دنیای فناوری و خدمات، از اونجا برخواسته ان و مکانی نوستالژیک واسه رهبران جوون شرکتای علم بنیان عصر مدرنه. ایشون در سال ۱۹۹۲ میلادی با آنوپانا نادلا، ازدواج کرد.

اون در ۳ دانشگاه مشغول به تحصیل بود/ مرکز Booth School of Business، موسسه فناوری مانیپال و دانشگاه ویسکانسین. ایشون بر خلاف زاکربرگ و لری پیچ، رهبران فیس بوک و گوگل، علم آموخته هاروارد و استنفورد نیس و در دانشگاه های طراز معمولی تحصیل کرده.

نادلا و همسرش،‌ حالا سه بچه به اسمای تارا، زاین و دیوا دارن.

(تصویر حضور نادلا در یکی از مدارس آمریکا واسه آموزش کد نویسی به کودکان در کلاس hour of code)

ساتیا نادلا حالا از پگی جانسون، رییس امور پیشرفت کار و کاسبی مایکروسافت خواسته که تلاش کنه تا بزرگان سیلیکون ولی، به عنوان دوستان خوب جدید مایکروسافت تبدیل شن. ساتیا در رشته های مهندسی الکترونیک و رایانه تحصیل کرده و از زمان حضورش در مایکروسافت که با انقلاب دات کاما در دهه ۹۰ میلادی همراه شد، مدیری ماهر در قدرت آفرین و فرصت آفرینی خلاقه.

در صفحه اختصاصی ساتیا در سایت مایکروسافت، همیشه آخرین خبرا از فعالیتاشون رو میشه دید. توییتر ۱ ملیون فالوری اون، بیشتر از ۴۷۰ پست رو به اشتراک گذاشته که نشون گر مهم بودن این شبکه اجتماعی واسه رهبر جدید مایکروسافته.

مایکروسافت این روزا ۳۸ ساله شده و از این مدت، ۲۲ سال رو تماشاگر حضور فعالانه ساتیا در رده های جور واجور مدیریتی بوده.
شرکت ردموندی به عنوان اولین شرکت نرم افزاری جهان شناخته می شه که صدا تن از کارمندانش پس از ورود این شرکت به بازار، ره صد ساله رو یه شبه گذروندن و میلیونر شدن.

قیمت سهام مایکروسافت در بورس آمریکا پس از پذیرش این شرکت به عنوان یکی از شرکت های نزدک اونقدر زیاد شد و با استقبال سهامداران و سرمایه گذاران رو به رو شد که کسی در دهه هشتاد، حتی فکرش رو هم نمی کرد.

(تصویر دیدار ساتیا با باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در کاخ سفید)

مایکروسافت با همکاری آدمایی چون نادلا و استیو بالمر،‌ ظرف ۴ دهه فعالیت خود، بیشتر از یه صد و هشتاد شرکت کوچیک و بزرگ رو در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات خرید و هم جهت با ماموریت کسب و ترکیب (Merger & Acquisition)، بزرگان آی تی جهان رو به زیر مجموعه های خود آورد.

موفقیتای مایکروسافت با نادلا

شرکتایی چون اسکایپ، هات میل، نوکیا و خیلی از شرکتای دیگری که امروزه از خدمات شون مستقیما و غیر مستقیم بهره می گیریم، در گروه تملکات سهامی مایکروسافت قرار دارن.

همونجوریکه میدونید، بیل گیتس، دانشجویی که تحصیلاتش رو در آمریکا نیمه تموم گذاشت و مایکروسافت رو با دوستانش علم کرد، در سال ۲۰۰۰ میلادی، رسما مدیرعاملی غول نرم افزار جهان رو به استیو بالمری سپرد که از راه کارمندی و سهام داری هوشمندانه،‌ به میلیاردا دلار ثروت رسیده بود.

استیو، در ۱۴ سالگی که مدیرعامل مایکروسافت بود،‌ نقش زیادی در پیشرفت کار و کاسبی این شرکت در قرن بیست و یکم بازی کرد و در آخر به این نتیجه رسید که در میان ده ها هزار کارمند مایکروسافت، کسی بهتر از ساتیا سراغ نداره.

این مقاله را هم بخوانید :   لوکیشن های واقعی که الهام بخشِ فیلم های والت دیزنی بودند

بالمر، در پیامی ۲ دقیقه ای درباره معرفی ساتیا نادلا به عنوان رهبر بعدی مایکروسافت اعلام کرد که مایکروسافت یکی از بهترین شرکتای جهان هستش که تلاش داره باهمکاری کارمندان و شرکایش، آینده آدمی رو به سمت مرزای علم و فناوری عوض کنه.

اون از ساتیا به عنوان یه رهبر تایید شده نام برد که میتونه، آینده شفاف و روشن مایکروسافت رو در راه نوآوری و کسب بازارهای جدید به پیش برد.

بیل گیتس، موسس شرکت ساکن ردمون دو پولدار ترین فرد از دیدگاه فوربس در سال ۲۰۱۶ میلادی هم در پیامی ۱۰۰ ثانیه ای در آستانه ورود ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت گفت که بسیار از این انتخاب خوشحاله، چون که نادلا پس زمینه تجربی و عملیاتی خوبی رو از خود در اختیار داره و می تونه تاریخ بزرگ مایکروسافت در میدون فناوری اطلاعات رو در آینده هدایت کنه.
گیتس هم از نادلا به عنوان یه رهبر بزرگ و لایق یاد کرد.

هم استیو بالمر و هم بیل گیتس، از جمله «I AM SO EXCITED» یا بسیار هیجان زده هستم در وصف ساتیا نادلا استفاده کردن که نشون میده، تا حد رهبران و معماران عصر دیجیتال، نسبت به کار این آمریکایی هندی نسل، اعتماد دارن.

(حضور ساتیا نادلا رهبر فیس بوک و رییس آلفابت در کنارنخست وزیر هندوستان در کنفرانس هند دیجیتال)

حضور نادلا به عنوان رهبر جدید مایکروسافت در ۲ سال اول فعالیتش در این شرکت، با تحولاتی همراه بود که خرید بعضی از شرکتای دنیای فناوری، از اون جمله س.

نادلا، به عنوان معاون بخش سرمایه گذاری مایکروسافت فعالیت می کرد که یکی از مقولات مهم آینده کار و کاسبی این شرکت یعنی پردازش ابری رو تشکیل میده و این بحث در پیام ۱۰۰ ثانیه ای بیل گیتس به مناسبت ورود نادلا در راس این شرکت هم دیده می شه.

دستمزد هرساله هیجده میلیون دلاری نادلا در مایکروسافت نشون میده که اون حتی از خیلی از رهبران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا،‌ عایدی هرساله بیش تری داره.
بخش بزرگی از موفقیتای مایکروسافت در میدون میزبانی و دیتابیس و پیشرفت نرم افزارای اینجور بسترایی رو باید مدیون تلاشای آقای نادلا در آزمایشگاهای تحقیق و پیشرفت این شرکت دونست.

در واقع بخش R&D مایکروسافت، سالای متمادی تماشاگر فعالیتای هوشمندانه و خلاقانه نادلا در میدونای علم و فناوری بود که تاثیر زیادی در روند تشکیل فضای جدید آی تی در دنیا داشت. بخش R&D مایکروسافت در سیلیکون ولی‌،‌ جایی بود که ثروتای افسانه ای رهبران این شرکت،‌ از راه تجاری سازی ایده های هوشمندانه و نوآورانه اون بوجود می اومد.

(ساتیا نادلا و رقابت آب یخ)

در واقع نادلا رو باید رهبری ثروت آفرین دونست که می تونه ارزش افزوده دیجیتالی عجیب ای بوجود بیاره. یکی از فعالیتای نادلا در دوران حضور در مایکروسافت، خدمات گسترده ایه که به بخش سرویسای آنلاین شرکت تحت نظارت اش نشون داد. تغییر راه و روش مایکروسافت به سمت سرویسای ابری دلیل شد تا روند تعامل این شرکت با مشتریان عوض شه.

از تلاشای مهم آقای مدیر عامل، میشه تلاش واسه ارائه خدماتی در بخش ویندوز سرور و پایگاه های داده براساس کلاود یاد کرد که در خلق دنیای آژور موثر بودن.

ساتیا تونست با راهکارهای خلاقانه در میدون مدیریت فناوری اطلاعات و خلق بازارهای جدید واسه این شرکت در اولین دهه قرن بیست و یکم، بیشتر از بیست میلیارد دلار به ثروت شرکت تحت رهبری اش اضافه کنه.
ایشون در چند سال گذشته، ماهانه ۶۰ هزار دلار حقوق دریافت کرده و بعضی وقتا هم ارقام خیلی از سهام مایکروسافت به اون واگذار شدن.

(راهی که به عنوان ملاک زندگی خود در نظر می گیرم اینه که از سال گذشته بهتر شده ام؟)

نادلا رو خیلیا با سرویس bing.com می شناسن. موتور جست و جوی مایکروسافت که تلاش کرد تا انحصار گوگلی که قبلا پیشنهاد خرید مایکروسافت رو رد کرده بود، شکسته و روشای جدیدی رو وارد بازار سرچ انجینا کنه.

 

(تصویری از خونه ۴ میلیون دلاری ساتیا نادلا)

 

قسمت بزرگی از کنفرانسا و پرزنتای ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت به موضوع رایانش ابری ربط داره که در طول ۲ سال گذشته در ده ها جلسه جورواجور در سراسر جهان، رویکردهای جدید این شرکت در ارائه اجناس و خدمات در بستر رایانش ابری رو تشریح کرده.

شکار لینکدین

یکی از کلی فعالیتای نادلا در مدت فرماندهی مایکروسافت، تلاش واسه خرید شبکه اجتماعی کاریابی لینکدین به ارزش ۲۶ میلیارد دلار بوده.

شرکت مایکروسافت در خرداد امسال اعلام کرده بود که قصد خرید سایت خدمات حرفه ای شبکه ای «لینکدین» رو به مبلغ حدود ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داره.
خبرگزاری آسوشییتد پرس در این رابطه آورده بود که پیشنهاد بیست و شش میلیارد دلاری مایکروسافت واسه خرید لینکدین در حالی از طرف رهبر جدید این شرکت مطرح شده که بیشتر از ۴۰۰ میلیون کاربر شبکه مورد بحث، در صورت اضافه شدن این پرتال کاریابی اجتماعی به اجناس مایکروسافت، می تونن کارایی بیش تری رو احساس کنن.

سخنگوی مایکروسافت هم قبلا و بخاطر این اعلام کرد بود که شرکتش می خواد به ازای هر سهم لینکدین، ۱۹۶ دلار یعنی پنجاه درصد بیشتر از رقم فعلی این شرکت (۱۳۱ دلار) پرداخت کنه.
تحلیل گران بازار سرمایه فکر می کنن که شاید این قرارداد بزرگ گه بزرگ ترین قرارداد آی تی جهان در چند سال گذشته میشه، تا پاین سال ۲۰۱۶ میلادی پایانی شه.

جف وینر، رهبر لینکدین در پیامی اینترنتی به کارکنان این شرکت درباره این معامله بزرگ گفت که تعامل مایکروسافت و لینکدین می تونه دنیای کار و کاسبی رو در میدون فناوری اطلاعات از این رو به اون رو کنه.

اون در ادامه و طی نامه ای به این موضوع اشاره میکنه که در دیدارش با ساتیا نادلا روی ماموریتای و چشم اندازای مشترکی واسه پیشرفت فعالیتای لینکدین و اهالی ردومند گفتگو کرده و خوشحال می شه که کاربران لینکدین در آینده می تونن از خدمات نرم افزاری مایکروسافت هم چون: Outlook-Calendar-Active Directory-Office-Windows-Skype-Dynamics-Cortana و حتی bing در بستری تعاملی و براساس کلاود استفاده برند.

ایشون از تعاملی که سرویس Lynda.com با اجناس مایکروسافت در آینده داره، به عنوان یکی از وسایل موفقیت این معامله بزرگ یاد کرد.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد که در آخر دوران ریاست جمهوری خود، باید در شبکه اجتماعی کاریایی تخصصی لیندکین دنبال شغل باشه. جالبه بدونین اوباما، رسما ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، کاح سفید رو ترک می کنه.

(تصویر اولین پیام باراک اوباما در لینکدین درباره تجربه بستنی فروشی اش در آمریکا)

اوباما ماه فوریه با نوشتن متن کوتاهی در لینکدین اولین تجربه کاری خود رو بستنی فروشی در فروشگاه “بیسکین – رابینز” در “هونولولو” گفت. ایشون نوشت: اولین شغل من خیلی پر زرق و برق نبود اما دو سه نکته اساسی رو به من یاد داد؛ مسئولیت‌ پذیری ، سخت کوشی و تعادل برقرار کردن میان کار ، دوستان، خونواده و مدرسه.

[ منبع: بیزینس اینسایدر، مایکروسافت، لینکدین، توییتر ساتیا نادلا ]