مطالب عمومی سری اول

«۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی» به نگارخانه شیرین آمد

مجله هفتگی گالری گردی ما هم چون ماه های گذشته، نگاهی داره به آخرین خبرا و رویدادهای نگارخانهای پایتخت تا عاشق گالری گردیا رو در پاییز هزار رنگ هزار نقش، با جدید ترین آثار هنرمندان جوون و پیشکسوت هموطن آشنا کنه.

اگه واسه اولین بار به جمع خواننده گان مجله گالری گردی ما اضافه شدین، از شما می خوایم تا گزارشات اختصاصی ما رو درباره نمایشگاه هایی هم چون: آغا محمد خان دمت گرم، تصاویر هوایی گستر سوئیسی، هاروست ، ۶۰ راه حل  و هنرمندان خود آموخته ایران مشاهده کرده و در طول هفته،‌ جدید ترین خبرهای نگارخانهای تهران رو با سرویس هنری ما دنبال کنین.

با ما در گزارش داغ گالری گردی این هفته همراه باشین.

محدوده گرافنبرگ

محدوده گرافنبرگ، عنوان نمایشگاهیه که به وسیله امین باقری در نگارخانه اعتماد دو تا ۲۶ آبان ماه در برابر دید عاشقان هنر طراحی-چیدمان قرار گرفته و تلاش می کنه تا علاقمندان به این رشته هنری باحال رو با روشای نوین آشنا کنه.

واسه مشاهده آثار به نشانی گالری، در خیابون نیاوران، میدون یاسر، خیابون یاسر، خیابون موسوی، خیابون بوکان، دو راهی سمت راست شماره ۴ مراجعه کنین. سایت گالری هم در این نشانی در دسترسه.

نگارخانه مهروا با سیمرغ اومد

سمیرغ، عنوان نمایشگاه نقاشی امیر علی گلریزه که این روزا آثار خود رو تا ۲۵ آبان در برابر دید عاشقان هنر نقاشی قرار میده. تابلوهای نقاشی خاصی که در این گالری می بینین، نقشایی الهام گرفته از سنتای ایرانیست که نقاش جوون، درباره اون اینجور میگه:

شاید خواسته‌ام سیمرغ رو از دل منطق‌الطّیر و با تمرکزِ جدی بر کردِ نقاشانه‌اش در گل‌ومرغِ ایرونی، که خود واسه نزدیک به سه قرن، نمادنقاشان آزاد بوده؛ با نگاهی دیگرگون از جنس خود، تصویر کنم… شاید هم خواسته‌ام بگم که هرچند وحدانیت در گروی کثرته، ولی این کثرته که واحد رو می‌سازه.

این کمترین ‌ها هستن که می‌تونن بیشترین‌ها رو شکل ‌بدن و… شاید هم نه!… شاید بعد از ده سال طرح و تحقیق، و پنج سال اجرا، به موازات تموم اون‌چه در این سال‌ها به انجام رسونده‌ام، خواسته ‌ام هم جهت با مفاهیم مجموعه، صبر رو در برابر شتاب‌زدگی‌های روزانه و تضادهای عادی که در تقابل و تکامل یکدیگرند، بسنجم…

این نگارخانه درنشانی خیابون کریم خان زند،‌خیابون شهید عضدی، شماره ۳۸ واقع شده و پرتال اینترنتی اونم واسه باخبر شدن از برنامه های آذر ماهی این نگارخانه فعال تهران در این نشانی در دسترس شما میشه.

سکوت به گالری شکوه اومد

گالری شکوه این روزا میزبان نمایش آثار بهنوش فروتن، نقاش جوون تهرانیه که آثارش رو تا ۲۶ آبان در برابر دید عاشقان هنر نقاشی قرار داده. گالری شکوه در نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوی سلیمی، کوی امیر نوری شماره ۱۹ قرار داره.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به نشانی اینترنتی اون مراجعه کنین.

گالری آران با ناسیونال اومد

واسه نوستالژی گرایان تهرانی، نمایشگاه ناسیونال که این روزا تا آخر آبان در گالری آران برگزار می شه، فرصت خوبی واسه مشاهده وسایلیه که در ده های قبل در خونهای ایرانیا استفاده زیادی داشت. درباره این نمایشگاه اومده:

ده های ۴۰ و ۵۰ شمسی دوران تغییر صنعتی در ایران بود. تجار سرشناس به سیاست جایگزینی واردات و تاسیس کارخانه های جور واجور و مخصوصا خط تولید لوازم خونگی واسه کالاهایی از جمله رادیو، تلویزیون، پنکه، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، یخچال، فرش، کاشی، روی آوردن.

این جنسا نمایانگر تقاضاها و امیال جامعه بودن و داشتن این وسایل نشونه بود از دست پیدا کردن و رسیدن به جایگاه اجتماعی خاص. پس از گذشت نیم قرن این جنسا، تاریخ و خاطره تولید کردن و هویت اجتماعی پیدا کردن. با تغییر الگوهای مصرفی و تحولات در ساختارهای تولید، سوالی که پیش میاد اینه که در چه وقتی وسیله الکی می شه؟ این مجموعه بازیافت کالاهائی از مد افتاده و الکی س. باز تعریفی از اشیاءی که روزی قدر و منزلتی داشتن. مجموعه ای که نمایشیه غیرواقعی واسه نشون دادن هویت قابل تغییر وسایل و جامعه ای که همیشه در تغییره.

این گالری رو در نشانی کریم خان زند، خیابون خرمند شمالی، کوی دی شماره ۱۲ واقع شده و واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این پرتال مراجعه کنین.

نگارخانه بهنام دهش پور

یکی از نگارخانهای جدیدی که به فهرست گالری گردیای ما اضافه شده، نگارخانه بهنام دهش پوره که بنیاد اون، در فعالیتای خیریه واسه بیماران سرطانی فعالیت می کنه.
این روزا، نمایش نقاشی خط عین الدین صادق زاده تا ۲۹ آبان در برابر بازدید عاشقان هنر نقاشی خط قرار داره.

تعداد آثار اون در این نمایشگاه ۴۰ اثر با فوت وفن «ترکیب مواد» است. عین الدین صادق‌زاده متولد ۱۳۴۴ در بابلسر و دارای کارشناسی گرافیک، کارشناسی ارشد تصویر سازی، دکترای تخصصی هنر از دانشگاه تهران و الان استادیار دانشگاه شهید رجاییه.

آثار اون تا حالا در نمایشگاه‌های بسیاری در داخل و خارج از ایران از جمله کشورای آمریکا،‌ کانادا،‌ روسیه، انگلستان، فرانسه، مالزی، دبی، عمان، اردن، سوئیس، آلبانی، ایتالیا، قطر، اردن، چین، تاجیکستان و … به نمایش دراومده؛ اونم اینکه بعضی از آثار خود رو در حراجای هنری مختلفی در داخل و خارج از ایران به فروش رسونده.

این آثار جذاب رو در نگارخانه دهش پور در نشانی شهید لواسانی، خیابون شهید جباریان، کوی مسجدی، کوی مرمری شماره ۱۳ دنبال کنین.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

نمایشگاه گروهی عکسای اینستاگرام

عاشقان اینستاگرام، تا ۳۰ آبان فرصت دارن تا از نمایشگاه گروهی عکسای اینستاگرام در کافه گالری مارکوف تهران بازدید کنن.

پروژه‌‌ی Direct vision، روبرو شدن‌ی واقعی با اینستاگرام و اتفاقاتیه که در اون اتفاق می افته. در این پروژه از کیوریت آروم که روشی کم کم و زمان منده، استفاده شده.

بخش‌های این پروژه شاملِ بخشهای زیره:

نمایشگاه: عرضه‌ی آثار به شکل نمایشگاه، در شاخه های هنر عکاسی ، نقاشی ، … و ویدیو آرت و هم به شکل پرفورمنس.

بخش مطالعاتی _ پژوهشی: آزمایش و تحلیل آمار موجود از کاربران اینستاگرامی در ایران؛ مصاحبه با بعضی کاربران فعال در اینستاگرام؛ _ بررسی و مجموعه تحقیقاتی که براساس اینستاگرام انجام شده.

نمایشگاه‌های Direct photo یه تیکه از پروژه Direct visionه که در اون‌ها فقط عکس‌ها به نمایش در اومده ان. در این نمایشگاه‌ها تلاش بر اینه، محیط دوستانه و مطبوع حاکم بر فضا، بتونه پیوندی بین واقعیت و مجاز برقرار کنه، تا این روبرو شدن به شکل واقعی‌تری صورت پذیرد.

در بخش چهارم Direct photo عکس‌هایی از فرناز دمنابى نسیم گلى گلشید محمد یاریان بهاره محمدیان شقایق مرادیان ‌نژاد به نمایش در اومده‌ان.

این نگارخانه رو در نشانی انتهای خیابان مطهری، بعد از خیابان‌ شریعتی، باغ‌ موزه ‌قصر‌، کافه‌ گالری‌ مارکوف مراجعه کنین.

غلبه به گالری آ اومد

نگارخانه آ این روزا میزبان نمایش آثار علیرضا چلیپا در میدون نقاشی میشه که تا ۲۵ آبان پذیرای بازدید علاقمندانه. واسه مشاهده آثار به نشانی خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو،‌ پلاک ۴۶ مراجعه کنین و از این سایت واسه اطلاعات بیشتر استفاده کنین.

این مقاله را هم بخوانید :   بدل کلینتون؛ توهم توطئه یا جدی بودن مشکل سلامتی؟

گالری سیحون ۲

گالری سیحون ۲ این روزا میزبان نمایش آثار مائده فرح نیاز بوده که تابلوهای نقاشی خود رو تا ۲۶ آبان در برابر دید علاقمندان به این میدون هنری قرار میده. نمایشگاه ایشون با عنوان پیکسلیسم، روش خاصی از نقاشی رو ارائه می کنه که واسه عاشقان گالری گردی در نگارخانهای نقاشی، می تونه پاییز گردی جالبی رو رقم زند.

این نگارخانه در نشانی  خیابون مقدس اردبیلی ،خیابون پسیان، خیابون سینایی ،پلاک ۲۴ قرار داره.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال این نگارخانه در این نشانی مراجعه کنین.

۱۰۰۱ بشقاب به گالری شیرین اومد

نمایشگاه ۱۰۰۱ بشقاب زیر لعابی، این روزا در نگارخانه شیرین تهران، میزبان بازدید علاقمندانه. درباره این نمایشگاه خاص اومده:

حکایت هزار و یه بشقاب شاید در میان تنوع و کمیت رویدادهای هنری با عنوان هنر معاصر جاری در جامعه امروز ما که با همه فرق هاشون در مقابل سنت جبهه مشترک دارن تشکیل و ضرورت یه نمایشگاه با عنوان هزار و یه بشقاب زیرلعابی سوال برانگیز باشه.

اما به نظر ایده پرداز، مجری این اتفاق و هم اینکه نویسنده این متن این سوال همون قدر که پرسشگره خود پاسخگوه. این جواب فقط در صورتی قابل درکه که نگاهی با تأمل به کیفیت اون چیزی که امروز در هنر معاصر ما هست، داشته باشیم.

به راستی چند درصد از آثار خلق شده با گرایشای زیاد و مدعی هنر معاصر، خود تونستن تصویری درست از زیست یه ایرونی و یا هرگونه ویژگی که یه اثر هنری در کمترین حد خود حامل اون هستش به نمایش بذارن؟ در نگاهی جزیی تر و هم جهت با مدیای این پروژه یعنی سرامیک این سوال پاسخگوتره! چون حتی باید گفت در این بخش، آفرینشای هنری با عنوان سرامیک معاصر سردرگم ترن تا بقیه مدیاهای هنری.

جالبه بدونین، یه اثر هنری از زنده ‌یاد داود رشیدی در اولین نمایشگاه از پروژه «هزار و یه بشقاب زیر لعابی» به نمایش درمی‌آید. در این نمایشگاه ۲۵۰ اثر از ۲۵۰ هنرمند نشون داده می‌شه.

آزاده شولی – هنرمند سرامیست و نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه –درباره اون توضیح داده: روند کار به این صورت بود که یه سری جعبه که درون اون بشقاب سرامیکی و وسیله کار نقاشی از جمله رنگ و قلمو قرار داشت در اختیار هنرمندان قرار گرفت و به اون‌ها ۱۵ روز فرصت داده شد تا بشقاب‌ها رو نقاشی کنن، این کار واسه اولین باره که اجرا می‌شه.

گالری شیرین رو در نشانی کریمخان زند، خیابون سنایی، کوی سیزدهم، شماره ۵ قرار داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به پرتال اون به این نشانی برید.

درباره این گالری، گزارش اختصاصی ما بزودی منتشر می شه.

آب و رنگ و رویا به نگارخانه مانی اومد

نگارخانه رویا، این روزا میزبان نمایش آثار آبرنگ از هنرجویان استاد اصلانیه که آثار خود رو تا ۲۵ آبان در برابر دید علاقمندان قرار دادن. نمایشگاه آب و رنگ و رویا رو می تونین در کامرانیه جنوبی، خیابون دژم جو شماره ۴۱ دنبال کنین.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این نشانی مراجعه کنین.

نگارخانه دید با نمایشگاه گروهی مجسمه

نگارخانه دید این روزا، یکی از روزای شلوغ خود رو میگذرونه. چون که تا ۲۶ آبان ماه، پذیرای آثار مجسمه ده ها مجسمه ساز جوون تهرانی بوده که جدید ترین نتیجه کارای هنری خود رو در این نگارخانه در برابر دید عاشقان مجسمه ساز قرار دادن.

در این نمایشگاه آثاری از : مسیح احمدی، صادق ادهم، علیرضا اومدی، امین بلاغی، کیوان بیرانوند، مونا پاد، رامین جمشیدی، اکرم جون پور، فرزانه حسینی، محمد رضا خلجی ، شهریار رضایی، مهدی رنگ چی، هادی روشن ضمیر، محمود زنده رودی و هانی نجم معرفی شده.

واسه مشاهده آثار به نشانی بزرگراه زین الدین، خروجی احسان، خیابون گرمابدری، سمت چپ غربی ، شماره ۱۸ مراجعه کنین. سایت اینترنتی اونو در این نشانی دنبال کنین.

نگارخانه مریم و نمایشگاه نقاشی بچه های سرزمین باران

نگارخانه مریم این روزا میزبان نمایش نقاشی هنرجویان هنرهای تجسمی سرزمین بارانه که آثار اونا تا ۲۶ آبان در نگارخانه مریم به نمایش در اومده. این نمایشگاه واسه بازدید کودکان تا سنین پیش دبستانی مطلوبه. واسه مشاهده آثار به نشانی خیابون کریم خان زند، نبش خیابون نجات اللهی شمالی، بوستون حضرت مریم مراجعه کنین.

پرتال نگارخانه مریم هم هنوز راه اندازی نشده.

نگارخانه هنر امروز

نگارخانه هنر امروز این روزا میزبان نمایش آثار بزرگان هنر کشور از جمله آیدین آغداشلوه. این نمایشگاه تا ۹ آذر، پذیرای بازدید عاشقان گالری گردی پاییزی تو تهران بوده و می تونین در نمایشگاهی با عنوان میان دو روز، آثار بزرگان هنر ایران زمین رو تماشا کنین.

این گالری در نشانی خیابون میرداماد، نرسیده به خیابون شریعتی، رودبار شرقی، نبش کوی لشگرک، شماره ۱۹۹ طبقه ۳ در دسترس بوده و پرتال اونم در این نشانی قرار داره.

آیدین آغداشلو، اردشیر محصص، ابراهیم معمارزاده، بهجت بالاترین جایگاه، بهمن بروجنی، جعفر روح‌بخش، جلال شباهنگی، حسین چراغچی، حسین زنده‌رودی، حسین محجوبی، داریوش مهاجر، داریوش قره‌زاد، ژاله خواهان‌پور، سالار احمدیان، سحر صالحی، آرش نظری، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، عبدالرضا دریابیگی، علیرضا آستانه، علی‌اکبر صادقی، علی ملک، فرامرز پیلارام، فریدون آو، فریده لاشایی، کیخسرو خروش، لیلی متین دفتری، محسن فولادپور، مسعود عربشاهی، مش اسماعیل، منیر فرمون ‌فرمایان، ناصر اویسی، نصرالله افجه‌ای، نیکزاد نجومی، منوچهر صفرزاده، منصور قندریز آدمایی هستن که آثارشون رو می تونین در این نمایشگاه ببینین.

نگارخانه لاله

خبر آخر این که  نمایشگاه تصویرسازی عاشورا با در نظر گرفتن استقبال زیاد و درخواست تمدید از طرف علاقه‌مندان تا اربعین حسینی ادامه می‌یابد.

این نمایشگاه، شامل ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمند فعال و شاخص در میدون تصویرگریه که به مناسبت ایام محرم در نگارخانه لاله برگزار شده.
آثار ارائه شده، فارغ از متن و به صورت تصویرسازی جداگونه خلق شده‌ان. بعضی از هنرمندان با الهام گرفتن از تصاویر عامیانه، نگارگری و چاپ سنگی، جامه جدیدی بر پیکره‌ی سنت تصویرسازی عاشورایی گذشتگان پوشونده‌ان و بعضی هم با رویکردهای معاصر و جدید، تصاویر خود رو خلق کرده‌ان.

با این حال، اون چیزی که نقطه‌ی اشتراک میون این تصاویر هستش، روایتی خلاقانه و تازه از جنگ خیر و شره. علاقه‌مندان می‌تونن واسه بازدید از این نمایشگاه تا دوم آذرماه از ساعت ۹ تا ۱۹ به نگارخانه «لاله» به نشانی خیابون دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله مراجعه کنن.

[ منابع: خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، هنر آنلاین ]