مطالب عمومی سری اول

لوکیشن های واقعی که الهام بخشِ فیلم های والت دیزنی بودند

در سال ۱۹۹۱ اتفاق نادری در تاریخ جوایز آکادمی روی داد. موزیکالِ رمنس استودیوی والت دیزنی، یعنی «دیو و دلبر» واسه بهترین تصویر نامزد شد.
قبل از اون هیچ انیمیشنی موفق به دریافت اینجور افتخاری نشده بود. پس از اونم «آپ» در سال ۲۰۱۰ و «توی اِستوری ۳» در سال ۲۰۱۱ به اینجور توفیق تاریخی ای رسیدن.

دلرباییای فیلمای دیزنی غیرقابل انکاره. فلیمای این شرکت، روایاتی از قهرمانان مرد و زن، جنگجویان و دیوها، قلعه ها و مادرخواندهای شاه و پریایی و خیلی از حماسهای موزیکاله. همه این عوامل به شکل تصاویر متحرک به شکلی به تصویر در میان که گویی از دل رویا بر خاسته ان. وقتی که پای انتخاب مکانای طبیعی واسه صحنه های باشکوه این فیلما فرا می رسه، از شهرهایی قشنگتر، هتلای باشکوه تا مناظر خیره کننده، والت دیزنی به انیماتورهای خود اعتماد کرده و انتخاب اینجور صحنه های تعیین کننده در طول انیمیشن هاش رو به اونا می سپارد تا اونو به حیرت انگیزترین طرز ممکن به بیننده نشون بده.

مسلمه که خیلی از فیلمای دیزنی، مستقیما از اینجور مکانایی گرفته شده و هر کدوم از ما و در هر سنی، خاطراتی از تصاویر عاشقانه این انیمیشنا رو تو ذهن داریم.

در این نوشته بر آنیم که علاقمندان دیزنی رو در سفری کوتاه تصویری با خود همراه کنیم و در اون ۱۲ مکان واقعی که الهام بخش بعضی از انیمیشنای دیزنی بوده رو با هم مرور کنیم.

سیندرالا در آلمان

قلعه سیندرالا، در سال ۱۹۵۰ میلادی به سبک خاص خود شکل گرفت و  بعدا به عنوان نمادی از قلمروی معجزه آسای والت دیزنی در اومد. همون مکان معروفی که با نمای سفید رنگ و محسور کننده خود، با اون برجکای آبی رنگ قشنگتر، امضای خاص خود رو یافت که ترکیبی از سبکای معماری اروپایی رو هم در برداره. قلعه سیندرالا بیشترین شباهت رو به باروهای قلعه نویشوان اشتاین در باواریای آلمان داره.
(که به طور اتفاقی در انیمیشن «زیبای خوابیده» هم استفاده کرده شد) هم اینکه از قلعه های دوره های رنسانس مثل دره لویر فرانسه هم الهاماتی گرفته.

دیو و دلبر در فرانسه

با دارا بودن اسامی کاراکترهایی چون، بل، لومیر و گَستون، تعجبی وجود نداره اگه بگیم که «دیو و دلبر» در قلب فرانسه اتفاق افتاده باشه. خونه دهاتی بِل از منطقه ای در شمال شرقی خصوصا ناحیه ای به نام آلساک، و «شهرهای کوچیک زیبای اون» الهام گرفته. در این مکان، خیابونا سنگفرش و تشکیل شده از خونهای رنگارنگی در راه رودخانه راین هستن. مدل قلعه دیو معروف این فیلم از Château de Chambord، گرفته شده که خونه ای مخصوص شکار خونواده های سلطننتی فرانسه در قرن ۱۶ ام میلادی در Loir-et-Cherه و سمبلی از دوران معماری رنسانس فرانسه حساب می شه.
مثل فیلم، میشه ۴۲۶ اتاق، ۲۸۲ دودکش و ۷۷ راه پله رو در این مکان توجه کرد که سفر به این ناحیه رو واسه هر بیننده ای پر رمز و راز می سازه.

پینوکیو در تاسکونیِ ایتالیا

داستان پنوکیو اولین بار در سال ۱۸۸۱ به وسیله نویسنده کتابای کودکان، کارلو لورِنزینی معروف به کارلو «کُلودی» نوشته شد.
ایشون خود در دهاتی در دره کُلودی در منطقه ای دهاتی در تاسکونی ایتالیا بزرگ شده بود که همین مکان رو هم، در داستان اصلی این کتاب در نظر گرفت. امروزه پارک پینوکیو و باغ گارزونی، از زیباترین باغای اروپا به حساب میان و از شهر فلورانس مرکز ایالت تاسکونی، میشه رهسپار این مکان شد.

پری دریایی کوچیک  (The Little Mermaid) در سوئیس 

قلعه ساحلی پرنس اریک در انیمیشن «پری دریایی کوچیک» برگرفته از دژی به نام «شیلون» در سوئیسه که هم جهت با شهر «ژنوا لیک» قرار داره.
تصویر دیواره های سنگی این قلعه در آبای دور و بر مشخص می شه.
طاقای این قلعه در سال ۱۸۱۶ و در قطعه ۳۹۲ شعرحماسی «لورد بایرون»، مشهور ترین شاعر عاشقونه، به نام «زندانی شیلون» جاودانه شد.
پس از چند سال هنوزم بازدیدکنندگان این ناحیه نام لورد بایرن رو روی یکی از دیواره های این قلعه شاهدن.

پردل و جربزه (Brave) در اسکاتلند

جهان خلق شده در انیمیشن «پردل و جربزه» مطمئنا سرسبزیای بکر رو در کشور اسکاتلند به تصویر میکشه. قلعه خونواده DunBroch جلوه های تصویری خود رو از دژهای دیگری در اسکاتلند گرفته. این دژها عبارتند از؛ Urquhar، روی دریاچه Loch Ness، Dunnottar که به صورت بنایی سست روی تپه ای ساحلی قرار گرفته و Eilean Donan، که یه بنای قرن ۱۳ امیه که از سمتی به طرف یه دریاچه و از سمت دیگه به سرزمینای مدوری که روی بلندی قرار دارن می رسه و مجموعه سنگای ستونی شکل و گرد در کنار هم قرار گرفته که «سنگای کالانیش»، نامیده می شن.
این بنای بسیار قدیمی در جزیره لوئیس قرار داره و قدمت اون به دوران نوسنگی برمی گردن.

این مقاله را هم بخوانید :   هر آنچه که در مورد فصل دوم سریال تاریخی و مهیج «تابو» باید بدانید
گیسوکمند (Tangled) در فرانسه

جزیره مونت سنت مایکل، در نورمندی فرانسه، از جمله اولین مکانای بود که انیماتورهای والت دیزنی قبل اینکه به جزیره کرونا  که لوکیشن فیلم «گیسوکمند» بود دست پیدا کنن، به مطالعه اون پرداختن. بلندترین باروی قلعه کرونا، از Mont Saint Michel Abbey گرفته شده.
کارگردان این انیمیشن، یعنی لورنت دن می مون، واسه ساخت بقیه بخشای قلعه فیلم خود از دیگر دژها و قلعه های فرانسوی دوران رنسانس بهره برد.

یخ زده (Frozen) در نروژ

یخ زده، عاشقانه ایه که در فضای سرد اسکاندیناویایی و در خونه قلعه ای شکل اونا و اِلسا، به نام قلعه «آروندل» که بیشترین ملی بودن گرایی قرن نوزدهمی رو دراراست، اتفاق می افته. مدل این شهر خود برگرفته از اقامتگاه های وایکینگا مانند Odda در سرزمینای fjord در غرب نروژ بود. واسه قصر یخی اِلسا شاید بهترین مقایسه، هتل شیشه ای در کبک باشه.

راتاتویی یا موش سرآشپز (Ratatouille) در فرانسه 

استودیویی که پشت ساخت انیمیشن موش سرآشپز قرار داشت آشپزخانه اجاره شده توماس کِلِر، سرآشپز معروف آمریکایی در «ناپا وَلی» کالیفرنیا بود. از ایشون به عنوان یکی از مشاورین در ساخت این فیلم هم بهره برده شد.
آشپزخانه کاراکتر این فیلم یعنی آگوست گوستو هم، مدل برگرفته از آشپزخانه Yountville’s French Laundry، در رِمی فرانسه بود. پس روشنه که فیلم در فرانسه ساخته شده بود.

پرنسس و قورباغه (Princess and the Frog) در نیواورلئان

با اینکه پشت ساخت این فیلم، قلعه معروفی مثل موارد دیگه وجود نداره اما عمیقا برگرفته از تزئینات معماری سبک «آرت دِکو» در قلب نیواورلئانه.

مولان (Mulan) در پکن

 

 

می دونستین که قصر زیبای فیلم مولان از قصر منطقه ممنوع پکن گرفته شده؟ «تصنیف مولان» اولین بار در قرن شانزدهم میلادی نوشته شد.
این تصنیف حکایت زنی به نام «هائو مولان» رو روایت می کنه که قصر پدرش رو به مدت دوازده سال در طول دوران جنگ میگیره و وقتی که جنگ پایان پیدا میکنه و به خونه برمیگرده، جنسیتش رو می شه.
این تصنیف معروف به The Ballad of Mulan می شناسنش.

رالف خرابکار (Wreck-It Ralph) در نیویورک 

انیمیشن کامپیوتری رالف خرابکار رو استودیو دیزنی در سال ۲۰۱۲ میلادی ساخته. شاید تصور شه که این بازی فانتزی در هر گذرگاه طاق مانندی قابل روی دادنه، اما بد نیس بدونین که یکی از صحنه های اصلی اون از دنیای واقعی ملهم شده؛ درست جائی که شخصیتای داستان، زمانای خارج از دنیای دیجیتال خود رو در اون می گذرونن. این مکان جایی نیس جز ترمینال مرکزی بزرگ شهر نیویورک که همه صحنه های ازدحام جمعیت، سقفای طاقی و پنجره های بلند و قوسی از اونجا الهام گرفته شده.

آپ (Up) در ونزوئلا

کارل فردریکسون، شخصیت این انیمیشن، پیرمردیه که با بادکنکای پرشده از هلیوم واسه بالا بردن خود و خونه اش، به «آبشار بهشت» ماجراجویی می کنه.
از اونجا واسه رسیدن به یکی از بلندترین آبشارهای جهان به نام «آبشار فرشته» تنها کمی زمان میبره، آبشاری که در منطقه جنگلی گویانا، واقع و با پروازی به کانایما، در ونزوئلا از راه «سیوداد بولیوار» یا «پوترتو اورداز» به دنبال سفری با قایق که حدود ۴ ساعت زمان میبره قابل دسترسیه. واسه رسیدن به سرچشمه این آبشار هم حدود ۹۰ دقیقه باید پیاده روی کرد.